Fostul ministru al Agriculturii, Gheorghe Flutur, este acuzat de subminarea economiei nationale, asociere in vederea savarsirii de infractiuni, abuz in serviciu in forma calificata si neglijenta in serviciu, dupa ce fostii membri ai Consiliului de Administratie al Regiei Nationale a Padurilor - Romsilva (RNP) au formulat pe numele peledistului o plangere penala. Nu este prima plangere de acest gen, Gheorghe Flutur fiind reclamat in repetate randuri la Parchet. Pana in momentul de fata insa nu a fost tras la raspundere gratie interventiilor politice. De altfel, este cunoscut faptul ca actualul sau sef pe linie de partid Theodor Stolojan a facut trafic de influenta pe langa seful statului, Traian Basescu, pentru a "ingropa" dosarele in care Flutur era cercetat.
In ultima plangere penala depusa la Parchetul de pe langa Inaltea Curte de Casatie si Justitie se precizeaza ca, in anul 2005, Gheorghe Flutur a emis netemeinic si nelegal un ordin prin care au fost desemnati membrii Consiliului de Administratie al RNP Romsilva. Desi reorganizarea si functionarea RNP Romsilva era stabilita de articolul 12 al HG 1105/2003, fostul ministru Flutur, in mod abuziv, a emis Ordinul nr. 123/18.02.2005 prin care a numit un nou Consiliu de Administratie al RNP, fara eliberarea din functie a fostilor membri, cum era firesc si fara a indeplini procedura legala de numire. Conform legii, "membrii consiliului de administratie sunt numiti dintre inginerii, economistii si juristii specializati in domeniul de activitate al Regiei Nationale a Padurilor Romsilva si dintre specialistii din cercetarea silvica si din invatamantul superior de specialitate cu experienta profesionala si rezultate deosebite. Membrii consiliului de administratie (15 la numar) sunt numiti pentru o perioada de 4 ani, iar pana la jumatate din acestia pot fi inlocuiti la 2 ani".
Aceste prevederi au fost ignorate de Gheorghe Flutur care a numit in CA al RNP persoane care nu au avut activitate silvica in sector si, deci, nu au intrunit conditia de specialisti ai problematicii silvice. Este vorba despre Ioana Vasile, sef de cabinet al lui Flutur, functionar public in cadrul ministerului care nu a desfasurat activitate silvica; Istvan Iakob, functionar public, secretar de stat in MFP, care nu era specialist pe problematica silvica; Gelu Stefan Diaconu, vicepresedinte ANAF; Gheorghe Tinel, seful Corpului de Control din cadrul Ministerului Agriculturii. De asemenea, liberal-democratul Gheorghe Flutur a numit in CA al RNP si persoane ce se aflau in relatii de afaceri sau cu interese contrare cu cele ale Regiei Nationale a Padurilor. Un astfel de exemplu este Feroiu Iancu, presedintele al Asociatiei Proprietarilor de Paduri din Romania. Asociatia condusa de acesta se ocupa de domeniul privat al fondului forestier, ceea ce crea premisele unui conflict de interese cu RNP.
Potrivit Legii 161/2003, sectiunea 5, art 94, "calitatea de functionar public este incompatibila cu orice alta functie publica decat cea in care a fost numit, precum si cu functiile de demnitate publica". Alin.2 lit.c din acelasi articol statueaza ca "functionarii publici nu pot detine alte functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate in cadrul regiilor autonome, societatilor comerciale ori in alte unitati cu scop lucrativ din sector public sau privat, in cadrul unei asociatii familiale sau persoane fizice autorizate". In aceste conditii, este cat se poate de clar ca organismul de conducere al RNP, mai exact Consiliul de Administratie inscaunat de Flutur, a functionat ilegal fiind numit printr-un ordin ce nu respecta litera si spiritul legii.
