Guvernul a decis, in sedinta de ieri, reducerea taxei de prima inmatriculare, pentru toate masinile.

Executivul a decis reducerea cuantumului taxei in functie de gradul de vechime a masinii, iar scala aferenta virstei automobilului a fost extinsa de la 6 la 15 ani. Modificarile au fost anuntate, la Guvern, de ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, care a apreciat ca noile reguli corespund solicitarilor Comisiei Europene si intereselor cumparatorilor de masini second-hand.

„Taxa scade aproximativ la jumatate pentru toate masinile. UE ne-a cerut sa tinem cont de tipul de motorizare (Euro 4, Euro 3 etc. - n.r.) si de perioada in care masina mai poate circula in Romania. S-a ajuns la aceasta varianta", ne-a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi. Pentru o masina dotata cu motor Euro 4 si cu o vechime de peste patru ani, taxa auto va fi redusa la aproximativ jumatate din valoarea actuala, a spus Vosganian, precizind ca motorizarile Euro 5 vor fi scutite de taxe.

Ministrul a mai spus ca pentru masinile Euro 4 pina la non-Euro, taxa va fi calculata pe baza unei grile specifice, in functie de capacitatea cilindrica a motorului.

„Taxa auto va fi calculata in functie de gradul de poluare a mediului, nu de vechimea masinii", a spus Vosganian. Oficialii au refuzat sa prezinte noul mod de calcul al taxei, insa se pare ca ea nu va fi redusa la jumatate pentru toate modelele. Potrivit unor surse guvernamentale, pentru o masina de 1.600 cmc, veche de patru-cinci ani cu motor Euro 3, noua taxa ar fi de 800 de euro, in timp ce vechea taxa era de 1.140 de euro.

Restituire la vinzarea „afara"

Guvernul va prezenta Comisiei Europene noua varianta a taxei de inmatriculare si va redacta o scrisoare de raspuns catre CE prin care va arata ca a tinut cont de solicitarile Comisiei. Potrivit ministrului, Executivul intentioneaza sa introduca si o procedura de restituire a taxei de prima inmatriculare in cazul revinzarii masinii intr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

„Cind o masina e importata si are o vechime de cinci ani si se socoteste ca durata ei de viata este de 15 ani, atunci taxa va avea in vedere o perspectiva de poluare de zece ani. Daca dupa cinci ani insa proprietarul vinde masina in alta tara, atunci i se va restitui taxa, cu o valoare corespunzatoare perioadei din durata normata de viata a masinii, in care aceasta nu va mai fi pe teritoriul Romaniei", a spus Vosganian.

Cind se schimba?

Noile niveluri au fost aprobate de Guvern, dar n-au fost inca introduse in vreun act normativ. Ele vor fi incluse in textul Ordonantei de Urgenta 110/2006 de modificare a Codului fiscal. Vosganian va cere in acest sens Parlamentului retrimiterea ordonantei la comisia sesizata in fond.

Ministrul a amenintat ca, daca Parlamentul nu va vota noile niveluri ale taxei, le va „trece" prin ordonanta de urgenta „care va contine si alte masuri fiscale" si care se afla pe masa Guvernului. Cert este ca, cel putin deocamdata, cei care au platit vechea taxa, mai mare, nu-si vor putea recupera diferenta.