Violenta de pe marele ecran a revenit la ordinea zilei, o data cu masacrul de la Virginia Tech si cu lungmetrajul „Captivity".

Chinurile la care e supus personajul luiElisha Cuthbert i-au adus la acuzatiide misoginie filmului. Asemanarile dintre filmul „Old Boy" si imaginile filmate de Seung-Hui Cho, autorul crimelor de la Universitatea Virginia Tech, au dat apa la moara organizatiilor care cer ca o cenzura mai stricta sa se aplice filmelor violente. Si, desi criticii de film au incercat sa tempereze dezbaterea, punctind faptul ca nu exista nici o dovada ca studentul ar fi vazut filmul, un nou scandal a redeschis subiectul. New York si Los Angeles au gazduit pina nu de mult afise care promovau un nou film horror, intitulat „Captivitate" si regizat de Roland Joffé. Cineasta Jill Soloway le descria astfel pentru „Times Online": „Aratau o femeie in patru stadii de degradare, cu cuvintele «Rapire», «Detentie», «Tortura» si «Final» scrise de-a lungul unor imagini care o infatisau pe actrita Elisha Cuthbert, pe rind, cu un calus, intr-o cusca, intr-o masca dotata cu tuburi care ii extrageau singele prin nari si, finalmente, zacind pe spate, moarta, cu pieptul pus intr-o lumina speciala, pentru a amplifica efectul".

Afisele au suscitat un asemenea scandal incit Motion Picture Association of America (MPAA), asociatia responsabila pentru rating in SUA, aceeasi care a lasat sa „treaca" „Amenintarea" lui Sam Peckinpah, „Portocala mecanica", de Stanley Kubrick, si „Nascuti asasini", de Oliver Stone, s-a sesizat si a blocat iesirea filmului in cinematografe. Nu este singura care s-a pus pe combatut violenta din filme.

In aceeasi perioada, Comisia Federala pentru Comunicatii si-a dat gajul unei cercetari care demonstra ca expunerea la violenta din media creste agresivitatea copiilor, cel putin pe termen scurt. Si specialisti din domeniul cinematografiei s-au raliat acestui trend. De pilda, Thomas Doherty, seful catedrei de studii de film de la Universitatea Brandeis, a declarat pentru „Times Online" ca „nu as fi cenzurat filme ca «Hostel» si «Saw», dar le-as fi dat un rating NC - 17" (adica nici o persoana cu virsta sub 17 ani n-ar fi putut vedea lungmetrajul intr-un cinematograf - n.r.).

O coalitie se formeaza insa si de cealalta parte a baricadei, reunind regizori, sefi de studiouri si critici de film. Producatorul executiv al seriei „Saw" si presedintele Departamentului de achizitii si coproductii de la Lionsgate Entertainment, Peter Block, nici nu ia problema in serios: „Imi fac mult mai multe griji in cazul in care copiii mei intra in camera cind se difuzeaza stirile si ramin sa se uite". „Vreau sex si violenta amestecate. Care-i problema? Sintem pe un val al violentei extreme si sper sa nu se termine niciodata", isi exprima optiunea regizorul si scenaristul Eli Roth, autorul lui „Hostel".

Atacul asupra agresiunilor din lungmetraje a obtinut recent si avantajul "star power". Celebrul cuplu format din Angelina Jolie si Brad Pitt le-a interzis celor patru copii ai sai sa vizioneze filme violente si sa detina pusti sau pistoale de jucarie. Ironia este ca Jolie si Pitt au jucat in "Doamna si domnul Smith", in care ambii sint asasini profesionisti si se impusca reciproc de mama focului.

Replica profesionista Criticii de film au reactionat prompt la similitudinile dintre lungmetrajul „Old Boy" si actiunile lui Seung-Hui Cho, dar nici ei nu vad solutia in cenzura. „Desi pare atragatoare in aceste momente tragice, «pacificarea» filmelor ar fi probabil doar o cruciada cosmetica", scrie Michael Wilmington, criticul de film de la „Chicago Tribune". Roy Lee, producatorul care voia sa faca remake-uri americane dupa „Old Boy" si „Battle Royale" - un film in care citiva adolescenti sint obligati sa se ucida intre ei -, a declarat ca, daca ar avea oportunitatea, s-ar apuca de ele, dar ar trata anumite subiecte cu mai multa „sensibilitate".