Raliurile de lux de la Bucuresti costa 15 milioane de euro, dar profitul se anunta mare.

Se apropie timpul ca organizatorii Bucharest Challenge 2007 sa inceapa sa-si recupereze investitiile, in doar doua zile urmind sa se tureze primele motoare pe circuitul din jurul Casei Poporului. Este foarte probabil ca toate cele 75.000 de bilete sa fie epuizate, organizatorii anuntind ca pina ieri s-au vindut aproape in totalitate tichetele cele mai ieftine (70 de lei) si cele mai scumpe, de la tribuna VIP (800 de euro).

O estimare a incasarilor din bilete arata ca acestea s-ar cifra la peste trei milioane de euro, la acesti bani adaugindu-se cei proveniti de la sponsori. Pe de alta parte, desi Primaria Capitalei a anuntat ca nu urmareste sa profite de pe urma acestei curse, ea va incasa, conform contractului semnat cu firma organizatoare, 3% din veniturile din publicitate.

Investitia facuta de Bucharest Ring SRL in jurul Casei Poporului se ridica la 15 milioane de euro si va fi amortizata in patru ani, dar aceasta perioada s-ar putea reduce in cazul in care interesul mediatic global, si implicit al sponsorilor, va fi la fel de mare ca pentru etapele occidentale. Evenimentul auto bucurestean va fi transmis in Romania de postul de televiziune Antena 1, iar la nivel planetar va putea fi urmarit, in direct, decalat sau in rezumat, in 70 de tari.

Televiziunile interesate de eveniment sint diverse ca specific si notorietate, de la Al-Jazeera, care va transmite un rezumat pentru Orientul Mijlociu, pina la Men&Motors, care are exclusivitatea transmisiei directe pentru Marea Britanie si Irlanda.

Nu numai organizatorii au de cistigat din raliu. Aproximativ 70% din capacitatea hotelului sint rezervari pentru evenimentul din weekend, spune Raluca Mihaescu, Director of Sales&Marketing, IBIS Romania. 40 de camere dintr-un total de 402 de la Marriott au fost ocupate de staffurile echipelor participante la cursele de la Casa Poporului. „Rezervarile au inceput acum opt luni si s-au terminat acum", sustine Dina Litzica. Exista insa si hotelieri mai putin interesati de eveniment. O sustine Dan Toma Dulciu, director de marketing la Casa Capsa: „Raliul nu a avut pentru noi un impact major care sa fi fost pregatit printr-un contract anterior".

Daca multe dintre numele pilotilor care vor concura la Bucuresti nu spun mare lucru nici macar celor familiarizati cu sporturile cu motor, masinile sint adevarate bijuterii. Spre exemplu, automobilul Maserati MC12 GT1 cu care Mika Salo a cistigat etapa de la Silverstone, acum doua saptamini, are 630 de cai-putere, costa 600.000 de euro si accelereaza de la 0 la 100 km/ora in doar 3,8 secunde.

Lamborghini Murcielago, cistigatoarea rundei de debut a sezonului, demareaza la fel de naucitor, desi are 50 CP mai putin, dar o avantajeaza costul, ea fiind cotata la maximum - 300.000 de euro. Alte masini de lux sint Corvette C6R, rivala sa din American Le Mans Series, Aston Martin DBR9, Ferrari 430 GT2 si Porsche 997 GT3 RSR, intre aceste celebritati infiltrindu-se si manufacturierul artizanal belgian Gillet, care aliniaza la start unicul sau model, Vertigo, care are o forta cataclismica, propulsind monopostul de la 0 la 100 km/ora in doar 3,2 secunde.

Circuitul Bucharest Ring va gazdui patru curse la sfirsitul acestei saptamini: etapa a treia a sezonului FIA GT (duminica, ora 14.15), etapa a doua din Campionatul European FIA GT3 (simbata, ora 15.45; duminica, orele 11.45 si 16.45) si a treia din Formula 3 britanica (simbata, ora 11.55, si duminica, ora 10.45), plus competitia autohtona Cupa Dacia Logan.

