Principala functie a webului in business, la nivelul Europei de Vest, este cea de creare a memoriei corporative pe internet, urmata fiind de crearea de comunitati virtuale si online market reasearch, iar functia de informare este situata pe ultimul loc in ceea ce priveste perceptia managerilor despre rolul internetului.
Participantii romani au raspuns contrar celor occidentali. Principala functie a internetului in strategia de marketing este cea de informare, 60,74% dintre participantii la studiu fiind de aceasta parere. O pondere de 50,72% dintre respondenti considera ca prin intermediul internetului strategia de marketing ar putea promova produsele companiei, in timp ce 43,80% dintre cei chestionati cred ca internetul permite atragerea atentiei si doar 5,91% considera ca o strategie online ar putea genera mai multi clienti.
O pondere de 93% dintre oamenii de afaceri romani participanti la studiu cred ca internetul este vital pentru marketingul secolului 21, sau cel putin este foarte necesar. De asemenea, 90% dintre cei chestionati considera ca desi nu va deveni omnipotent, internetul va ocupa un loc foarte important pentru orice afacere.
In urma studiului efectuat in luna februarie, 60% considera ca folosesc internetul eficient in strategiile de marketing, in timp ce 26% dintre respondenti nu au o strategie coerenta de marketing care sa includa si mediul online. Cei mai multi dintre ei se rezuma la prezentarea companiei pe un site, actualizat de cateva ori pe an si fara a fi prezent pe primele pagini ale motoarelor de cautare, se mai arata in studiu. Dintre companiile respondente, 14% nu au site-uri si nu au apelat niciodata la alte instrument de marketing online pentru promovarea afacerilor sau cresterea vanzarilor.
Dintre cei care folosesc eficient instrumentele de marketing, doar 18% au campanii regulate si consistente de marketing online, adica apeleaza si la alte metode de promovare: optimizarea motoarelor de cautate (SEO) - 62%, campanii de bannere online - 38,6% sau publicitatea contextuala 35,8%, pe langa metodele traditionale de publicitate, folosite de 33,1% dintre repondentii din aceasta categorie.
In privinta celor care nu au un site de promovare a produselor, 36% dintre acestia au declarat ca, desi promovarea ar fi de dorit pentru afacerea lor, nu au resursele financiare necesare pentru a face acest lucru, in timp ce 7% recunosc ca promovarea nu este necesara pentru compania lor deoarece nu exista alti competitori pe piata.
Intrebati cum ar caracteriza site-ul lor, 91,81% cred ca pagina web a companiei este o brosura de prezentare. Circa o cincime dintre respondenti considera ca site-ul lor este un sistem automat de vanzari, 16,5% cred ca pagina companiei de internet are rolul de secretrara, deoarece raspunde multor intrebari, in timp ce 14,46% dintre participantii la studiu cred ca site-ul este o reclama mai moderna de TV.
Chestionati asupra importantei acordate anumitor elemente ale site-urilor, ierarhia este urmatoarea: textul, actualitatea informatiilor, SEO, usurinta navigarii, designul paginii web, interactivitatea, oferirea de servicii online, anumite elemente grafice.
Cele mai folosite instrumente de comunicare intre clienti si companie si fidelizare sunt: newsletterele, circa 64% dintre cei care folosesc strategii de marketing online in mod curent si blogurile.
Adoptarea unor metode inovative de marketing online se datoreaza presiunii exercitate de concurenta si o preocupare de a tine pasul cu aceasta.
De asemenea, studiul mai arata ca 95% nu apeleaza la o agentie specializata de marketing, potrivit studiului manifestandu-se un deficit de servicii de consultanta web marketing. Studiul mai arata ca pricipala sursa de informare a oamenilor de marketing si a antreprenorilor romani sunt site-urile de specialitate, urmate fiind de revistele de afaceri.
Datele facute publice de studiul realizat de Metromind arata faptul ca penetrarea internetului in mediul de business in Romania este mai ridicat decat in cazul altor categorii, dar dintre acestia, cei mai multi dintre ei folosesc internetul pentru informare (43%), pentru a citi stiri online (36%), iar e-mailul este folosit de 21% dintre respondenti.
Metromind a realizat studiul in perioada februarie-martie 2007, pe un esantion de 206 persoane cu functii de conducere, oameni de marketing, antreprenori sau asociatii neguvernamentale prezente in Romania.
Metromind este o companie care ofera consultanta web, promovare online si web-design.