Proiectul prevede ca Agentia sa se afle in subordinea Parlamentului si nu sub controlul legislativului (asa cum sunt SRI, SIE etc.). Ca sa fiu mai explicit, sa vedem mai intai la ce si cui servesc interceptarile... Cele legale, fireste, caci cele ilegale, exista si vor exista si mai departe, indiferent cate Agentii infiintam. Interceptarea convorbirilor de orice fel se face numai la cererea procurorului, cu avizul judecatorului. Asta dupa declansarea urmaririi penale, sau cand exista indicii temeinice ca o anumita persoana este pe cale sa comita o infractiune, iar interceptarea devine atat un mijloc de proba ulterioara intr-un dosar, dar si de prevenire a unei fapte penale. De asemenea, SRI poate face interceptari cand sunt in joc chestiuni de siguranta nationala. In toate cazurile, insa, cererea de interceptare se afla pe masa unui judecator, iar probatoriul rezultat se regaseste in administrarea unui procuror, urmand a fi transmis instantei de judecata odata cu rechizitoriul in cauza. Cu alte cuvinte, o interceptare legala este intotdeauna conexata cu o actiune a justitiei. Si cele ilegale - folosite in scop de santaj financiar sau politic - ar trebui sa ajunga pe aceeasi masa a justitiei insa din alt punct de vedere, al incriminarii actului in sine. Ceea ce in Romania nu prea se intampla.
Daca Agentia Nationala de Interceptare, sub patronajul Parlamentului, va lua locul SRI - deocamdata singura institutie in drept sa asculte telefoanele si convorbirile intre persoane si care are parte doar de control parlamentar - vom asista direct la amestecul legislativului in actul de Justitie. Ceea ce este o grava incalcare a principiilor democratice, in care nici una dintre puteri (legislativa, executiva, judecatoreasca) nu se poate substitui celeilalte. Pe de alta parte mai exista si o alta miza. Agentia, care va prelua si interceptarile ce aduc atingere sigurantei nationale va trebui sa fie reprezentata in CSAT. Caz in care Parlamentul va avea reprezentanti in Consiliu, ceea ce este iarasi o incalcare a prevederilor constitutionale. Se dovedeste ca SRI este suficient ca institutie indrituita cu interceptarile, poate cu un control parlamentar mai acut. Manevra Geoana nu reprezinta decat o tentativa a PSD-PNL de a crea si monopoliza un puternic serviciu secret parlamentar, in opozitie cu SRI.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Sursa: retail.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
GALERIE FOTO | Cum arată Hotel Cișmigiu și ce așteptări au cei care-l conduc...
Sursa: wall-street.ro
-
Secretele vedetelor de la Hollywood pentru un machiaj impecabil. Tehnici și...
Sursa: garbo.ro
-
A înșelat-o sau nu Dorian Popa pe Claudia Iosif: Am greșit! Cred că este de...
Sursa: kudika.ro
-
Vista Bank finanțează un parc eolian al grupului Premer Energy
Sursa: futurebanking.ro