Sedinta de marti a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, prezidata de presedintele interimar Nicolae Vacaroiu, a scos la iveala divergentele dintre liberali si social-democrati pe marginea proiectelor de lege privind securitatea nationala. Dupa apro
Sedinta de marti a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, prezidata de presedintele interimar Nicolae Vacaroiu, a scos la iveala divergentele dintre liberali si social-democrati pe marginea proiectelor de lege privind securitatea nationala. Dupa aproape cinci ore de discutii in contradictoriu, ministrii liberali, membri in CSAT, nu au avut castig de cauza si nu au reusit sa isi impuna toate punctele de vedere.
Nicolae Vacaroiu a condus sedinta CSAT in asa fel incat, la final, liberalii nu prea erau siguri ce s-a aprobat si ce nu, asteptand cu infrigurare comunicatul oficial pe care generalul maior Ion Oprisor, secretarul CSAT, l-a intocmit si pe care Administratia Prezidentiala l-a difuzat dupa ce a mai fost modificat de Vacaroiu. Chiar daca Basescu si nici un ministru PD nu au fost prezenti in singura sedinta CSAT pe care Vacaroiu a condus-o pana acum, liberalii s-au confruntat cu aripa militara din CSAT, fidela lui Traian Basescu.
Aripa militara i-a ramas fidela lui Basescu
Seful Statului Major General, amiral Gheorghe Marin, general-maior Ion Oprisor, secretarul CSAT, consilierul de stat general Constantin Degeratu, adjunctul directorului Serviciului de Informatii Externe, general-maior Silviu Predoiu, directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, general-maior Marcel Opris, directorul Serviciului de Protectie si Paza, general-maior Lucian Pahontu si civilul George Maior, directorul SRI, au ajuns in pozitiile actuale datorita faptului ca a vrut Traian Basescu. In aceste conditii, liberalilor le-a fost greu sa il convinga pe Nicolae Vacaroiu sa le accepte toate propunerile pentru modificarea pachetului de legi privind securitatea nationala si avizarea lor de catre CSAT. Pentru a fi sigur ca afla tot ce se intampla la sedinta, Basescu l-a trimis in CSAT si pe sefului Departamentului Securitatii Nationale, consilierul prezidential Mihai Stanisoara, care, de voie, de nevoie, si-a intrerupt concediul.
PSD isi joaca propria carte
Problematica supusa dezbaterii Consiliului s-a referit la cele cinci proiecte de lege care au ca obiect specific de reglementare: securitatea nationala a Romaniei, activitatea de informatii, contrainformatii si de protectie, infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Interceptarea Comunicatiilor (ANIC), organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informatii si organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe, trimise de Senatul Romaniei pentru analiza.
In legatura cu solicitarea Senatului Romaniei de a i se transmite un punct de vedere al Consiliului Suprem de Aparare a tarii cu privire la initiativele legislative adoptate de Camera Deputatilor prin procedura tacita, Nicolae Vacaroiu a precizat ca, "potrivit art. 4, lit. d) din Legea nr. 415/2002, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii nu are competenta de a emite avize cu privire la initiativele legislative parlamentare, ci numai la proiectele de acte normative care sunt initiate sau emise de Guvern in domeniile securitatii nationale." Practic, s-a conturat o a treia tabara in aceasta disputa, PSD-ul reusind astfel sa faca anumite jocuri politice chiar daca este in opozitie. Aici, liberalii au inregistrat primul esec. Pentru a le da totusi o gura de oxigen, Vacaroiu a apreciat ca, potrivit competentei, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii reprezinta autoritatea investita cu organizarea si coordonarea unitara a activitatilor care privesc securitatea nationala, astfel ca elaborarea unui punct de vedere referitor la proiectele de lege care au ca obiect de reglementare acest gen de activitati este justificat si oportun.
Intr-un limbaj de specialitate pe care unii din noii membri CSAT l-au deslusit cu greu, in comunicatul oficial difuzat dupa mai multe ore de asteptare se propune Comisiilor de specialitate ale Senatului sa ia in considerare urmatoarele aspecte: Comasarea, intr-un singur act normativ, a proiectului "Legii securitatii nationale a Romaniei" si a celui privind "Legea privind activitatea de informatii, contrainformatii si de protectie", sub numele de "Legea privind activitatea de informatii, contrainformatii si de securitate".
Mentinerea in forma actuala, din punct de vedere organizatoric, functional, al atributiilor si al subordonarii, a structurilor de informatii, contrainformatii si de securitate autonome si departamentale (SPP, STS, DGIA/MApN si DGIPI/MIRA), avand in vedere specificul si complexitatea activitatii acestor structuri, precum si similitudinea solutiilor adoptate in acest domeniu in Romania, cu solutiile adoptate in majoritatea statelor Uniunii Europene, cu observatia ca, in legatura cu subordonarea unora dintre acestea (SPP, STS), au existat si alte puncte de vedere a caror forma finala va fi trimisa Secretariatului CSAT pana la 17 mai a.c., urmand ca acestea sa fie trimise catre Comisiile de specialitate ale Senatului. Pentru moment, generalul Pahontu, directorul SPP, si generalul Opris, directorul STS, au motive de bucurie. Serviciile conduse de ei raman independente spre nefericirea liberalilor care doreau sa le transforme in structuri departamentale in cadrul MIRA. (Doru DRAGOMIR)
Nu este oportuna infiintarea ANIC
Nici propunera de infiintare a Autoritatii Nationale pentru Interceptarea Comunicatiilor (ANIC) nu a avut suficienti sustinatori in CSAT.
