Guvernul va transmite Comisiei Europene, saptamana viitoare, scrisoarea de raspuns privind taxa de prima inmatriculare auto si va prezenta Parlamentului propunerea pentru reducerea taxei, printr-un amendament la Codul Fiscal, a anuntat ieri ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian. El s-a aratat increzator ca reactia Comisiei Europene va fi una pozitiva, desi a recunoscut ca a purtat doar discutii informale cu specialistii forului european.
Vosganian crede ca prin noua formula se vor elimina discriminarile intre posesorii de masini din Romania care vor sa-si vanda automobilul pe teritoriul tarii si cei din strainatate, desi vanzarea de masini la mana a doua deja inmatriculate in tara nu va fi taxata.
Noua grila aplica principiul reducerii taxei pe masura ce autoturismul este mai vechi, avand in vedere ca timpul de viata al masinii scade si, in consecinta, perioada in care va polua este mai scurta.
Un alt criteriu il reprezinta gradul de poluare, unde taxa este direct proportionala cu nivelul de emisii de gaze. Pentru vehiculele dotate cu motoare Euro 5 nu se aplica nici o taxa, iar de la euro 4 in jos taxa creste progresiv.
Reamintim, Guvernul a decis, in sedinta de miercuri, sa scada taxa auto de prima inmatriculare, prin reducerea cuantumului in functie de gradul de vechime al masinii si extinderea de la 6 la 15 ani a scalei aferente varstei masinii.
Conform unui tabel care "circula" in mediile interesate de domeniu, pentru o masina noua, dotata cu motor Euro 4 si capacitate cilindrica de 1600 cmc, taxa propusa spre aprobarea Parlamentului este de 161 de euro. Daca este veche de 1-2 ani - 234 euro, iar daca vechimea este de 4-5 ani - 299 euro. De remarcat, din intregul tabel, pentru orice tip de motor si capacitate cilindrica lipseste propunerea privind vechimea masinii cuprinsa intre 2 ani si o luna si 3 ani si 11 luni.
Cea mai mare taxa de prima inmatriculare va fi platita pentru o masina mai veche de 15 ani, non-euro si cu o capacitate cilindrica de 3000 cmc: 8586 euro.
Ministrul Vosganian a precizat ieri, o data in plus, ca aceasta taxa este una de mediu, pentru protejarea mediului inconjurator. Totusi, banii incasati merg la bugetul de stat, desi exista un Fond pentru Mediu, infiintat de cativa ani in acelasi scop. Mai mult, Administratia Fondului pentru Mediu colecteaza, in prezent, o taxa impusa agentilor economici pentru autoturismele din dotare. Astfel, taxa se calculeaza in functie de capacitatea cilindrica si tipul de carburant folosit (Euro si non-euro), adica in functie de poluarea produsa.
Discriminarea continua
Taxa de prima inmatriculare auto continua sa aiba un caracter discriminatoriu si protectionist, care contravine principiilor liberei circulatii a marfurilor impuse de Uniunea Europeana, a declarat Liviu Dobrin, reprezentantul unui targ auto, citat de Radio Romania Actualitati (RRA), transmite Rompres. "Dupa parerea mea, atata vreme cat nu trateaza toti poluatorii in mod egal, taxa isi arata caracterul protectionist si discriminatoriu", a spus Dobrin. El a explicat ca, tratand doar poluatorii care urmeaza sa intre in tara si sa fie inmatriculati si nu si pe cei care exista deja, taxa este vadit discriminatorie. "Este clar deci ca nu este decat o incercare de a mai tergiversa lucrurile, de a face ca aceasta taxa sa existe in continuare si sa produca dereglari pe piata libera a autoturismelor noi si second-hand", a precizat Liviu Dobrin.
Pe de alta parte, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) este multumita de aceasta decizie a Guvernului. "Salut sincer hotararea luata de Guvernul Romaniei, pentru ca intr-adevar aveam doua probleme. Aveam aceasta discriminare a comertului cu automobile second-hand in interiorul Romaniei fata de interiorul Europei, in conditiile unor taxe mari la masinile cele mai in varsta. In felul acesta, se stinge un litigiu care dureaza de patru luni de zile, dand satisfactie, consider eu, tuturor celor interesati in fenomenul automobil: si celor din interiorul tarii, si un raspuns care sa evite aparitia Romaniei in fata Curtii Europene de Justitie", a declarat Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia Renault si membru APIA.