Domnul Basescu si sustinatorii sai au deplasat, insa, discutia de la analiza unui anumit presedinte la negarea legitimitatii Parlamentului; deci, a democratiei in general. Astfel, ultimul presedinte comunist al Romaniei - cum s-a autodefinit - incear
Domnul Basescu si sustinatorii sai au deplasat, insa, discutia de la analiza unui anumit presedinte la negarea legitimitatii Parlamentului; deci, a democratiei in general. Astfel, ultimul presedinte comunist al Romaniei - cum s-a autodefinit - incearca sa reabiliteze democratia populara dupa ce s-a prefacut a condamna comunismul - adica ideologul si fauritorul acesteia. Lupul isi schimba parul, dar nu si naravul.
Daca domnul Basescu si-ar fi cerut iertare pentru neo-cezarismul sau si ar fi declarat ca a invatat lectia democratiei, ar fi fost realist. Daca ar fi anuntat ca este gata sa convina cu partidele parlamentare un Pact constitutional care sa stabileasca un mod unic de interpretare si aplicare a Constitutiei bazat pe recunoasterea suprematiei democratice a Parlamentului, ar fi fost responsabil. Daca ar fi promis, in schimbul sprijinului popular, ca va mari pensiile, va desfiinta impozitele si ii va spanzura pe hoti, ar fi fost populist. Sustinand, insa, ca presedintele (care, in speta, a adunat circa trei milioane de voturi) este mai legitim decat Parlamentul (constituit, in speta, prin votul a circa noua milioane de alegatori), putandu-l dizolva ori obliga sa legifereze potrivit dorintei confesate lui de cetateni; ca are aptitudinea de a-i imparti pe parlamentari in hoti (cei care i se opun) si patrioti (cei care i se supun), tratand legislativul nu ca pe o putere colectiva indivizibila ci ca pe o adunare de indivizi legitimati sau delegitimati cu bucata de seful statului in baza presupusei sale legaturi directe cu poporul; ca nu este constrans de lege, ci doar de contractul sau personal cu natiunea, contract care poate deroga de la Constitutie (ca si cand legile ar fi rezultatul unei conspiratii intre un grup de cetateni anonimi si un lider individualizat caruia i s-a cedat puterea absoluta); este egal cu a respinge democratia reprezentativa si pluralista, cerand inlocuirea ei cu democratia populara. O democratie populara care este ambalajul propagandistic populist al autoritarismului.
Chiar daca discursul basescian ii seduce pe unii, statul democratic nu poate functiona astfel. Poporul poate fie sa-si transfere - pe termen limitat - puterea unei pluralitati de reprezentanti care actioneaza liber, dar care se controleaza si echilibreaza reciproc in conditiile legii, fie sa se incredinteze vointei unui singur conducator care, absolut corupt de caracterul absolut al puterii detinute, va abuza de aceasta in promovarea propriilor fantezii si a intereselor clicii de favoriti care il sustine. In primul caz vorbim de democratie; in al doilea de dictatura.
Punand in discutie democratia, iar nu faptele sale, domnul Basescu transforma imprudent referendumul intr-un pronunciament asupra sistemului democratic. Oamenii nu se vor mai imparti astfel in pro si contra Basescu ci in pro si contra democratiei. Oricat de ignoranti ar fi, chiar si simpatizantii lui Traian Basescu (din tara si strainatate) nu il pot sustine daca asta inseamna a vota pentru intoarcerea la dictatura. De ar face-o, rezultatul nu va fi revenirea lui Basescu la Cotroceni, ci razboiul civil. Fie el si de catifea.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.