Cred că ziua de astăzi a atins tensiunea maximă pe scena politică. Vă mărturisesc că este pentru mine o oarecare surpriză. Mă așteptam ca descărcările să se facă maine, in Parlament și nu in cursul zilei de astăzi.

Înaintea zilei de maine, aș vrea să fie incă o dată foarte clar punctul meu de vedere, punct de vedere care, din analiza Constituției și a actelor pe care le-am făcut in cei doi ani și jumătate de mandat, nu are nicio incidență prin care să fie justificată afirmația oamenilor politici că președintele Romaniei a incălcat Constituția. Aș face precizarea că avizul transmis ieri Parlamentului Romaniei și mie nu constată nicio incălcare a Constituției in cele 19 puncte ale sesizării intocmite de comisia condusă de domnul Voiculescu. În fapt, ceea ce mi se reproșează profund de către lideri ai unor partide politice, de către parte a parlamentarilor este faptul că, timp de doi ani și jumătate, am arătat care sunt problemele, am arătat și am vorbit despre realitățile justiției și, mai ales, despre realitățile corupției din Romania, am sesizat nefuncționarea instituțiilor. Acest lucru se pare că a deranjat in mod deosebit lideri politici, care au reușit să antreneze grupurile lor parlamentare.

Vreau să vă asigur că, in situația in care Curtea Constituțională ar fi constatat măcar o singură incălcare a Constituției in timpul mandatului meu, imediat după comunicarea avizului, dar și maine, in Parlament, aș fi mers să cer scuze romanilor pentru incălcarea Constituției. Avizul Curții Constituționale, instituția avizată să aprecieze respectarea sau nerespectarea Constituției, fiind unul negativ, in raport cu cele semnalate de cei 186 de parlamentari și de comisia Voiculescu, apreciez că maine nu am de ce să merg in Parlament. Președintele Romaniei poate fi suspendat pentru incălcarea Constituției sau trimis in fața Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru inaltă trădare, in rest, pentru decizii politice ale liderilor de partide parlamentare deranjați, președintele Romaniei nu se prezintă in Parlament.

Realitatea este că demersul partidelor parlamentare care susțin suspendarea nu este acoperit de faptele președintelui. Acest demers nu ține cont nici de faptele președintelui, așa cum ele au fost evaluate de Curtea Constituțională, dar acest demers nu ține cont nici de votul romanilor. Eu nu am fost ales de Parlamentul Romaniei și nici in ințelegere cu lideri de partide. Eu am fost ales de romani. În fața lor răspund pentru atitudini politice, și nu in fața unor lideri de partide parlamentare.
Toată activitatea mea de pană acum a fost legată de dorința și intenția de a-i reprezenta pe romani și nicio clipă nu am avut ca intenție să reprezint interese de partide sau de partid sau de șefi de partid. Misiunea mea este să reprezint interesele romanilor. De aceea probabil s-a realizat și coaliția antiprezidențială. Dar sunt convins că nu am greșit. Acesta este mandatul meu: să-i reprezint pe romani, și nu partidele parlamentare.

În același timp, aș vrea să atenționez public nu numai partidele, dar și populația. Eventuala suspendare prin abuz, in condițiile in care președintele Romaniei nu a incălcat Constituția, va avea efecte greu de evaluat pentru Romania. În condițiile in care avem un guvern care are o susținere oficială de numai 20% și un președinte suspendat abuziv, există riscul ca urmările actului de maine al Parlamentului Romaniei, in cazul in care el se va materializa printr-o suspendare abuzivă a președintelui, vor fi in responsabilitatea totală ­ repet, in responsabilitatea totală! ­ a celor care au inițiat demersul și acelor care au susținut demersul. N-aș vrea să intru in descrierea unor posibile efecte. Dar este posibil să scadă ratingul de țară, este foarte posibil să se blocheze investițiile, este foarte posibil ca raportul ce urmează a fi făcut de către Comisia Europeană să nu fie un raport favorabil Romaniei și multe altele. Atenționez deci public liderii partidelor politice să chibzuiască efectele unei suspendări abuzive. Mă refer la o suspendare in condițiile in care Curtea Constituțională nu a putut constata nici o incălcare a Constituției in cele 19 capete de acuzare transmise de Comisia Voiculescu.

