In Israel, legea separarii femeilor de barbati in autobuze este adusa in fata instantei de catre un grup de femei. Folosirea trotuarelor separate nu este atacata.

In Ierusalim, accesul femeilor in autobuzele al caror traseu trece prin cartierele ortodoxe nu este permis decit pe usa din spate, orice incercare de a incalca tabuul fiind sanctionata de ceilalti pasageri, relateaza BBC. In unele cartiere este interzis chiar si mersul pe acelasi trotuar. „Nu doream sa incep o revolutie, ci doar sa ajung acasa", arata Naomi Regen, initiatoarea actiunii in instanta, ea insasi de orientare ultraortodoxa, explicind ca nu exista nici un precept religios care sa interzica asezarea femeilor in partea din fata a unui autobuz. Regen cere Inaltei Curti a Israelului sa interzica autobuzele cu pricina sau sa introduca rute paralele, care sa nu permita segregarea.

Segregare pozitiva

„Este vorba despre discriminare pozitiva, in favoarea femeilor. Religia noastra spune ca nu ar trebui sa existe contacte intre barbati si femei in locurile publice. Aceasta bariera a decentei nu trebuie depasita", a declarat Shlomo Rosenstein, consilier municipal in Ierusalim. Pe de alta parte, unii cetateni considera ca toti cei care sint in favoarea segregarii ar trebui sa plateasca o companie privata, nu sa beneficieze de serviciile municipalitatii.

Pe urmele infidelilor

Guvernul israelian finanteaza si deplasarile membrilor Curtii Rabinice, o institutie a evreilor ortodocsi insarcinata cu depistarea barbatilor ce si-au parasit sotiile. Pentru ca religia le interzice femeilor sa se recasatoreasca pina ce nu primesc o „nota de divort" din partea sotului, Curtea Rabinica ii urmareste pe infideli pretutindeni in lume.

Compania israeliana El Al a fost implicata, la sfirsitul anului trecut, la scurt timp de la privatizare, intr-un scandal declansat de evreii ultraortodocsi, clientii traditionali ai curselor sale. Acestia au reprosat companiei ca a efectuat zboruri in timpul Sabatului, incalcind o regula nescrisa, desi aceasta ducea la pierderea a 62 de zile de zbor pe an.