Rechizitoriul DIICOT din dosarul de spionaj al gruparii Stancev arata ca fostul ministru al Economiei Codrut Seres a intocmit documentatia pentru privatizarea Romaero asa cum i-a cerut bulgarul.

Procurorii au depus la dosar inregistrarea unei convorbiri telefonice, purtata in 25 mai 2006, dintre Stamen Stancev si Mihai Donciu, consilier al ministrului Comunicatiilor, pe tema privatizarii Romaero. Donciu il informa pe bulgar ca MEC intentioneaza sa privatizeze „la pachet" Romaero si SC Avioane Craiova, la care Stancev i-a replicat ca decizia ministerului condus pe atunci de Codrut Seres a fost, de fapt, initiativa si ideea sa. Procurorii sustin ca Stancev ar fi primit de la Seres toata documentatia privind strategia de privatizare a Romaero. O parte a acesteia constituia secret de stat.

Ministrul, urecheat de SRI

Gruparea lui Stancev urmarea, inca de la inceputul anului 2005, sa se implice si sa dirijeze procesul de privatizare din industria romaneasca de aparare. In prima instanta, Stancev l-a cooptat in afacere pe Mirica Dumitrescu, om de afaceri american de origine romana, reprezentant al firmei Jetran International Ltd., specializata in inchirierea de avioane second-hand. Dumitrescu s-a aratat incintat de optiunea avansata de Stancev, de a impune MEC varianta unui „investitor strategic". Cei doi au convenit sa influenteze MEC in asa fel incit criteriile de eligibilitate sa fie indeplinite doar de investitorul cu care se va asocia Jetran.

Compania americana trimisese MEC, inca din 2004, doua scrisori de intentie privind achizitionarea Romaero. Jetran ar fi trebuit sa se asocieze, potrivit procurorilor, cu fondul de investitii PPF Investments, inregistrat in insula Jersey din arhipelagul britanic. Ulterior, presedintele Jetran, Douglas Jaffe, s-a retras din afacere. In aceste conditii, Stancev s-a reorientat spre identificarea altui posibil investitor.

Astfel, bulgarului i-a iesit in cale grupul aeronautic slovac East West Development. Stancev a obtinut de la ministerul condus pe atunci de Seres inclusiv o vizita in incinta Romaero a unei delegatii a conducerii companiei slovace. Privatizarea Romaero nu s-a materializat, pentru ca SRI a intervenit la MEC si a sesizat institutia in legatura cu activitatea grupului infractional.

Contract sabotat de Seres

Romaero a incheiat, in 2004, un contract cu Lockheed-Martin pentru modernizarea avioanelor Hercules C-130 din sud-estul Europei. Contractul ar fi readus la viata compania, deoarece Romaero urma sa incaseze cel putin 30 de milioane de dolari anual.

Americanii au pus o singura conditie: Romaero sa investeasca 220 de miliarde de lei in retehnologizare. Acesti bani fusesera prevazuti in bugetul Ministerului Economiei pe 2005 de catre ministrul D.I. Popescu, dar Seres a redirectionat banii catre societatea falimentara Romarm. Astfel, contractul cu Lockheed nu a mai putut fi pus in practica. In decembrie 2005, dupa aparitia in „Cotidianul" a acestor informatii, ministrul Seres a organizat o conferinta de presa in care a negat ca el ar fi decis redirectionarea banilor.

„Nu sint de acord cu finantarea de la buget"

Pe 20 decembrie 2005, „Cotidianul" a prezentat in exclusivitate proiectul hotaririi de guvern prin care urma sa se incheie contractul dintre Romaero si Lockheed, pe care ministrul Seres a scris ca se opune finantarii de la buget a acestui proiect. „Dle Cazacu. Rog analiza dvs. Si raport propuneri. Nu sint de acord cu finantare de la buget", i-a scris Seres sefului Departamentului de Aparare din MEC.