Si eu cred ca referendumul pentru demiterea presedintelui este inutil daca cetatenii nu se vor prezenta la vot in numarul necesar pentru validarea consultarii populare, dar nu pentru ca Traian Basescu si-ar putea relua locul la Cotroceni, ci pentru ca efectul invalidarii referendumului va fi ca presedintele va ramane suspendat.
Conform art.95 din Constitutia Romaniei, actul suspendarii Presedintelui de catre camerele reunite ale Parlamentului si demiterea presedintelui prin referendum sunt doua acte juridice complet distincte.
Obiectul referendumului nu este confirmarea sau infirmarea suspendarii presedintelui de catre Parlament, ci demiterea presedintelui.
Suspendarea presedintelui este un act al Parlamentului care se naste prin hotarare a Parlamentului si isi inceteaza efectele de drept la data la care vom avea un referendum valid. Referendumul invalid nu poate da nastere nici unui efect si deci nu poate avea ca rezultat nici incetarea suspendarii. Evenimentul care poate determina incetarea suspendarii este exclusiv un referendum valid care, in functie de rezultatul sau, poate duce la demiterea presedintelui sau revenirea acestuia cu drepturi depline la Cotroceni.
Constitutia nu prevede ce se intampla in cazul in care referendumul nu este valid din cauza neprezentarii cetatenilor la urne. In fata tacerii textului constitutional insa, orice interpretari am da, toate sunt defavorabile ideii revenirii presedintelui la palatul Cotroceni.
Neprezentarea la vot a cetatenilor nu poate avea ca efect anularea actului de suspendare. Intr-o asemenea situatie ne-am putea afla in fata a doua posibilitati absurde: sustinatorii lui Traian Basescu ar fi suficient sa nu vina la referendum, determinand in felul acesta neindeplinirea quorumului, decat sa vina si sa riste ca, intr-o confruntare cu adversarii presedintelui, sa piarda; sau cei care se prezinta la vot sa voteze in mod covarsitor impotriva presedintelui, eventual mult mai multi decat cei care l-au votat atunci cand a ajuns presedinte, dar din cauza neindeplinirii quorumului referendumul sa fie invalid si Traian Basescu sa se intoarca la Cotroceni, practic impotriva vointei populare.
Constitutia nu prevede durata suspendarii presedintelui. In fata unui referendum invalid s-ar crea, aparent, un vid de putere. In realitate insa, tacerea textelor constitutionale ofera o solutie foarte simpla si supla, prin coroborarea art. 95 si 98. Astfel, Constitutia stabileste in art. 98 ca atunci cand Presedintele este suspendat, ne aflam in fata interimatului functiei prezidentiale. Pe perioada interimatului, functiile presedintelui sunt exercitate de Presedintele Senatului care are toate atributiile presedintelui ales, mai putin dizolvarea Parlamentului si initiativa organizarii referendumului. Avand in vedere ca dizolvarea Parlamentului este un act foarte grav, iar initiativa organizarii referendumului pentru probleme de importanta nationala nu apartine doar presedintelui Romaniei, inseamna ca presedintele interimar poate asigura conducerea tarii la fel de bine ca si presedintele ales. Supletea solutiei constitutionale vine din tacerea discreta si inteligenta cu privire la durata interimatului functiei prezidentiale, in sensul in care Constitutia nu prevede pana cand poate dura interimatul functiei prezidentiale, ceea ce inseamna ca functia suprema in stat poate fi exercitata de presedintele interimar chiar si pana la viitoarele alegeri prezidentiale.
Ca atare, neprezentarea la vot a jumatate plus 1 din votantii inscrisi pe listele electorale, capata o noua semnificatie, si anume, dezinteresul cetatenilor in sustinerea presedintelui jucator si insusirea actului de suspendare a acestuia de catre Parlament, in calitatea sa de organ reprezentativ suprem al poporului roman (art. 61 Constitutia Romaniei).
Ca atare, demersurile opozitiei de modificare a legii referendumului in sensul validitatii consultarii populare indiferent de numarul cetatenilor prezenti la vot, face parte dintr-o actiune de normalizare a raporturilor constitutionale intre institutiile statului. Daca nu se va reusi modificarea acestei legi, atunci in situatia unui referendum invalid si a existentei celor doua tabere clar delimitate a sustinatorilor lui Traian Basescu si a adversarilor acestuia, Curtea Constitutionala va trebui sa raspunda mai multor intrebari: care este durata suspendarii, cate referendumuri trebuie sa organizeze Parlamentul pentru demiterea presedintelui, cat timp poate exercita atributiile prezidentiale presedintele interimar etc.
Ingrijorarea mea provine insa tot din zona lui Traian Basescu. Asa cum s-a manifestat in ultimii 2 ani, este posibil ca in situatia unui referendum invalid acesta sa-si declare imediat victoria, lucru in mod evident fals si generator de conflict foarte grav intre parlament, presedinte si guvern, conflict care nu este exclus sa scape de sub control. De aceea, preferabila ar fi modificarea legii referendumului, fapt care ar duce la o solutie simpla si clara: fie demiterea presedintelui, fie repunerea acestuia in toate drepturile constitutionale.