Consiliul a considerat ca, intrucat aceasta initiativa legislativa nu garanteaza imbunatatirea semnificativa a activitatii in domeniu, dar va genera, cu siguranta, importante cheltuieli si eforturi materiale, eforturile ar trebui sa fie concentrate in urmatoarele directii: autonomizarea normativa, structurala si functionala a capacitatilor de interceptare existente, in cadrul actual, concomitent cu imbunatatirea calitatii tehnice si metodologice a activitatii; perfectionarea legislatiei in domeniu, in consens cu legislatia comunitara si in sensul inaspririi sanctiunilor pentru abuz si incalcare a legii; cresterea calitatii, frecventei si dimensiunii controlului institutional (Parlament, CSAT, Guvern) asupra activitatii de interceptare. Cu alte cuvinte, tot SRI va ramane stapan la butoanele sistemelor de interceptari telefonice. (D.D.)
Restructurarea CNI
In ceea ce priveste prevederile din proiectele de lege referitoare la controlul democratic al sistemului de securitate nationala, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a apreciat ca este mai eficienta mentinerea ca atare a celor doua Comisii de control al activitatii SRI, respectiv SIE, si nu instituirea unei Comisii comune permanenta a Camerei Deputatilor si Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra autoritatilor informative si de protectie.
Functionarea Comunitatii Nationale de Informatii a constituit un alt subiect delicat pe ordinea de zi a CSAT. Liberalii isi doresc aceasta structura in subordinea Guvernului. Din acest motiv, in sedinta CSAT s-a dorit crearea unui curent de opinie din care sa rezulte ca lucrurile nu merg tocmai bine la CNI. Consiliul a solicitat initiatorilor sa clarifice rolul, atributiile, componentele, natura juridica si functionarea acesteia, deoarece, in actualele proiecte, Comunitatea este prezentata ca o structura neunitara, relationata neclar in raporturile de lucru cu CSAT si care dubleaza inutil eforturile unor institutii deja existente. Punctul de vedere al membrilor Consiliului a fost, in cele din urma, ca CNI sa ramana in continuare in cadrul CSAT si sa fie coordonata de catre un consilier de stat din Departamentul Securitatii Nationale.
Practic, ar urma ca seful Oficiului pentru Informatii integrate sa coordoneze tot CNI-ul si nu seful Departamentului Securitatii Nationale cum este in momentul de fata. (D.D.)
Armata va ceda terenuri pentru scoli si spitale
Cu privire la proiectele legislative privind organizarea si functionarea SRI si organizarea si functionarea Serviciului de Informatii Externe, Consiliul a stabilit ca directorii institutiilor respective sa trimita Comisiilor de specialitate ale Senatului propunerile de imbunatatire a acestora.
De asemenea, in cadrul sedintei Consiliul Suprem de Aparare a Tarii au fost analizate propunerile ministrului Apararii cu privire la avizarea transmiterii unor imobile (constructii si terenuri) din administrarea Ministerului Apararii catre alte autoritati ale administratiei de stat pentru realizarea unor obiective de interes public (unitati spitalicesti si scolare).
O alta problema discutata in cadrul sedintei CSAT a fost cea referitoare la solicitarea directorului SRI privind aprobarea Perspectivei Strategice 2007 - 2010 a Serviciului, elaborata in concordanta cu profilul strategic al Romaniei de stat membru NATO si al Uniunii Europene si cu dinamica mediului de securitate. (D.D.)
Emilian Francu, deputat PNL
Forma unitara, saptamana viitoare
"Este nevoie sa cadem la un acord pe o serie de puncte cu PSD in ceea ce priveste legile sigurantei nationale. Important este ca exista vointa politica ca aceste legi sa treaca prin Parlament intr-o forma comuna. Intelegerea va fi facuta intr-o saptamana si, saptamana viitoare, legile vor avea o forma unitara in Parlament." (R.G.)
Lucian Bolcas, liderul deputatilor PRM
Divergentele din CSAT, expresia democratiei
"Sedinta CSAT de marti a fost una normala. Consider ca avizul Consiliului cu privire la legile sigurantei nationale este obligatoriu pentru a se realiza o dezbatere pe marginea legilor. Faptul ca nu s-a realizat o dezbatere in Camera Deputatilor privind pachetul de legi ale sigurantei, ci doar la Senat, se datoreaza faptului ca Traian Basescu a oprit o atare discutie in CSAT. In aceste conditii, punctele de vedere divergente exprimate ieri in CSAT sunt o expresie a democratiei. Si PRM are un punct de vedere propriu: serviciile secrete nu ar trebui sa fie nici in slujba presedintelui Romaniei, nici a Guvernului, ci doar in slujba romanilor, astfel incat singurul control posibil si normal asupra acestora sa fie facut de Parlament". (R.I.P.)
Presedintele PIN, deputatul Cozmin Gusa
PSD si PNL s-au facut de ras
"Atat PSD, cat si PNL s-au facut de ras din punct de vedere politic, referitor la campania lor de a bloca niste intentii si posibilitati discretionare ale presedintelui suspendat Traian Basescu. In mod evident, tinand socoteala si de atitudinea fata de UDMR, Nicolae Vacaroiu este tipul de presedinte de care Romania nu are vreodata nevoie, daca se gandeste la reforma." (V.D.)
Sabin Cutas, vicepresedinte PC
Vom milita in continuare pentru retragerea trupelor
"In ceea ce priveste retragerea trupelor din Irak, noi, conservatorii, ne mentinem pozitia si vom milita in continuare pentru realizarea acestui obiectiv. O sa sustinem aceasta idee, pana se va ajunge la retragerea trupelor. In legatura cu posibilitatea de comasare a legilor securitatii si activitatii de informatii si contrainformatii, parerea noastra este ca orice discutie este binevenita in acest sens, cu atat mai mult cu cat exista mai multe curente de opinie." (V.D.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.