Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, si-a propus sa privatizeze transportul feroviar de calatori de lung parcurs.

Societatea de transport feroviar de calatori CFR Calatori urmeaza sa fie divizata in mai multe societati, iar cea care se va ocupa de transportul de lung parcurs (actualele trenuri Intercity) va fi privatizata, a declarat ieri ministrul Transporturilor, Ludovic Orban.

Masura este parte a unei strategii mai largi a ministerului, care se va baza pe „patrunderea masiva a capitalului privat", a explicat acesta. Totodata, va fi privatizata si societatea CFR Marfa, iar portiuni bune din caile ferate - cele care nu sint de importanta europeana - vor fi inchiriate.

Planuri scoase de la naftalina

Privatizarea transportului feroviar de lung parcurs va avea loc dupa divizarea societatii CFR Calatori in mai multe companii.

„Urmeaza sa divizam si apoi privatizam compania de lung parcurs", a declarat ieri ministrul. Masura impartirii monopolului de stat nu este noua, datind din august 2005, cind a fost adoptata o ordonanta de guvern in acest sens. Decizia nu a fost pusa in practica, deoarece a fost contestata in justitie de sindicate. Acestea au acuzat ca proiectul actului legislativ nu a fost discutat in Comisia de dialog social. Orban asteapta deblocarea ordonantei si spune ca va da mai multe detalii in doua saptamini, dupa ce justitia se va pronunta. Din ordonanta mentionata, statul a pus in practica doar acea prevedere care permite societatii CFR Calatori sa majoreze trimestrial tarifele cu 5% peste rata inflatiei pe perioada respectiva.

Personalele dispar

In noua organizare nu vor mai aparea trenurile accelerat si rapid, iar cele personale vor deveni regionale, operind doar pe raza a cinci judete. CFR Calatori va gestiona doar trenurile Intercity si cele internationale. Cursele de importanta regionala sau locala, care sint utilizate in prezent cam de doua treimi din numarul total de calatori, vor fi gestionate de societati regionale de transport (desprinse din actuala CFR Calatori) sau de operatori privati. Dreptul de exploatare va fi obtinut in urma unor licitatii cistigate de cei care vor solicita statului subventii minime (50% din pretul biletelor il reprezinta in prezent subventiile de stat).

Trenurile regionale vor ramine singurele subventionate de stat, iar subventiile pentru cele de rang superior - Intercity si cursele internationale - vor fi diminuate la minimum.

Contributia statului la transportul feroviar din Romania s-a situat la circa 0,7% din PIB, in timp ce media europeana este de 0,5% din PIB. Din cauza diferentelor mari ale acestui indicator, in practica, subventia neta pe kilometrul de cale ferata sau in functie de pasager este considerabil mai mica decit in restul UE.

Inca o raritate

Daca privatizarea transportului de marfa incepe sa se dezvolte in Europa, nu acelasi lucru se intimpla cu cel de calatori. Tarile UE nu au programe imediate de privatizare a acestuia, atit ca urmare a unor largi proteste ale sindicatelor feroviare, cit si a unor posibile efecte sociale ale privatizarilor. Una dintre cele mai controversate privatizari este cea din Anglia, unde transportul feroviar a fost trecut inca din 1997 intr-un sistem de franciza. Cererea de transport a crescut, dar

s-au majorat si tarifele practicate de operatori, precum si subsidiile acordate operatorilor privati, iar presa de specialitate numeste aceasta privatizare mai degraba un esec decit un succes.

In Romania, sint doua societati care ofera pe rute scurte transport feroviar de calatori, primind subventii de la stat, dar costurile sint acoperite cu ajutorul profiturilor obtinute de acestea din transportul de marfa. Exemplele de succes se gasesc in afara Europei, unul dintre acestea fiind privatizarea acestui tip de transport in Japonia.