Mihai Grecu, proaspat numit director al Companiei de Autostrazi, ne-a acordat un interviu in care se refera la numirea sa, la starea drumurilor, la programul de autostrazi.

Numirea dvs., un tinar de 26 de ani, la conducerea unei companii care administreaza 16.000 km de sosele a contrariat pe multi. Ce va recomanda pentru acest post?

Principalele avantaje constau in faptul ca sint tinar, am alt mod de gindire, vad si vreau ca lucrurile sa fie altfel. Am o experienta larga in administratia publica locala si cunosc problematica institutionala deoarece am mai fost in minister (n.red. - consilier al unui secretar de stat in Ministerul Transporturilor). Faptul ca m-am implicat in foarte multe, nu doar in ceea ce trebuia sa fac, a suparat pe unii.

Toti predecesorii dvs. au fost specialisti in constructii. Simtiti ca aveti un handicap din acest punct de vedere in relatia cu subalternii dvs.?

Nu cred ca este un handicap. Am invatat foarte mult in acest domeniu in ultimii ani. Filosofia mea este ca, la conducerea oricarei institutii, cel care e acolo trebuie sa fie in primul rind un bun manager, nu neaparat un specialist. Daca esti din afara sistemului, poti avea un avantaj in sensul ca vezi lucrurile dintr-o alta perspectiva.

Doar 25% dintre drumuri la nivel UE

Cit la suta dintre drumurile nationale din Romania credeti ca sint la standard european?

E greu de estimat, caci sint multi factori, dar cred ca, din totalul de 16.000 km de drumuri nationale, doar un sfert ca sint la standard tehnic european. E nevoie de alocarea a mult mai multi bani, nu numai pentru drumuri, ci si pentru poduri. Pentru acestea nu sint alocati bani in acest an. Noi visam la autostrazi, dar sint drumuri ca un pacient pe patul de moarte.

De ce credeti ca sub conducerea dvs. vor fi mai multi bani?

Va dau un exemplu. Din nota de fundamentare privind plafonul de indatorare publica rezulta ca ne putem imprumuta de 33,6 miliarde de euro. Acolo se spune ca, deoarece necesarul de imprumuturi externe de contractat e de doar 4,4 miliarde de euro, se stabileste la aceasta valoare plafonul de indatorare externa din 33 de miliarde posibil! Mi se pare o prudenta fiscala excesiva cind te poti imprumuta si nu o faci. S-a ramas la mentalitatea de dinainte de 1989.

Berceanu a facut linii pe hirtie

La venirea dvs., fosta conducere a companiei si fostul ministru Radu Berceanu au prezentat o strategie de construire a autostrazilor. V-ati uitat pe ea, o mentineti?

M-am uitat peste aceasta. Nu este o strategie, ci doar niste linii trase pe harta, cronologic, in fiecare an. Sint niste idei de finantare, dar nu se asigura un mecanism de implementare. Lipsesc criteriile de selectie a prioritatilor pentru autostrazi, nu au fost luate in considerare criteriile socio-economice si geopolitice.

Totusi, va fi pastrata in linii mari, dar se vor adauga partea de fundamentare si programul de drumuri expres.

Aceste drumuri expres de ce sint necesare? De ce nu tot autostrazi?

Programul de drumuri rapide nu e o alternativa la cel de autostrazi, cum s-a inteles gresit. Drumurile expres vor fi pe niste relatii pe care ministerul nu avea nimic concret. Nu ati auzit pina acum de Turda-Sebes sau Oradea-Arad, deci este un program de completare.

Romanesti sau straine?

In prezent sint licitatii, cum este cea pentru autostrada Deva-Orastie, la care conditiile de experienta si bonitate financiara dure, impuse de finantator - Uniunea Europeana, determina excluderea firmelor romanesti din licitatii. Nu sint acestea discriminate?

Vreti sa spuneti ca e un cerc vicios. Sint de acord ca trebuie sa avem firme puternice in industria constructiilor, dar aici trebuie sa se ajunga prin asocierea acestora in consortii cu firme straine puternice, astfel reusind sa se dezvolte (n.red. - in unele tari ale UE, aceasta se realizeaza prin obligarea firmelor straine care doresc sa intre la licitatii sa se asocieze cu firmele autohtone. Legislatia noastra nu are astfel de prevederi).

Un chimist controversat Mihai Grecu, 26 de ani, este absolvent al facultatii de chimie - Universitatea Standford din SUA. Intre 2005 si 2006 a fost consilier al secretarului de stat din cadrul Ministerului Transporturilor, Septimiu Buzasu. Fosti oficiali ai ministerului au informat ca acesta a fost destituit din aceasta functie in urma unor scurgeri de informatii din ministerul care a revenit prin algoritm PD catre premierul liberal Calin Popescu Tariceanu. Ulterior a fost consilier al primului-ministru pe transporturi.