In urma articolului "BAE Systems sub ancheta", publicat de ZIUA in editia de ieri, am primit la redactie un drept la replica din partea fostului premier Adrian Nastase. Publicam in continuare, integral, dreptul la replica.
Domnule Director,
In editia din 4 mai 2007 a cotidianului ZIUA, au aparut, sub semnatura domnului Doru Dragomir, mai multe articole avand ca obiect achizitionarea unor fregate in timpul mandatului meu de prim-ministru.
Unul din articole a fost intitulat "Contract semnat de Nastase si Maior". Nu doresc sa comentez titlul articolului deoarece, in mod evident, el a fost pus de cineva in stare de confuzie in graba trimiterii ziarului la tipografie. Sigur ca era vorba, cum rezulta si din textul articolului, de hotararea de guvern! Dar, din respect pentru corecta informare atat a redactorului, cat si a cititorilor dumneavoastra, doresc sa va prezint conditiile concrete, in care, in urma unei decizii politice a Guvernului, a fost considerata oportuna achizitionarea a doua fregate.
Astfel, la data de 21 noiembrie 2001, prin Legea nr.681 a fost ratificat Acordul de securitate dintre Guvernul Romaniei si Organizatia Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Bruxelles la 8 iulie 1994. La acel moment Romania era o tara partenera in Consiliul de Cooperare Nord Atlantic (CCNA) / Parteneriatul pentru Pace(PpP).
La 8 septembrie 2004, a fost adoptata Legea nr. 362 pentru aderarea Romaniei la Acordul dintre statele parti la Tratatul Atlanticului de Nord cu privire la statutul fortelor lor, semnat la Londra la 19 iunie 1951, si la Protocolul privind statutul comandamentelor militare internationale, infiintate in temeiul Tratatului Atlanticului de Nord, semnat la Paris la 28 august 1952, publicata in MO nr.845/15 septembrie 2004.
Pregatirea Fortelor Armate Romane pentru momentul la care Romania urma sa fie membru cu drepturi depline in NATO a impus elaborarea unei Strategii de inzestrare a Fortelor Navale Romane, fundamentat si cerut prin Documentul cu Nevoile Misiunii, document aprobat la nivelul conducerii Ministerului Apararii Nationale, inca din anul 2000.
Pe aceasta baza, pana la inceputul anului 2002 a fost dezvoltat Documentul cu Cerintele Operationale, aprobat de Consiliul de Supraveghere a Cerintelor.
Negocierile pentru achizitia celor doua fregate s-au derulat pe o perioada de doi ani si au fost purtate de reprezentantii: Ministerului Apararii Nationale, cu responsabilitati pentru aspectele militare, Ministerului Industriei si Resurselor, cu responsabilitati pentru aspectele legate de offset si Ministerului Finantelor Publice cu responsabilitati privind aspectele legate de finantare. In baza unor discutii de principiu in guvern, am cerut MApN ca, in cadrul alocarii bugetare multianuale de 2,38% din PIB, sa decida, impreuna cu partenerii NATO ce fel de dotari de inzestrare ar fi mai potrivite pentru un viitor aliat - Romania (submarine, portavioane, avioane, nave de lupta, radare, "scuturi" etc.). Reprezentantii MApN, in urma consultarilor de la Bruxelles am decis, tinand seama de faptul ca Romania nu este o tara enclavata, ci riverana la Marea Neagra, ca ea poate sa aduca "plusvaloare" Aliantei in zona maritima si, ca atare, s-au decis pentru fregate - ceea ce mi s-a parut si ni s-a parut in guvern, o decizie corecta. In aceste conditii, la inceputul anului 2002, Guvernul Romaniei a aprobat de principiu achizitionarea a doua fregate de tip 22, apartinand Marinei Regale Britanice, mandatand Ministerul Apararii Nationale sa inainteze scrisoare de intentie Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord. (comunicat presa MApN - 2 martie 2002) in sedinta Guvernului Romaniei, din data de 6 decembrie 2002, a fost aprobat memorandumul nr.5/14090/A.N., in baza caruia la data de 12 decembrie, prin HG nr. 1423 a fost aprobata Achizitia celor doua fregate de catre Ministerul Apararii Nationale prin Compania Nationala "ROMTEHNICA" SA., societate aflata in coordonarea Ministerului Apararii Nationale.
Acordul de achizitie a doua fregate tip 22 pentru marina militara romaneasca a fost incheiat la 19 decembrie 2002, intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, derulat prin ministerele Apararii din cele doua tari, iar ceremonia de semnare a avut loc la 14 ianuarie 2003. Acordul a fost semnat de Gheorghe Matache, secretarul de stat pentru armamente si de omologul sau britanic, ministru pentru inzestrare in domeniul apararii, lordul Bach of Lutterworth, in prezenta ministrului Apararii Nationale loan Mircea Pascu si a consilierului prezidential loan Talpes.
