Ludovic Orban spera ca va avea mai mult succes decit Dobre si Berceanu la renegocierea contractului cu Bechtel.

Ludovic Orban crede ca sint trei probleme principale de discutat cu firma americana Bechtel, privitoare la construirea autostrazii Transilvania. Acestea sint reevaluarea costurilor, pe tronsoane, cum in prezent acestea sint vag stabilite, determinarea unui grafic concret de lucrari si, nu in ultimul rind, statutul muncitorilor turci angajati de Bechtel, in conditii de semilegalitate. „Cu Bechtel avem doua probleme pe care le discutam. In primul rind, cautam solutii pentru impulsionarea lucrarilor intrucit sint anumite lucruri care nu merg cum trebuie. Vom continua discutiile incepute de Radu Berceanu", a afirmat miercuri Orban.

In plus, el a afirmat ca va discuta cu reprezentantii companiei costurile pe tronsoane.

„Contractul nu era ferm. Vom face o evaluare a costurilor pe tronsoane (...). Unul este pretul unui kilometru de autostrada pe teren drept, nisipos, iar altele sint costurile in cazul in care terenul este de munte, dificil", a mai spus ministrul Transporturilor.

Proiectul construirii autostrazii Transilvania, pe relatia Brasov-Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro, acordat companiei Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cind autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta. Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Rezilierea ar costa 500 de milioane de dolari

Mai mult, ministrul considera ca autostrada Transilvania ar trebui construita cu muncitori romani, nu cu turci. „Desi nu este prevazut in contract, exista o cutuma potrivit careia, in aceste situatii, angajatii ar trebui sa fie romani", a precizat Orban. In opinia sa, pentru ca Bechtel sa angajeze muncitori de alta nationalitate trebuie sa demonstreze ca nu a gasit muncitori romani. „Nu ii putem obliga, dar le vom trimite pe cap controale ale inspectoratelor teritoriale de munca pentru a depista eventualele nereguli privind respectarea legislatiei muncii din Romania", a mai spus ministrul.

Un control efectuat la inceputul lunii trecute pe santierul autostrazii a aratat ca, din 199 de cetateni straini care lucreaza la autostrada, in cazul a 124 nu era respectata lege. Potrivit ITM Cluj, 121 dintre muncitori erau turci.

„Pentru a urgenta lucrarile de constructie a autostrazii Brasov-Bors, avem doua solutii. Una dintre ele este putin probabila si se refera la rezilierea contractului, situatie in care statul roman ar plati penalitati de peste 500 de milioane de euro."