Doar doua firme din Romania au pus pe produsele lor eticheta ecologica. Una a vazut deja beneficiile. Cealalta le mai asteapta.

Desi beneficiile la export pot fi substantiale, firmele romanesti nu au cerut dreptul de a folosi eticheta ecologica, ce pe piata interna nu are prea mare popularitate. Avantajul direct al etichetei este garantia ca produsul nu prezinta nici un risc pentru sanatate. In plus, produsele catalogate drept ecologice sint prietenoase si cu mediul. In schimb, pretul final poate creste cu citeva procente.

Directorul Comisiei Nationale de Acordare a Etichetei Ecologice, Daniela Toma, spune ca de la inceputul anului, de cind se acorda eticheta, doar SC Argesana si Bioflex Sibiu au finalizat demersurile de obtinere.

Ce inseamna eticheta

Eticheta ecologica poate fi acordata pentru 160 de produse si servicii, de la produse de curatat, lubrifianti, aparate casnice, produse din hirtie, casa si gradina, servicii de turism. Exceptie de la etichetarea ecologica fac produsele alimentare, bauturile, produsele farmaceutice si aparatura medicala. Scopul introducerii ei este de a promova produsele care au un impact redus asupra mediului, pe parcursul intregului lor ciclu de viata.

Eticheta ecologica nu poate fi acordata substantelor sau preparatelor clasificate ca fiind foarte toxice, daunatoare mediului, cancerigene, toxice pentru reproducere sau mutagene, precum si bunurilor fabri-cate prin procedee daunatoare pentru om sau pentru mediu si care pot afecta consumatorul in conditii normale de utilizare.

„Au cerut-o clientii germani"

SC Argesana Pitesti, producator de tesaturi pieptanate lina si tip lina din Romania, este una dintre cele doua firme care in ultimii doi ani au primit eticheta ecologica pentru produsele sale. „Clientii nostri din Germania ne-au solicitat initial certificatul OKO-TEK, dar noi am aplicat pentru eticheta ecologica pentru ca asigura un standard, ca nu contin metale dure si ca sint spalate cu detergenti biodegradabili; in fond, este o tesatura pe care o pui direct pe corp", a explicat directorul societatii infiintate in 1969, Iosif Stefu.

Odata obtinuta eticheta ecologica, preturile stofelor nu au crescut foarte mult. „Pretul unui metru liniar de stofa folosita pentru sacouri, pantaloni si costume a crescut cu 1-2% fata de anul trecut, adica intre 4,5 si 9 euro pe metru liniar", a raspuns directorul de marketing al Argesanei Pitesti, Dan Voiculescu. El a precizat ca vinzarile tesaturilor au crescut cu circa 20%, iar 90% din productia lor este destinata exportului.

„Nu dauneaza sanatatii"

A doua firma din Romania care are eticheta ecologica pe produsele sale, adica saltele de pat, este Bioflex Sibiu. „Prima data cind am iesit cu toate produsele etichetate ecologic a fost la tirgul de mobila Conmob Cluj, in luna martie; inca nu pot sa ma pronunt asupra impactului asupra vinzarilor", a raspuns amabil directorul firmei din Sibiu, Maria Wolf. Managerul firmei sibiene, cu actionariat majoritar austriac, motiveaza decizia spunind ca „a fost initiativa noastra de a avea garantia calitatii produselor noastre, ca nu dauneaza sanatatii". Wolf adauga ca demersul de testare a calitatii saltelelor de pat in cadrul Institutului de Cercetari Textile a durat un an si jumatate.

„Etichetele ecologice sint bine venite produselor noastre, iar celor care vin personal la noi le explicam ca indeplinim toate standardele si articolele noastre sint bune atit pentru copii, cit si pentru adulti", a continuat Maria Wolf. Eticheta ecologica n-a adus si schimbari semnificative ale pretului de vinzare a saltelelor. „Saltelele single ce costa 300 de lei si cele duble - 700 de lei au avut o crestere de pret cu 3% din cauza scumpirii materialelor prime", a declarat in final Maria Wolf, care a adaugat ca, din cite stia, doar firma pe care o conduce detine produse etichetate ecologic.

Ce produse pot avea eticheta ecologica Eticheta ecologica comunitara este acordata pentru 16 grupe de produse si este revizuita la fiecare doi-trei ani.

* Produse de curatat

Produse de curatat pentru uz general si produse de curatat pentru instalatii sanitare, detergenti pentru masini de spalat vase, detergenti pentru spalarea manuala a veselei, detergenti de rufe.

* Aparate casnice

Masini de spalat vase, pompe de caldura, becuri, computere personale, computere portabile, aparate frigorifice, televizoare, becuri, aspiratoare, masini de spalat.

* Produse din hirtie

Hirtie pentru copiere, hirtie pentru tiparire, hirtie absorbanta.

* Casa si gradina

Saltele de pat, mobila, covoare, vopsele de interior si lacuri, amelioratori pentru sol, produse textile, confectii, incaltaminte, textile.

* Turism

Servicii de campare, servicii de cazare turistice.

* Lubrifianti

Cum obtii eticheta * Pentru obtinerea etichetei ecologice, agentii economici trebuie sa parcurga urmatoarele etape:

* solicitarea etichetei ecologice la Ministerul Mediului (MM)

* realizarea incercarilor pe produse de catre institutele specializate,

recomandate de MM

* evaluarea performantelor produsului de catre autoritatea competenta (Ministerul Mediului) care colaboreaza cu Comisia Nationala pentru Acordarea Etichetei Ecologice si cu Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

* solicitarile pentru acordarea etichetei ecologice sint supuse platii unui tarif de 300 de euro.

Tariful pentru solicitarea acordarii etichetei nu include costurile pentru testarea sau verificarea produselor in procesul de evaluare a performantelor acestora, ele fiind suportate de catre solicitantii etichetei ecologice

* acordarea etichetei ecologice.