Pe albumul „Volta", Björk se picteaza pe fata, vorbeste despre noul tribalism si scandalizeaza mai putin decit de obicei, in timp ce casa de discuri ii face prieteni pe MySpace.

Cu o biografie care include studii de pian clasic, trupa de punk la 14 ani, clipuri controversate si o viziune artistica deloc ortodoxa, Björk iese din tiparele care califica, in mod normal, un muzician. Cu Björk nu te poti „obisnui", la fel cum nu-i poti anticipa aparitiile live sau sursele de inspiratie pentru urmatorul album. Poti cu usurinta sa zici despre ea ca e geniala, vizionara sau doar ca uraste sa faca lucrurile ca restul lumii. Si totusi sa nu intelegi nimic din creativitatea islandezei.

Dupa „Medulla" (2004), disc experimental avind ca surse principale de sunet sample-uri de voce, a urmat „Army Of Mixes" (2005), proiect in care toata lumea a fost invitata sa ii remixeze clasica „Army of Me". Din cele peste 600 de mp3-uri primite de la fanii din toata lumea, Björk le-a ales pe cele mai bune 20. Aratind, daca mai era nevoie, ca Internetul modifica esential modul in care un artist e perceput de public. Comunitatile se mobilizeaza in spatiul virtual mai mult decit oricind si asta a convins-o pe Björk sa recidiveze in 2007 cu o masiva campanie online bazata nu pe bugete media si traditionale schimburi de bannere, ci pe participare colectiva. Evident, in asteptarea urmatorului ei disc, „Volta".

Cel de-al saselea album de studio a fost cu atentie anticipat de video-uri virale care dadeau pseudoindicii referitoare la conceptul „Volta". In retelele peer-to-peer au aparut frustrante sample-uri de 15 secunde in care tribalitatea piesei „Earth Intruders" anunta rezultatele neobisnuitei colaborari cu Timbaland. Daca in cazul divelor pop care au permanenta nevoie de bani pentru operatii estetice, iar prezenta unui producator renumit e inevitabila, nu asa stau lucrurile in cazul lui Björk. Piesele in care contributia lui Timbaland se face simtita sint, ce-i drept, destul de comerciale ca sa o tina pe artista „in rotatie" pe posturile tv si la radiouri, insa prea „de plastic" pentru fanii care au tinut „Vespertine" in CD-playere saptamini la rind. Strategia nu face, de fapt, decit sa creasca curiozitatea ascultatorilor seriosi, intrigindu-i. Iar invitatii la declararea independentei, care nu trebuie sa fie lipsita de steag propriu („Declare Independence") si piese ca „Vertabrae by Vertabrae", „Wanderlust" sau „Who You Are" satisfac gusturile celui mai excentric fan Björk. Devenind, pe termen lung, surse de inspiratie.

Daca nu-ti convine prezenta unui producator de hituri pe noul ei disc, te poti revansa: urmatorul videoclip, „Innocence", poate fi regizat chiar de tine. Iar faptul ca iti vei descarca „Volta", gratuit si compulsiv, de pe Soulseek sau de pe un portal de torrent-uri, inainte de lansare, nu inseamna ca furi muzica. Ci doar ca reactionezi prompt la tehnici de marketing care, oferindu-ti un produs controversat, te intarita sa ti-l doresti inainte sa fie disponibil pe cai oficiale. Si sa-l si cumperi... daca sustii ca ai inteles mesajul.

cotidianul.ro/select - Citeste mai mult - Aventuri cu Björk