Plan nerespectat
In aceeasi plangere penala se precizeaza ca Romsilva trebuia, conform prerogativelor, sa se ocupe de dezvoltarea retelei de drumuri forestiere pentru accesibilizarea masei lemnoase din bazinele forestiere si sa continue actiunile de consolidare a albiilor torentiale prin realizarea de noi lucrari de corectie a torentilor. De asemenea, trebuia consolidat sistemul hidrotehnic existent, trebuia sa se realizeze capacitati de productie, sa se achizitioneze utilaje si sa se modernizeze fluxurile tehnologice. Toate acestea, aveau ca scop final diversificarea productiei silvice si atragerea de noi venituri, altele decat cele obtinute din comercializarea masei lemnoase. Planul pentru 2005 nu a fost insa respectat aproape deloc. Astfel, masurile au fost realizate in proportie de numai 40% in anul 2005 fata de anul 2004.
Deturnare de fonduri
Un alt aspect care se regaseste in plangerea penala depusa la Parchetul General se refera la constituirea si utilizarea fondului de conservare si regenerare a padurilor.
Astfel, acest fond se constituie din incasarile realizate din vanzarea masei lemnoase pe picior provenita din produsele secundare si principale. Din aceste incasari, un procent de 20% se vireaza catre RNP Romsilva si obligatoriu banii trebuie utilizati doar pentru realizarea programelor de conservare si regenerare a padurilor.
Acest lucru nu s-a intamplat insa. Mai mult, sumele respective, care se pot cifra la aproximativ 1000 de miliarde de lei vechi, au fost folosite in alte scopuri decat cele prevazute de lege. De asemenea, sume imense acordate Regiei in 2005 pentru reabilitarea de drumuri forestiere si lucrari de reconstructie ecologica au fost gestionate dupa bunul plac de conducere a ministerului. Spre exemplu, potrivit datelor existente in plangerea penala, multe lucrari au fost efectuate doar fictiv. In aceste conditii, este cat se poate de evident ca se poate vorbi de o uriasa deturnare de fonduri realizata de Gheorghe Flutur si echipa sa.
Licitatii paguboase
O alta masura dubioasa a fostului ministru Flutur a fost aceea prin care
s-a dispus ca Regia Nationala a Padurilor Romsilva sa fie reprezentata la licitatii
de catre comisii incomplete, din care lipseau, printre altii, chiar directorul economic si juristul unitatii.
In urma acestui fapt, conform plangerii penale aflate la Parchetul General, firme care au depus oferte superioare au pierdut in favoarea unor oferte pagubitoare pentru Romsilva. Nu insa si pentru conducerea regiei.
Pe de alta parte, pentru repunerea in functiune a drumurilor forestiere in anul 2005, directorul Romsilva a aprobat, ignorand prevederile Ordinului nr. 491/1991 al ministrului Mediului si pe cele ale O.U.G. 60/2001, contractarea lucrarilor prin negociere cu o singura sursa la preturi unitare. Desi drumurile au fost distruse doar in anumite judete, negocierea cu o singura sursa, aprobata de directorul general, a fost aplicata pentru toate judetele tarii. Acest fapt a generat costuri nereale. Mai grav, lucrarile au fost inexistente in teren, dovada stand documentatiile incomplete de evaluare a pagubelor, precum si receptiile de lucrari neinsusite.
Trebuie spus ca toate contractele de realizare a lucrarilor pentru repunerea in functiune a drumurilor forestiere au fost incheiate fara aprobarea Consiliului de Administratie al RNP.
Mofturi si afaceri
O alta afacere paguboasa pentru RNP a fost achizitionarea prin metoda leasing a 90 de autoturisme.
Potrivit plangerii penale depuse impotriva lui Flutur, in urma unei licitatii organizate de Romsilva, firma HVB Leasing a primit un contract in valoare de 1.967.730 Euro (pret CIP) cu finantare pe o perioada de cinci ani. Obiectul leasingului se compune din 90 de autoturisme - 1 Audi, 16 Skoda, 29 Toyota RAV4, 44 Toyoya Hilux. Multe dintre aceste masini nu sunt folosite decat de sefii Romsilva in interes personal. Mai grav, pretul autoturismelor a fost supraevaluat fata de cel existent pe piata libera. Pe de alta parte, demersurile fostului Consiliu de Administratie al RNP inlocuit de Flutur de a introduce in circuitul turistic cele 156 de cabane vanatoresti, care dispun de 1500 de locuri de cazare, a ramas inutil, el nefiind luat in considerare de ex-ministrul Agriculturii. In acest mod, activitatea de vanatoare aprobata ca strategie manageriala in anul 2004 a fost diminuata considerabil.
