Sunteti directorul artistic al festivalului "Jazzy Spring". Vorbiti-ne despre programul de anul acesta si despre invitatii prezenti la aceasta editie.
Festivalul va incepe astazi, la ora 19.00, iar concertele se desfasoara la ArCuB, timp de patru zile. In aceasta prima zi, deschidem cu trioul de gospel - blues Janice Harrington, urmat un trio din care fac parte si eu si care se numeste Tiberian/ Dahlgren/ Betsch. Ceilalti doi muzicieni sunt americani. A doua zi a festivalului se va deschide cu cvartetul condus de Cristian Soleanu, care este unul dintre cele mai reprezentative grupuri ale momentului in Romania, de altfel a fost si nominalizat pentru premiile jazz-ului romanesc pe 2006. In a doua parte a concertului va fi un cvintet care-l include pe saxofonistul virtuoz Antonio Hart si pe colegul sau de generatie Alex Harding pe care publicul romanesc il cunoaste deja. Cu ei vor canta muzicieni de top din America, Onaje Allan Gumbs, Marcus McLaurine si Willard Dyson, cu totii avand un palmares foarte bogat. Seara a treia este exclusiv americana. Un recital solo al lui Joey Baron care este unul dintre cei mai importanti percutionisti ai scenei de jazz mondiale, urmat de un fel de "old-star" grup care il include pe legendarul tobosar Barry Altschul ale carui aparitii sunt destul de putine in ultima vreme. Deci am avut sansa sa-l avem aici, la Bucuresti, pe Barry Altschul. Apoi va fi prezent Mark Feldman, care este in prezent unul dintre cei mai buni violonisti din lume. Alaturi de ei pianistul Lucian Ban, care ne-a ajutat sa avem o reteta atat de bogata in festival si care a manageriat partea americana, si bassistul Jeff Carney, unul dintre muzicienii cei mai ceruti din New York la ora actuala. Ultima seara se va incheia cu recitalul cvartetului compus de Anca Parghel impreuna cu baietii ei si cu Puiu Pascu la pian, dar se deschide cu Gala premiilor jazzului romanesc pe 2006. Aceasta este a treia editie a galei, dar a fost o perioada de cativa ani in care premiile nu s-au acordat. Galele sunt organizate de ArCuB in colaborare cu Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. Vor fi sase categorii, si sunt cate trei nominalizari la fiecare categorie. Exista de asemenea un premiu de Excelenta care anul acesta ii va fi acordat Aurei Urziceanu.
Care a fost criteriul dupa care ati selectat muzicienii prezenti in festival?
Sunt muzicieni importanti ai jazz-ului contemporan, acopera o arie stilistica foarte vasta si am vrut sa-i pun in contact cu muzicienii romani, pe aceeasi scena. Si, in acelasi timp, sa deschid si publicului perspective spre jazz-ul modern, in special spre jazz-ul de calitate, dar si spre cel care se face in ziua de azi.
In ce relatie se afla oferta internationala de jazz cu cea romaneasca?
Sunt similaritati intre situatia economica romaneasca, comparativ cu cea a tarilor dezvoltate, si de asemenea intre situatia jazz-ului din Romania comparativ cu tarile care au o miscare culturala foarte vie si bogata. Jazz-ul este un barometru al vietii culturale. Pentru ca, fiind o arta de nisa, e foarte sensibil la schimbarile si in bine si in rau din viata culturala a unei tari. Daca situatia economica si programele culturale sunt in situatie de criza, jazz-ul este unul dintre primele domenii care intra in criza. Daca situatia se imbunatateste, iar politicile culturale, viata culturala a Romaniei intra in normal, atunci se intra in normal si cu miscarea jazzistica. Spre exemplu, daca ai zece muzicieni si emigreaza opt, ai probleme sa-i inlocuiesti, daca ai trei sute de muzicieni si emigreaza o suta, atunci e altceva...
Pana la urma jazzul nu este o problema de cantitate, ci o problema clara de calitate si poate reprezenta o placa turnanta si un liant intre artele muzicale.
Pe afis, in afara de muzicieni din Romania se afla doar muzicieni din Statele Unite. Este jazz-ul romanesc mai aproape de America decat de Europa?
A fost o problema tehnica. Decizia de a face festivalul s-a luat destul de tarziu si n-am putut sa colaboram pentru anul asta cu centrele culturale cu care se colaboreaza traditional, British Council, Institutul Goethe si mai ales cu Institul Francez si cu cel Polonez. Ei aveau deja programul facut. Speram ca la anul lucrurile astea sa se remedieze.
Care sunt criteriile dupa care i-ati selectat pe muzicienii romani?
Am ales, dupa parerea mea, grupul cel mai in forma, cel al lui Cristian Soleanu si am mai ales-o pe Anca Parghel care este o cantareata formata si are un grup al ei. N-am vrut sa se intample ca in anii trecuti, sa se faca grupuri ad-hoc, care se schimba in ultimele zile, si am mers pe lucrurile consacrate ale ultimilor doi ani.
Ce alte manifestari mai sunt incluse in programul festivalului, in afara de concerte?
Este o expozitie de afis polonez azi la ora sase la Art Jazz Club, polonezii avand o traditie serioasa a afisului. In anii '60-'70 ei au avut o miscare importanta in lumea designului si a graficii, probabil cea mai importanta din tarile de est. Este o expozitie frumoasa de afise cu tematica de jazz... O sa fie bineinteles jamsassion-uri la Art Jazz Club, in fiecare seara. Iar maine va avea loc si un workshop cu tematica "Radacinile jazz-ului" sustinut la Universitatea Nationala de Muzica de Janice Harrington.