Curtea Constitutionala se pronunta saptamana aceasta daca presedintele tarii va fi demis la referendum cu votul majoritatii persoanelor prezente la urne. Este a treia oara cand judecatorii Curtii discuta in acest an modificarile Legii referendumului, contestate de fiecare data de parlamentarii PD.  La data de 4 mai, Curtea Constitutionala se va intruni sa analizeze sesizarea democratilor cu privire la neconstitutionalitatea proiectului de lege de modificare a Legii nr.3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, initiat de PSD, care prevede ca presedintele tarii este demis cu majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum. Judecatorii vor da astfel cel de-al doilea verdict pe acest proiect de lege, dupa ce s-au mai pronuntat o data, in luna februarie a acestui an, tot in baza unei contestatii a PD. Proiectul ajuns atunci la Curte statua ca presedintele ales in primul tur este demis cu majoritatea voturilor cetatenilor inscrisi in listele electorale, iar cel ales in turul al doilea, cu majoritatea voturilor valabil exprimate de cetatenii prezenti la urne. In plus, se introducea o noua prevedere, care stabilea ca organizarea referendumului nu poate avea loc simultan cu desfasurarea alegerilor prezidentiale, parlamentare, locale sau a alegerilor pentru Parlamentul European, ori cu mai putin de 6 luni inainte de data alegerilor de orice tip.  PRIMUL VERDICT. La 21 februarie, Curtea Constitutionala a decis insa ca aceste modificari sunt neconstitutionale. Referindu-se la modalitatea de demitere a sefului statului, judecatorii Curtii au constatat ca "legiuitorul a dorit sa aplice, sub aspectul voturilor exprimate, principiul simetriei juridice la alegerea Presedintelui Romaniei in al doilea tur de scrutin si la demiterea acestuia ca urmare a consultarii populare", dar au aratat ca "principiul simetriei este un principiu al dreptului privat, fiind exclusa posibilitatea aplicarii acestuia in dreptul public" si ca un stat de drept se opune "aplicarii aceleiasi sanctiuni presedintelui Romaniei, in mod diferit, in functie de modul in care el a obtinut aceasta functie: in primul tur de scrutin, in al doilea tur de scrutin sau ca urmare a interimatului in exercitarea functiei". Judecatorii Curtii Constitutionale au lasat insa o portita deschisa: "Curtea nu exclude posibilitatea ca legiuitorul sa opteze pentru o majoritate de voturi relativa pentru demiterea presedintelui Romaniei in toate cele trei situatii". PSD a profitat de aceasta ultima judecata a Curtii si a refacut proiectul de lege, adoptat intr-o noua forma de Camera Deputatilor, la 21 martie a.c.: "Demiterea presedintelui Romaniei este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul tarii, ale cetatenilor care au participat la referendum". Pe aceasta modificare urmeaza sa se pronunte vineri judecatorii Curtii, in conditiile in care in prezent legea prevede ca presedintele este demis cu votul majoritatii cetatenilor inscrisi in listele electorale.  A DOUA DECIZIE. Tot anul acesta, pe la Curtea Constitutionala a mai trecut un proiect de lege de modificare a Legii referendumului (initiat de patru deputati PNL si doi ai PD), dupa ce fusese reexaminat de parlamentari in urma solicitarii presedintelui Traian Basescu. Seful statului contestase prevederea conform careia "organizarea referendumului nu poate avea loc simultan cu desfasurarea alegerilor prezidentiale, parlamentare, locale sau a alegerilor pentru Parlamentul European, ori cu mai putin de 6 luni inainte de data alegerilor mentionate". Insa, gratie amendamentelor parlamentarilor PSD, proiectul revizuit a plecat de la Camera Deputatilor la promulgare, la 20 februarie a.c., cu un continut diferit de cel initial si de ceea ce solicitase presedintele: "Referendumul national nu poate avea loc cu mai putin de 3 luni inainte sau dupa data alegerilor prezidentiale, parlamentare ori pentru Parlamentul European sau a unui alt referendum national" si demiterea presedintelui Romaniei, ales in primul tur, este aprobata daca a intrunit majoritatea voturilor cetatenilor inscrisi in listele electorale, iar a celui ales in al doilea tur, daca a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate pe intreaga tara de catre cetatenii prezenti.  Parlamentarii PD au atacat la Curte si aceste modificari. Judecatorii, intruniti in sedinta la data de 4 aprilie 2007, le-au declarat neconstitutionale, motivand ca "incalca prevederile art.77 alin.(2) din Constitutie, depasind limitele de sesizare formulate de presedintele Romaniei". Articolul invocat prevede ca "Inainte de promulgare, presedintele poate cere Parlamentului, o singura data, reexaminarea legii".