Directorul de marketing si vinzari al grupului de presa Verlagsgruppe Handelsblatt explica pentru Cotidianul cum s-au hotarit sa isi faca intrarea pe piata din Romania, in parteneriat cu „Business Standard".

Cum v-ati hotarit sa intrati pe piata din Romania si de ce tocmai in acest moment?

Romania a aderat la UE la inceputul anului, iar in ultimii zece ani, grupul nostru a construit parteneriate in toata Europa Centrala si de Est, asa ca era firesc sa ne interesam si de piata romaneasca. Credem ca am gasit partenerul potrivit in Realitatea-Catavencu. Il cunosteam deja pe Dragos Stanca (n.r. – director general publishing Realitatea-Catavencu), ii apreciem foarte mult talentul si faptul ca a reusit sa creeze o asemenea divizie de print. Cred ca am prins si un moment foarte bun: „Business Standard" s-a lansat azi, „Money Express" a debutat de curind. Sintem fericiti ca am reusit sa stabilim un parteneriat atit de repede si sa fim aici, de la inceputul cotidianului de business.

Ce parere aveti despre presa de business de la noi?

Ne-am facut serios temele. Stim ca nu sinteti primii pe piata, ca exista aici jucatori cu o pozitie bine consolidata, „Capital" si „Ziarul Financiar", dar credem ca piata se afla intr-un stadiu in care poate fi schimbata inca. Chiar daca avem de-a face cu acesti competitori, este loc pentru un nou ziar si o noua revista, care sa aiba succes. Cind vezi ca „Ziarul Financiar" e lider de piata si o duce foarte bine, e ca o invitatie ca piata e pregatita pentru un al doilea jucator.

Care ar fi particularitatile presei de business din Romania?

Tocmai am iesit din sala de seminarii, unde era o dezbatere aprinsa despre independenta presei. O discutie pe care am purtat-o, de altfel, si in Ucraina, o piata pe care activam de un an si jumatate. In Germania avem o piata matura si, pot sa spun, o presa libera, facuta doar de companiile de media. Nu avem conglomerate industriale implicate in media, ci companii de presa care vor sa faca bani cu produsul jurnalistic. Iar independenta este cea mai buna reteta ca sa faci bani din media.

Unde credeti ca s-ar situa media de business din Romania, comparativ cu cea din Europa de Est?

Este dificil de privit estul Europei ca un intreg. Chiar si atunci cind compari o tara precum Cehia, cu Romania, procesul este complicat. Cehia, care este membra UE de mai mult timp si a cunoscut un alt proces de dezvoltare, are un singur cotidian de afaceri si doua saptaminale cu acelasi profil. In Romania, situatia este diferita, cu multe publicatii, atit zilnice, cit si saptaminale sau reviste. Piata este dominata de noi lansari, testari si totodata erori, si este interesant sa observi toate aceste actiuni curajoase.

Ce cititi prima data dimineata?

Venind din media, desigur ca sintem o specie aparte, pentru ca nu citim presa ca oricine. Citesc, fireste, „Handelsblatt", il consider lectura obligatorie. Apoi, preferintele mele se indreapta mai degraba catre ziare, nu catre reviste.

„The Economist"? „Financial Times"?

Cred ca, dintre publicatiile internationale, „The Economist" si „Financial Times" sint titluri foarte bune. Dar nu sint un fan al media paneuropene, cred in schimb in media locale.

Ce site-uri accesati?

Folosesc webul mult pentru a obtine informatii referitoare la afaceri, pentru a gasi oferte turistice, pentru a cumpara carti si CD-uri. Mi-e clar ca online-ul joaca un rol important in viata mea. Iar eu am patruzeci de ani, iar generatiile urmatoare au fost mult mai expuse la acest fenomen. Ca publisheri in domeniul business, trebuie sa fim constienti ca avem nevoie sa ne ridicam la nivelul asteptarilor lor si sa cistigam noi cititori. Sau useri, in cazul de fata. Printul ramine insa principala noastra sursa de venituri.

Va concentrati asupra printului. Dar toata lumea anunta moartea ziarelor pe hirtie. Nu va este teama?

Cred ca evenimentul de azi (n.r. - Money Fest) demonstreaza contrariul, adunind grupuri de publisheri suficient de sigure pe ele care se lanseaza in print, precum Realitatea-Catavencu. Se poate scoate profit prin print. Exista si un trend puternic online, pe care publisherii ar trebui sa il foloseasca. Nu cred ca exista succes fara online. Cred ca „Business Standard" si „Money Express" vor demonstra ca puteti folosi la maxim proprietatile media electronice.

Globe-trotteri in presa economica Grupul german de presa Verlagsgruppe Handelsblatt, cu o experienta de 60 de ani in media de business, a semnat un parteneriat cu Realitatea-Catavencu. asocierea a insemnat, intr-o prima faza, editarea noului cotidian de afaceri „Business Standard", lansat joi. Grupul detine peste 100 de titluri in Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Bulgaria si Ucraina si face parte din conglomeratul media german Verlagsgruppe Georg von Holtzbrinck. Acesta este prezent in peste 80 de tari si are o cifra de afaceri de peste doua miliarde de euro. Cotidianul „Handelsblatt", editat de grupul Verlagsgruppe Handelsblatt, este cea mai importanta publicatie financiara si de business de limba germana, cu un tiraj mediu zilnic de 145.000 de exemplare si o audienta de 510.000 cititori. (A.B.)