In noile media, feedback-ul a devenit produs. Gata de a fi consumat si reprodus. Si consumat inca o data.

Nu te poti ridica in timpul filmului sa comentezi ca actrita principala nu se dezbraca atit de repede pe cit voiai si nu poti sa strigi, la concert, ca versurile sint nasoale. Degeaba te enervezi in fata televizorului. Produsul tv ti se livreaza bine ambalat si la ore stabilite de altii si nu prea ti se da de ales. Poti, cel mult, sa schimbi postul sau sa dai mai incet televizorul. Dupa care sa-l inchizi.

Nu mai putem fi doar consumatori de informatie si entertainment in momentul in care participam din ce in ce mai mult la masa globala de media. Tendinta e sa devenim producatori din simpli consumatori. Trebuie doar sa te uiti cu atentie in jur. Si, chiar daca la inceput ti se pare ca nu ai foarte multe de spus, sa lasi urme in spatiul virtual. Acum, oricine are comentarii si le poate expune. Daca in cazul unor medii traditionale (televizorul) produsul media se „difuzeaza" si singurul fel in care poti interactiona cu el e zappingul, in cazul Internetului, lucrurile stau altfel. Comentariile si stelele de calitate pe care le acorzi clipurilor de pe o platforma ca YouTube sau tagurile pe care le poti aplica daca folosesti un serviciu social de stiri, din valul 2.0, cum e del.icio.us, te fac sa participi la produsul media. Si sa-i dai replici care pot ajunge sa conteze mai mult decit produsul in sine.

Un caz in care curiozitatea publica a transformat un produs media intr-un fenomen e video-jurnalul unei tipe cu nick-ul lonelygirl15. Luni bune dupa ce toata lumea a aflat ca totul era, de fapt, un experiment al unei echipe de cineasti care isi dorea un contract semnat cu Hollywoodul, o cautare pe YouTube duce la aproape 2.000 de rezultate. Toate sint raspunsuri video ale fanilor sau detractorilor si nu scenarii din viata unei fictive „fete singure", impartita in episoade. Iar locul intii in clasament e ocupat de un astfel de raspuns, apartinind unui LazyDork, si nu de o felie din produsul media. Ceea ce spune foarte multe despre tendinta crescuta a utilizatorilor de infotainment digital de a deveni producatori ai acestuia.

Mediile traditionale sint, de multe ori, depasite de evenimente. Pina reusesc televiziunile sa-si trimita reporterii „la fata locului", camerele de filmat de pe telefoanele mobile transforma deja realitatea in stire de prima mina, bloguita instantaneu. Joia (19.04) suspendarii lui Basescu a dus la doua evenimente „web" fara precedent in .ro: serverele de stiri si-au dublat traficul, dupa care o parte dintre ele au picat. Evenimentele au fost reflectate aproape instantaneu de bloggeri, zufzuluf fiind cel mai prompt. Si de o unealta mai putin folosita pentru publishingul de informatii: Yahoo! Messenger. Atit pe statusuri, cit si prin mesaje in masa, lumea si-a dat de stire: ne vedem la universitate. Si asa a fost. (http://zufzuluf.weblog.ro/page!2.html). Online-ul motiveaza si antreneaza masele mai mult si mai repede decit o pot face alte medii de comunicare. Pionieri intr-ale libertatii de opinie sint cei de la Amazon.com, care au permis inca de la lansare publicarea recenziilor de produse. Chiar daca uneori acestea constau in critici ale cumparatorilor nesatisfacuti.

Nu ne place doar sa comentam si sa taguim, ci si sa participam la campanii de marketing fara sa ne dam seama. De asta profita cel mai mult casele de discuri majore care se bazeaza, in lansari de albume, pe comunitatile de fani. Pina acum, ne obisnuisem sa asteptam date oficiale ca sa vedem cum arata noul clip Björk, de exemplu, si ce i-a mai trecut prin cap lui Gondry. Intre timp, Björk s-a mutat la tine acasa (myspace.com/bjork) si te pune sa-i faci urmatorul clip („Innocence"). Ai la indemina deja toate uneltele.

Un caz in care curiozitatea publica a transformat un produs media intr-un fenomen e video-jurnalul lui lonelygirl15.

cotidianul.ro/select - Citeste mai mult - Cum practica bloggerii jurnalismul on-line