Tema achizitiei celor doua fregate a fost abordata in Camera Deputatilor in mai multe randuri, la 11 martie 2003 s-a depus de catre un deputat din grupul parlamentar la PNL o interpelare adresata Ministerului Apararii Nationale. Dezbaterea interpelarii au avut loc la 17 martie 2003, raspunsul in scris fiind semnat de ministrul Apararii Nationale loan Mircea Pascu.
Tot in data de 11 martie 2003, loan Mircea Pascu, ministrul Apararii Nationale, a prezentat in plenul Camerei, in calitatea sa de deputat, o declaratie politica privind achizitia celor doua fregate cu referire la ministerele implicate in derularea contractului de achizitie, precum si modalitatea de functionare a sistemului de management al achizitiilor, cele doua fregate fiind incluse in programul generic "Fortele Navale".
In sedinta din 19 februarie 2004, a Comisiei pentru aparare, ordine publica si siguranta nationala a Camerei Deputatilor, au fost audiati, in legatura cu derularea contractului de achizitii a fregatelor,' domnii: Gheorghe Matache, secretar de stat seful Departamentului pentru Armament din Ministerul Apararii Nationale, Serban Lungu, seful Directiei Planificare din MApN, Craciun Costica, seful Statului Major la Fortelor Navale, Teodor Mirea, consilier in cadrul Ministerului Economiei si Comertului si Marinica Ilie, director adjunct, Directia Produse Armament, MEC.
Audierea a fost publica, accesibila jurnalistilor, fiind transmisa in sistem de videoconferinta. Invitatii au prezentat comisiei contractul, oferind toate detaliile legate de derularea lui. Secretarul de stat Gheorghe Matache a sustinut ca acordul de achizitie a prevazut si un program de off-set industrial in compensare la nivelul de 100 la suta din valoarea contractului, adica achizitii si comenzi ale partii britanice pentru industria autohtona de aparare si activitati pentru MApN in valoare tot de 116 milioane de lire sterline. MApN a trimis 20 de ofiteri romani in Marea Britanie pentru scolarizare, alti sapte ofiteri urmand cursuri de pregatire in Italia.
Prin OUG 189/12 decembrie 2002 au fost reglementate operatiunile compensatorii referitoare la contractele de achizitii pentru nevoi de aparare, ordine publica si siguranta nationala, care in articolul 4, Ut. 0), Instituie obligatia de compensare. La lit.(g) al aceluiasi articol se mentioneaza ca urmeaza sa se infiinteze Agentia de compensare pentru achizitii de tehnica speciala in coordonarea primului ministru.
Prin HG 1515/16 septembrie 2004, a fost organizata Agentia de compensare pentru achizitii de tehnica speciala.
Cu privire la achizitia celor doua fregate, HG r. 1423/12 decembrie 2002 a aprobat ca aceasta achizitie sa se faca de Ministerul Apararii Nationale prin Compania Nationala "ROMTEHNICA" SA., societate aflata in coordonarea Ministerului Apararii Nationale.
Achizitia de servicii si produse a fost aprobata prin HG 1883/4 noiembrie 2004 urmand ca aceasta sa se faca de CN "ROMTEHNICA" SA, in numele si pentru Ministerul Apararii Nationale.
Din punct de vedere al oportunitatii Ministerul Apararii Nationale a sustinut in cadrul Guvernului necesitatea achizitionarii celor doua fregate, avand in vedere calitatea de partener pe care o aveam la acel moment la NATO si obligatiile ce derivau din viitoarea calitate de membru al NATO, Romania fiind stat riveran la Marea Neagra.
Din punct de vedere al Acordul de achizitie a doua fregate tip 22 pentru marina militara romaneasca incheiat la 19 decembrie 2002, intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, derulat prin ministerele Apararii din cele doua tari, achizitiile urmau sa se efectueze in numele Guvernului Romaniei de Compania Nationala "ROMTEHNICA" SA., societate aflata in coordonarea Ministerului Apararii Nationale, iar in numele Guvernului Regatului Unit al Marii Britanii si irlandei de Nord de catre subcontractorul britanic al MOD, compania britanica BAE SYSTEMS.
Avand in vedere ca Ministerul Apararii Nationale are in coordonare Compania Nationala "ROMTEHNICA" SA exista obligatia ca orice contract incheiat in numele Guvernului roman sa fie urmarit si verificat cu privire la indeplinirea conditiilor contractuale de catre coordonator. Solicit organelor competente sa clarifice si acuzatiile legate de un eventual comision pentru ca nu vreau ca o operatiune corecta din punct de vedere politic si strategic sa fie afectata de detalii murdare".