Dincolo de avertisment, ii indemn pe liderii politici la rațiune. Furia lor, ura, aș spune incapacitatea de a vedea Romania de după o suspendare abuzivă ii poate impinge către o soluție care să dea Romania cu pași mulți inapoi. Încă o dată fac un apel public la luciditatea liderilor politici.

Acestea au fost lucrurile pe care aș fi vrut să le mai spun astăzi public, dar nu mă pot abține să nu fac o completare, care, cred eu, este potrivită, legată de incercarea de manipulare pe care o face președintele PSD, domnul Geoană. Sigur, domnia sa are o etichetă pusă de domnul Iliescu, dar ceea ce face astăzi este mult mai grav. Încearcă să discrediteze un aviz legal, constituțional al Curții Constituționale, pentru a incerca să justifice de ce in avizul Curții niciuna din acuzațiile domniei sale nu au fost considerate incălcări ale Constituției. Un om politic, atunci cand ajunge să discrediteze fără rezerve o instituție care nu a vrut să intre in jocul politic al partidului domniei sale, deși cei numiți acolo au fost numiți chiar de partidul domniei sale, este un om iresponsabil.

Citeste si:

Nu am putere și nu sunt eu acela de la care Curtea Constituțională să accepte sau să aștepte scuze, dar vreau să-i incredințez pe romani, pe ziariști, pe oricine este interesat că nu am făcut nici o intervenție la niciunul din judecătorii Curții Constituționale pentru a da o soluție sau alta la documentul pe care Parlamentul l-a inaintat Curții Constituționale. Și, pentru că am văzut vehiculate trei nume, al domnului Predescu, al domnului Cochinescu și al doamnei Aspazia Cojocaru, vă asigur public că nu am vorbit cu acești oameni niciodată in perioada de la inițierea demersului de suspendare și pană acum.

Vă pot spune că l-am sunat pe domnul Secașiu, care mi-a confirmat că domnul Predescu are un document că nu a făcut poliție politică ­ dansul a fost urmărit. Doamna Aspazia Cojocaru are un verdict de poliție politică, dar dansa nu a participat la deliberare exact din acest motiv, iar de domnul Cochinescu nu știu nimic.

Am cerut SRI astăzi să verifice dacă există vreun dosar al vreunui judecător al Curții Constituționale care nu a fost predat CNSAS. Iar răspunsul este negativ: nu există nici un dosar al judecătorilor Curții Constituționale care să se mai afle la SRI, in arhivele SRI.

Din aceste motive, consider că domnul Geoană a avut atitudinea unui diversionist, utilizand o notiță internă, probabil, sau o notiță din SRI ca pe un document pe care a fost dispus să-l utilizeze intr-o inscenare impotriva unei instituții cum este Curtea Constituțională și intr-o inscenare impotriva președintelui Romaniei.

Vă asigur incă o dată că nu am discutat cu nici un judecător al Curții Constituționale cu privire la faptele de incălcare a Constituției. Ceea ce am făcut este ceea ce era legal la documentul prin care eram acuzat de incălcări ale Constituției de către cei 186 de parlamentari, am trimis consilierul prezidențial pentru Constituție, șeful Departamentului Juridic, care a susținut un material in apărarea actelor președintelui, in cadru legal, așa cum se procedează la Curtea Constituțională. Vă pot spune că, exact din acest motiv, exact din acest motiv, pentru a nu crea suspiciuni de influență, nu am participat la dezbaterea din Curtea Constituțională, unde aș fi avut dreptul să particip. Am preferat să trimit consilierul prezidențial pentru probleme juridice, pentru a explica actele președintelui.

Vă mulțumesc mult. Închei, făcand un apel extrem de serios la liderii partidelor politice să aibă grijă unde, in ce aruncă Romania, incepand de maine. Vă mulțumesc mult. Vă doresc o seară plăcută!