Semnalul de alarma al Doinei Cornea, conform caruia democratia este pusa in pericol prin fracturile generate de Traian Basescu, nu este deloc singular. Iata ca si din strainatate domnul Watson lanseaza un avertisment asemanator. Victoria previzibila la referendum a presedintelui suspendat nu va marca inceputul sfarsitului unei crize, ci inceputul unei fracturi politice extrem de grave. Nu vom asista sambata la finalul unei campanii electorale. Va fi doar inceputul unei sangeroase campanii ce va dura pana la sfarsitul anului 2009. In tot acest interval de timp, Romania va fi supusa unor dureroase si costisitoare convulsii. Imi permit sa analizez in continuare cateva dintre consecintele rezultatului de la referendum.
O victorie politica si morala de mari proportii va fi obtinuta, conform ultimelor sondaje, de Traian Basescu cu ocazia referendumului organizat pentru demiterea sa. Incepand de saptamana viitoare, vom fi martorii unor realitati dintre cele mai ciudate. Basescu se intoarce triumfator la sefia statului, in conditiile in care numarul butoanelor de comanda de care dispune se imputineaza alarmant. Este privit de populatia care l-a votat drept un voda de la care fiecare, in felul lui, va astepta mantuirea, dar Basescu va avea mult mai putine parghii de interventie reala in viata statului. Si, de fapt, el nu va fi animat de intentia de a-i rasplati pe alegatori. Ci doar de dorinta de a detine puteri suplimentare. Plecarea PD de la guvernare il lipseste de posibilitatile pe care le avea in trecut de a manevra Armata, Internele, Industriile, Transportul, Mediul, Cultura si, in mod evident, Justitia. Nici in ceea ce priveste serviciile secrete Basescu nu sta pe roze, de vreme ce SRI e condus de un fost pesedist, iar la SIE nu exista director si nici nu va exista fara acordul majoritatii parlamentare. Este un prim deficit pe care, revenit in forta, seful statului va incerca sa-l compenseze, cumva. In al doilea rand, emotional sau nu, iata, conform ultimelor sondaje, PD impreuna cu PNL par a forma o majoritate confortabila, in plan electoral. Chiar daca ea este volatila. Asta in timp ce forta insumata a celor doua partide in Parlament nu depaseste o treime. In materie de politica externa, Basescu si-a conturat o strategie ostila fatis Moscovei si rezervata in raport cu UE. Accentuat pro-americana. In timp ce portofoliul Ministerului de Externe, aflat de aceasta data in mod ferm in subordinea Guvernului, va promova o politica mult mai apropiata fata de statele UE, extrem de moderata fata de Moscova si prietenoasa, dar mai distantata, fata de Statele Unite. In aceste conditii, de cata credibilitate se va mai bucura Basescu, in plan extern? Situatia este la fel de incurcata si in Justitie. Lansand conceptul de oligarhi, Basescu nu are alta solutie decat sa-l motiveze, pana la urma, asa cum poate el, adica bizuindu-se pe dosare penale. Dar numarul procurorilor dispusi sa-si riste cariera si, pana la urma, sa umileasca ideea de independenta a Justitiei, ascultand ordinele date, direct sau prin intermediari, de la Cotroceni, este din ce in ce mai mic. Este de presupus ca Parchetul va deveni mai atent si fata de grupurile nelegitime de interese din jurul lui Basescu si mai prudent, in raport cu legalitatea probelor administrate. Ca sa nu mai vorbim de Justitie.
Iata numai cateva dintre motivele care il vor determina pe Basescu sa se comporte in continuare ca in plina campanie electorala, atacandu-si in forta adversarii si, implicit, lovind in institutii ale statului, cum sunt Guvernul, Parlamentul, Justitia. Poate merge atat de departe, incat sa incerce sa scoata lumea in strada, declansand un razboi romano-roman. Pana la urma, scopul este un nou mandat in 2009, iar pentru a ajunge acolo se intoarce la tema care l-a manat in lupta. Nevoia de a avea un puternic partid prezidential. Ce se va intampla, insa, dupa referendum in interiorul celorlalte partide? Voi raspunde in curand.