Firmele care prestează servicii de transport de persoane trebuie să respecte o serie de reguli stricte privind siguranța și igiena, potrivit unui proiect de ordin elaborat de Ministerul Sănătații și publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

Proiectul aflat in dezbatere publică prevede ca traseul mijloacelor de transport in comun să nu parcurgă zone cu obiective protejate, precum locuințe, parcuri, locuri de odihnă, de studiu sau de asistență medicală. În cazul in care acest lucru este inevitabil, trebuie respectată o anumită distanță, stabilită prin studii de impact. De asemenea, amplasamentul stațiilor trebuie să țină cont și de posibilitățile varstinicilor, ale bolnavilor cronici, ale persoanelor cu handicap sau ale copiiilor in ceea ce privește distanța de la domiciliul acestora la stația respectivă. O altă prevedere a proiectului de act normativ se referă la obligația firmelor de transport in comun de a asigura in permanență curățenia și intreținerea stațiilor, a traseelor și a mijloacelor de transport.
Totodată, autovehiculele trebuie să aibă sisteme de ventilație, de incălzire, de iluminat și de "evitare a insoririi directe și a curenților de aer prea puternic", iar cel puțin una dintre ușile de acces să dispună de un dispozitiv pentru urcarea cărucioarelor.

AERIAN. În aeroport trebuie să existe grupuri sanitare in sala de sosire, in cea de plecare, in sala de tranzit și in restaurante. Însă nu oricum. Grupurile sanitare ce trebuie prevăzute cu vestibule ventilate mecanic, pisoare și cabine cu plafon și pereți lavabili, neperforați, din faianță, ceramică sau mase plastice avizate sanitar. De asemenea, nu trebuie să lipsească săpunul lichid, uscătoarele de maini sau prosoapele de hartie. Totodată, aeroporturile trebuie să dispună de zone de tranzit direct cu toalete igienice, locuri de odihnă pentru mamele care alăptează și pentru pasagerii bolnavi, precum și de spații de izolare a bolnavilor suspecți de maladii transmisibile.

Citeste si:

Proiectul de ordin vine cu reguli stricte și in ceea ce privește mancarea servită in aeroporturi și avioane. Astfel, in unitățile de preparare a alimentelor de pe aeroporturi, salata verde trebuie spălată cinci minute sub jet de apă potabilă, platourile cu pranzuri calde pentru scurt-curier care decolează in ora următoare se țin in cuptor la 63-74° C, iar celelalte produse se refrigerează și se reincălzesc la bordul aeronavei la o temperatură de 82°C. Atenție! Produsele alimentare sunt servite imediat după decolare la cursele pe distanțe scurte, fiind păstrate in cuptoare, in timp ce la zborurile cu durată mai mică de două ore, pranzurile pot fi consumate reincălzite in maxim 45 de minute.
În plus, aeroporturile trebuie să aibă "servicii de luptă contra țanțarilor, muștelor, puricilor, păduchilor și șobolanilor", precum și echipamente de dezinsecție și deratizare.

FEROVIAR. În sectorul de transport feroviar, actul normativ dispune ca lungimea peronului gării să fie cel puțin egală cu lungimea garniturii de tren, iar distanța dintre ultima treaptă a vagonului și peron să fie mai mică de 20 centimetri. Lățimea coridorului in vagon este stabilită la minim 0,7 metri, iar temperatura asigurată in timpul călătoriilor va fi de cel puțin 18 grade. Dotarea minimă a WC-ului din tren cuprinde săpun lichid, hartie igienică, șervețele, prosoape, tablete odorizante, materiale dezinfectante și punguțe din polietilenă. În cazul vagoanelor de dormit, lenjeria trebuie schimbată la cel mult trei zile, dacă a fost folosită de aceeași persoană, sau după fiecare utilizator.
La vagoanele-restaurant, alimentele trebuie păstrate in spații separate, special amenajate pentru fiecare tip de produs, in timp ce la bar este interzisă vanzarea cafelei la pahare de unică folosință.

De asemenea, grupurile sanitare din gări trebuie să fie dotate cu hartie igienică, săpun și mijloace de ștergere a mainilor, cu precizarea că utilizarea prosoapelor textile este interzisă.