Un concert avangardist in premiera internationala, sustinut la TNB de un violonist celebru, o acordeonista si un contrabasist.

Multasteptatul spectacol multimedia sustinut luni de violonistul Alexander Balanescu, acordeonista de origine rusa Evelina Petrova si contrabasistul Arthur Balogh a umplut pina la refuz Sala Mare a Teatrului National din Bucuresti. Formula artistica a spectacolului a fost o premiera nu numai pentru publicul romanesc, ci chiar si pentru artisti, care marturisesc ca au avut emotii serioase.

Evenimentul, care a marcat intrarea in linie dreapta a apropiatei relansari a ziarului „Cotidianul", a fost un cert succes de public. Evelina Petrova ne-a declarat inainte de spectacol ca, desi isi dorea acest lucru foarte mult, nu a mai interpretat niciodata live alaturi de violonistul roman, cu care a tinut neaparat sa colaboreze din momentul in care l-a auzit cintind la Sankt Petersburg. Si Balanescu, si Evelina Petrova vorbesc despre un fel de chimie care i-a adus impreuna pe scena, desi stilurile celor doi sint destul de diferite.

Spectatorii s-au putut bucura de o combinatie de influente muzicale variate, diferite genuri de jazz condimentate cu motive populare romanesti si rusesti.

Trei stiluri intr-un singur concert

Daca Balanescu a performat grav, cu privirea concentrata, purtind un costum negru si una dintre celebrele sale palarii, acordeonista din Rusia, genul de muzician extrem de extrovertit, si-a acompaniat bucatile muzicale cu cele mai neasteptate schimbari de mimica, ce au nedumerit unii spectatori si i-au amuzat pe altii. Unul dintre punctele tari a fost vocea sa, capabila sa treaca foarte repede de la inflexiuni foarte copilaroase la nuante baritonale, la care cu greu te puteai astepta. Artista si-a folosit din plin abilitatile actoricesti si a conferit concertului o dimensiune teatrala extrem de vie.

La fel de original a fost si contrabasistul Arthur Balogh, mai rece decit ceilalti doi artisti. Muzica Evelinei combina evocari ale obiceiurilor rusesti, elemente din Sostakovici si Stravinski, improvizatii sofisticate de jazz si pasaje inspirate din natura. Dar, asa cum ne-a explicat Balanescu, „ea s-a straduit foarte mult sa inteleaga anumite elemente de folclor romanesc", folosite de violonistul roman. Avangardisti, cei doi sint de parere ca, daca stilurile lor ar fi fost mai apropiate, publicul s-ar fi plictisit foarte repede.

Revansa lui Balanescu

Momentele muzicale s-au intersectat aproape tot timpul cu proiectii video, fragmente din filmul lui Catalin Mitulescu, „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii", ca intr-un fel de noua viziune asupra peliculei, dar si prim-planuri cu cei trei artisti. Violonistul, care a compus coloana sonora a filmului lui Mitulescu, ne-a marturisit ca spectacolul a fost un fel de revansa. Adica artistul isi dorise ca filmul sa exploateze mai mult „latura emotionala" si, deci, sa foloseasca mai multa muzica, pe cind regizorul nu a putut sa pastreze decit o parte din inregistrarea de studio pregatita de Balanescu.

„Cotidianul" a pregatit un cocktail pentru artisti si invitati Concertul a fost urmat de un cocktail, organizat de „Cotidianul", la care au fost prezente mai multe personalitati ale lumii artistice romanesti, si nu numai. Invitati de onoare: Alexander Balanescu, Evelina Petrovna si Artur Balogh. Alaturi de ei Dorotheea Petre, Catalin Mitulescu, Ada Milea si oameni din industria publicitatii. Dorothea Petre ne-a declarat ca acest concert i-a oferit prilejul de a revedea filmul dintr-o alta perspectiva, poate mai „emotionala". Ea ne-a marturisit ca, pentru a compune coloana sonora a filmului „Cum mi-am petrecut sfirsitul lumii", Alexander Balanescu a purtat mai multe discutii cu actorii, pentru a se inspira chiar din caracterul acestora. Violonistul ne-a explicat ca a simtit nevoia acestor discutii, deoarece povestea filmului i se parea „prea personala", prea aproape de propriul sau destin si a vrut sa compuna o muzica aproape de istoria si de natura actorilor selectati de Mitulescu.