Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti, rezultata din fuziunea aeroporturilor Baneasa si Otopeni, va intra in procedurile de privatizare intr-o luna.

Potrivit lui Alexandru Galiatatos, secretar de stat in Ministerul Transporturilor, aceasta presupune angajarea prin licitatie publica a unui consultant care va elabora mai multe variante de privatizare. „Privatizarea se incadreaza in noua politica europeana care presupune implicarea sectorului privat ori in managementul companiei, ori sub forma privatizarii", a adaugat acesta.

Procedurile de privatizare vor fi incheiate in 12-24 de luni, estimeaza secretarul de stat. Viitoarea conducere a Aeroporturi Bucuresti isi va incepe activitatea cu o reevaluare a activelor aeroportului si o majorare corespunzatoare de capital, spune ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.

Berceanu, sceptic

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu crede ca declaratiile actualului ministru sint facute in pripa. „Nu am nimic impotriva ideii de privatizare, dar de la o simpla idee la ceva coerent e cale lunga."

„Sa va dau citeva exemple. Poti da 49% din actiuni sau mai mult, poti pastra o actiune de aur ca sa nu decida cineva ca nu mai e nevoie de aeroport, ci de construit vile. Multi au privatizat doar activitatea, nu si infrastructura", spune fostul ministru, care a adaugat ca nu crede ca problema e abordata profesionist. Fostul ministru a comparat privatizarea Aeroporturi Bucuresti cu cea a Petrom, ca interes pentru investitori, deoarece ambele sint societati profitabile, in timp ce privatizarea Tarom - planuita tot de Orban - poate fi asemuita cu cea a Sidex.

In jurul celor 180 ha ale Aeroportului Baneasa, evaluate neoficial la 900 de milioane de euro, la un pret al metrului patrat de 500 de euro, s-au tesut interese puternice. Unele vin din partea Aviatiei Utilitare, o firma care revendica in instanta 9 ha in zona Baneasa, iar altele, din partea omului de afaceri Dan Voiculescu. Acesta, la un moment dat, a avut un contract foarte avantajos cu aeroportul, privitor la concesionarea de terenuri, anulat in urma cu doi ani. Deocamdata, terenul Aeroportului Baneasa este evaluat la zece euro pe metru patrat din cauza utilitatii strict aeronautice a acestuia, explica oficialii ministerului.

Ce au facut altii

In perioada 1996-1997, Australia a obtinut 2,6 miliarde de dolari din vinzarea aeroporturilor Melbourne, Brisbane si Perth, iar ulterior si cele din Düsseldorf, Napoli si Roma au intrat pe miini private.

Mai mult de 20 de tari au ales privatizarea aeroporturilor sub forma vinzarii de actiuni, concesionari sau contracte de management. Daca soliditatea financiara a aeroporturilor vindute se considera a fi principalul beneficiu adus de managementul privat, in schimb, reducerile de personal, concesiile facute de investitori in detrimentul securitatii aeronautice, pentru obtinerea unor economii, se considera a fi punctele slabe ale acestor privatizari.