Gala UNITER, organizata in premiera in deplasare, la Sibiu, a fost cea mai reusita serbare a teatrului romanesc, de la infiintarea Uniunii pina azi. Sau cel putin asa sustin veteranii Premiilor UNITER.

Mult controversatul cort in care s-a desfasurat manifestarea, amplasat la Cazarma 90, s-a dovedit a fi un pavilion multifunctional, modern, elegant si eficient pina in cele mai mici detalii. Ca de obicei, Gala a fost onorata cu prezenta familiei regale. Regele Mihai I, regina Ana, principesa Margareta si principele Radu au fost aplaudati in picioare, semn ca nu tot romanul s-a nascut republican. Si, vorba criticului de teatru Iulia Popovici, „intr-o tara fara presedinte, e bine ca avem un rege". Monarhia a fost din plin reprezentata la eveniment. Regele Cioaba a venit si el insotit de o doamna imbracata in superbe fuste rosii. Cei doi monarhi au dat mina si s-au intretinut cordial.

Afrim le-a multumit „gagicilor"

Daca in general premiile au fost acordate conform previziunilor, de departe cea mai mare surpriza a constituit-o Premiul de regie ce i-a revenit tinarului Radu Afrim pentru spectacolul „joi.megaJoy". Afrim ia astfel, pentru al doilea an consecutiv, acest premiu. El a tinut sa multumeasca „gagicilor" fabuloase pe care le-a avut in distributie, adica doamnelor trecute de mult de prima tinerete de la Teatrul Odeon. Radu Afrim l-a lasat orfan de premiu pe Alexandru Tocilescu, dat la bursa zvonurilor drept sigur cistigator. Tocilescu a primit pentru a treia oara in cariera Premiul pentru Cel mai bun spectacol pentru montarea „Elizaveta Bam", de la Teatrul Bulandra, dar nu are inca in palmares nici un Premiu UNITER pentru regie.

Chinurile rolurilor principale

Andreea Bibiri primeste din nou un Premiu UNITER, de data aceasta pentru Cea mai buna actrita in rol principal pentru excelenta ei partitura din spectacolul lui Andrei Serban, „Purificare". Ea a tinut sa multumeasca colegilor ei, pe care i-a numit „frati de suferinta in regia lui Andrei Serban", regizorului Andrei Serban insusi, pentru ca „ne-a chinuit ingrozitor", si a cerut iertare bebelusului ei pe care l-a alaptat in timp ce juca intr-o piesa psihotica de Sarah Kane.

Cel mai bun actor in rol principal a fost desemnat Marius Stanescu, pentru rolul din „Hamletmachine" de la Teatrul Odeon. Actorul a trebuit sa se vopseasca blond pentru acest rol, implinind astfel previziunile regretatului actor Virgil Flonda, care-i spusese: „Ai sa iei un Premiu UNITER cind ai sa ai parul alb".

Diaspora a fost bine reprezentata

Pe scena Galei au urcat si oameni de teatru care au decis pe vremuri sa evadeze din spatiul comunist si care si-au construit cariere prestigioase prin straini. Unii dintre ei au primit premiu, altii au acordat premii. Marele comic Mircea Crisan, care a primit Premiul special pentru teatru de revista, a facut o demonstratie de virtuozitate interpretind o fabula si o poezie patriotica folosindu-se numai de onomatopee. El a fost premiat de Stela Popescu pe care a tachinat-o: „Era cea mai frumoasa femeie din lume si uite ce-a mai ramas din ea". Celebrul cuplu de scenografi Radu si Miruna Boruzescu a primit Premiul pentru intreaga activitate, premiu dublat de un laudatio adus de Lucian Pintilie, care a marturisit ca filmele si piesele sale de teatru nu ar fi fost aceleasi fara colaborarea cu sotii Boruzescu. Regizorul Lucian Giurchescu a luat si el Premiul pentru intreaga activitate, iar actrita Trixi Abramovici, venita de la Tel Aviv sa inmineze un premiu, a facut o declaratie de dragoste Romaniei in ivrit.

Piersic, one-man show discutabil

Pare-se ca ingredientul principal al Galelor UNITER este Piersic cel batrin. Cind a aparut pe scena, publicul a fost sigur ca acolo il vor prinde zorii. Tinar si nelinistit precum il stim, Florin Piersic s-a luat in mod democratic de toata lumea. Celor care au urcat pe scena imbracati „neregulamentar", cu pulover sau cu blugi, le-a zis: „Sinteti niste sonati". Nu s-a putut abtine nici de la niste glumite homofobe, spunindu-i coregrafului Razvan Mazilu: „Mazilule, te iubesc, dar sa stii ca eu sint normal", iar lui Radu Afrim: „Irim, Arim, Ifrim sau cum te-o chema, parca esti venit de la Moulin Rouge. Baiete, iti spun eu, nu esti normal". Piersic s-a declarat umilit de prezenta primarului Sibiului, Klaus Johannis, din pricina caruia nu mai poate fi el „cel mai frumos barbat din sala". Nu a scapat de bancurile lui Piersic nici Ion Caramitru, despre care a zis ca e un excelent actor, dar putea la fel de bine sa faca si o cariera de sufleor. Dupa ce a anuntat ca nu are de gind sa plece de pe scena, actorul invitat sa-i inmineze premiul pentru intreaga activitate Valeriei Seciu s-a mirat copilareste: „Nu inteleg. Nimeni nu zice despre mine «Ce bine se tine la virsta lui!» sau «Ce mare actor!», toata lumea spune «Bai, ce mult vorbeste asta!»".

Shakespeare sa traiasca!

Gala a fost tinuta in ziua de 23 aprilie, de Sfintul Gheorghe si in ziua nasterii si a mortii lui Shakespeare. Ca o coincidenta fericita, Premiul de excelenta i-a fost acordat lui Emil Boroghina, organizatorul Festivalului „Shakespeare" de la Craiova.

Gazda traditionala a Galei, Ion Caramitru, le-a urat lui Shakespeare si festivalului patronat de el sa traiasca. Finalul Galei a fost marcat apoteotic de sampanie si focuri de artificii. Discutiile s-au prelungit mult dupa aceea. De peste tot auzeai aceleasi comentarii: „Hai, dom’le, ca nu te poti supara pe Florin Piersic!", „Ce surpriza cu Afrim!" sau „Ai vazut ca regele a plecat la pauza?".

Palmaresul UNITER 2007 * Cel mai bun spectacol - „Elizaveta Bam"

* Cel mai bun regizor - Radu Afrim

* Cea mai buna actrita in rol principal - Andreea Bibiri, pentru rolul Grace din „Purificare"

* Cel mai bun actor in rol principal - Marius Stanescu, pentru rolul Hamlet din „Hamletmachine"

* Premiul pentru debut - Cristian Grosu, pentru rolul Graham din „Purificare"

* Cea mai buna actrita in rol secundar - Rodica Mandache, pentru rolul Adel din „joi.megaJoy"

* Cel mai bun actor in rol secundar - Sorin Leoveanu, pentru rolul Anchetatorul din „Crima si pedeapsa"

* Cea mai buna scenografie - Dragos Buhagiar, pentru „Elizaveta Bam"

* Teatru radiofonic - „Portretul doamnei T", de Ana-Maria Bamberger, regia artistica Attila Vizauer

* Cea mai buna piesa romaneasca a anului - „Complexul Romania" de Mihaela Michailov