Azi se inchid strazile Circulatia auto in preajma Palatului Parlamentului se va inchide timp de o saptamina, incepind de azi. Arterele vizate sint Calea 13 Septembrie (intre Soseaua Pandurilor si Bdul Libertatii), strada Izvor, Strada Dr. Staicovici (intre strada Izvor si Strada L. Pasteur), Bdul Natiunile Unite (intre Splaiul Indep. si Strada B.P. Hasdeu), Strada B.P. Hasdeu (intre Splaiul Indep. si Bdul Natiunile Unite) - Bdul Libertatii (intre Splaiul Indep. si Bdul Regina Maria), Bdul Unirii (intre Piata Constitutiei si Bdul I.C. Bratianu) si strada Uranus .

Contract cu Primaria Capitalei pe zece ani Circuitul de la Bucuresti este al doilea dupa Monte Carlo, unde cursele se desfasoara exclusiv in oras. Celebrul designer al circuitelor de Formula 1 Hermann Tilke, care s-a ocupat de geometria pistelor din Malaiezia, Bahrain, Shanghai si Turcia, a proiectat circuitul de 3,1 kilometri de la Casa Poporului inca din 2005. O delegatie de specialisti a ACR s-a deplasat in Marea Britanie, pe cunoscutul circuit de la Silverstone, pentru a se documenta cu privire la problemele specifice ale curselor FIA GT. Acolo a testat si Georges Alexandre Sturza, la volanul lui Morgan GT3, care ar putea fi inscris si in cursa de la Bucuresti. Bucharest Ring, firma care organizeaza evenimentul, a semnat cu municipalitatea Capitalei un acord prin care s-a angajat sa organizeze anual in urmatorii zece ani curse din calendarul FIA GT. „Compania noastra a platit pentru constructia circuitului, municipalitatea nu a scos nici un ban. Anul acesta investitia a fost mai mare pentru ca a trebuit sa construim totul de la inceput, insa la anul, spre exemplu, va trebui sa cheltuim mult mai putin, deoarece avem deja asfaltul", a spus Harmuth Beyer, CEO al Bucharest Ring, care a adaugat ca este om de sport si nu il intereseaza disputele politice create in jurul competitiei. Reamintim ca saptamina trecuta primarul sectorului 5, Marian Vanghelie, a intentionat sa demoleze tribunele in urma unui conflict cu primarul general Adriean Videanu referitor la autorizatiile de constructie.

Organizatorul a precizat ca „nu se pune problema ca asfaltul sa nu reziste, e unul special de curse, unul foarte rezistent (...), am calculat ca trebuie sa tina minimum zece ani". El a adaugat ca asfaltul nu va fi distrus de traficul zilnic din Capitala si a completat spunind ca, daca se va strica ceva la asfalt din cauza companiei, tot compania va repara.

Beyer a adaugat ca e greu de spus cit va investi Bucharest Ring in urmatorii zece ani, deoarece suma depinde foarte mult de proiectele pe care le va desfasura. El a apreciat totusi ca suma anuala investita va fi de peste 1,5 milioane de euro. Despre sumele pe care Bucharest Ring spera sa le obtina din bilete, Beyer a precizat ca la cursele de duminica, 20 mai, daca vor veni 70.000 de spectatori, compania va incasa aproximativ patru milioane de euro. El a subliniat ca acesti bani nu pot fi inclusi la categoria cistiguri, data fiind investitia totala de 15 milioane, insa considera ca dupa cursa de la anul se va putea face un prim bilant.

Organizarea cursei de la Casa Poporului a stirnit si foarte multe critici, organizatiile ecologiste protestind fata de taierile de arbori si distrugerea spatiului verde. Organizatorii s-au grabit sa contracareze actiunile de protest prin semnarea unor parteneriate cu firme specializate in refacerea mediului si au anuntat ca in locul fiecarui copac taiat vor fi plantati cite doi dupa incheierea cursei. De asemenea, suprafata gazonata si gardul viu distrus vor fi replantate. In avanpremiera curselor, pilotii vor calca in picioare, miine seara, iarba stadionului Dinamo, intr-un meci caritabil intre campioana Romaniei si selectionata internationala a pilotilor, care va fi antrenata de Ioan Andone. Meciul se va desfasura pe parcursul a doua reprize a cite 30 de minute, iar Cornel Dinu a confirmat ca Dinamo va folosi titularii in aceasta disputa.

Datele tehnice ale circuitului Timpul pe tur: 75,3 secunde

Viteza medie: 146,8 km/h

Lungimea circuitului: 3.180 de metri

Suprafata paddock-ului: 40.000 de metri patrati

Capacitatea sectorului VIP: 6.000 de locuri