In acelasi context se inscrie si vanzarea a 540 de cabaline, inchiderea ca nerentabile a unor activitati de traditie ale sectorului silvic cum ar fi cea de impletituri care a fost practic suprimata din sector, precum si casarea inainte de termen unor mari suprafete de rachitarii (aproximativ 2000 ha). Totodata, au fost inchise o serie de pastravarii in vederea valorificarii acestora, invocandu-se ineficienta. In realitate insa, prin comparatie cu activitatea din ani trecuti, productia era mai mare. De asemenea, au fost trecute in conservare anumite subunitati ale RNP, cu scopul vanzarii acestora la preturi subevaluate.
Bani aruncati pe pustii
In timpul mandatului lui Flutur, numai in perioda 2005-2006, s-au irosit peste 120 de miliarde de lei vechi, doar la Institutul de Cercetari Agricole si Silvice (ICAS), pentru intocmirea unor proiecte de executie a perdelelor forestiere. Proiecte ce nu pot fi puse in aplicare intrucat nu este clara situatia juridica a terenurilor respective. De asemenea, preturile practicate in activitatea de valorificare a lemnului sunt mici ajungand chiar sub valoarea de renta.
In diverse contracte incheiate pentru valorificarea a zeci de mii de mc de lemn au fost folosite firme fantoma sau ale unor rude ori prieteni ai conducerii RNP. Una din aceste societati beneficiare este SC Lozan din Brasov, firma la care au fost si sunt actionari unii dintre directorii Romsilva, cum ar fi Apostol Cristian director comercial din cadrul Regiei. De asemenea, administratorul societatii este un bun prieten al lui Gheorghe Flutur.
Tot in mandatul liberal democratului Flutur, contractele pentru fondurile de vanatoare au fost subevaluate. Un astfel de exemplu il reprezinta fondul 33 Comisani Dambovita. Adjudecat in anul 2004 la valoarea de 2,5 miliarde de lei vechi, dupa rezilierea contractului, prin inginerii financiare, acelasi fond s-a concesionat la ridicola suma de aproximativ 100 milioane lei. Nu in ultimul rand, potrivit plangerii penale, Consiliul de Administratie al Romsilva a aprobat vanzarea unor locuinte de serviciu din cadrul Directiei Silvice Bucuresti catre mai multe persoane. Unii dintre beneficiari nu erau nici macar salariati ai Regiei.
Un Flutur binevoitor cu amicii
La inceptul anului 2005, Gheorghe Flutur l-a numit in fruntea Regiei Nationale a Padurilor Romsilva pe controversatul om de afaceri Simion Maftei, un partener de "afaceri" cu fostul ministru. Interesant este ca Flutur cunostea faptul ca exista mai multe plangeri penale, pentru abuz in functie si deturnare de fonduri, formulate impotriva lui Maftei, chiar de Romsilva, in perioada 1999-2000 pe cand acesta ocupa functia de director tehnic al Directiei Silvice Neamt.
Bani de pe urma aviarei
Un alt ordin pagubitor pentru stat semnat de fostul ministru este Ordinul 392/2005. Prin acest act s-a modificat ordinul 391/2003 privind predarea spre exploatare a masei lemnoase din fondul forestier proprietate publica a statului, cu plata anticipata. Masura abuziva a avantajat firmele private in incheierea de contracte pagubitoare pentru Romsilva, intrucat a dat posibilitatea acestora sa ridice marfa si sa o achite ulterior fara ca unitatea sa aiba garantia platii.
Nu in ultimul rand, Flutur este acuzat de crearea artificiala a crizei "gripa aviara". Criza care a dus la cheltuirea unor importante sume de bani de la bugetul de stat, precum si la sacrificarea a milioane de pasari. In realitate, criza aviara a reprezentat pentru camarila lui Flutur o buna ocazie de a obtine profituri consistente punand mana pe contracte fara licitatie.