Investitorii straini din industria call center au pus ochii pe Romania. Doua noi companii vor intra in urmatoarea perioada pe piata de profil.

Una dintre cele mai importante companii de pe piata de outsourcing din sud-estul Europei, Callpoint New Europe din Franta, isi va deschide la inceputul lunii mai un centru in Bucuresti. „Vom incepe cu 30-40 de pozitii, dar speram ca intr-un an sa ajungem la 100 de pozitii. Avem nevoie de persoane care sa stie limbile de origine latina - italiana, franceza, dar si engleza sau germana", ne-a declarat Yann Bidan, director in cadrul companiei.

Potrivit acestuia, investitia in call centerul de la Bucuresti s-a ridicat la peste 100.000 de euro. „Am venit aici pentru ca forta de munca este foarte bine educata. Piata locala nu este insa pregatita pentru outsourcing, dar vrem sa fim aici cind acest lucru se va intimpla", ne-a mai spus directorul Callpoint, care crede ca un alt avantaj al Romaniei consta in costurile reduse.

Tot in perioada urmatoare, pe piata autohtona de call center va aparea un al doilea nume nou. Este vorba de Competence Call Center din Austria, care va deschide in tara noastra un centru cu aproximativ 400 de agenti.

De altfel, interesul strainilor pentru piata autohtona de outsourcing a devenit evidenta inca de anul trecut, cind americanii de la Computer Generated Solutions au achizitionat firma autohtona Easy Call. „Nivelul de pregatire al romanilor, faptul ca stiu multe limbi straine, flexibilitatea de care dau dovada, dar si costurile care in Romania sint destul de reduse trezesc interesul investitorilor fata de piata autohtona", a declarat Calin Nistor, director Marketing, Sales and Customer Service in cadrul Dial Telecom, liderul pietei de servicii de telefonie mobila si acces la Internet pentru call center.

Zeci de call centere noi pe an

In momentul de fata, conform estimarilor specialistilor in domeniu, in Romania exista in jur de 250 de companii care ofera servicii de call center, atit inbound (raspund apelurilor clientilor), cit si outbound (genereaza apeluri catre clienti ). Dintre acestea, in jur de 30-40% sint firme catre care alte companii internalizeaza serviciul de relatii cu clientii, iar numarul acestora este in crestere. „Anual, apar in jur de 10-20 de firme noi pe piata", apreciaza Razvan Marinescu, directorul general al Euristic Partner, companie de consultanta pentru call center.

Bulgaria vine puternic din urma

Specialistii din piata sustin insa ca, in sud-estul Europei, Romania are un puternic competitor. Este vorba de Bulgaria, care are avantajul unei forte de munca la fel de bine calificate ca in tara noastra. Acolo, costurile pot fi cu pina la 10-15% mai mici decit la noi. „Situatia din Bulgaria este similara. Diferenta este insa ca se vorbesc alte limbi", mai spune Bidan.

Call centerul se muta pe Internet O data cu cresterea gradului de penetrare a Internetului in Romania, si companiile care ofera servicii de call center au inceput sa-si diversifice oferta si pe partea de online. Mai precis, in loc sa le raspunda clientilor companiilor pentru care lucreaza pe telefon, apeleaza la messenger sau e-mail. „Urmatorul pas pentru call centere va fi Internetul , adica serviciile de contact service", a declarat Calin Nistor, director la Dial Telecom. Conform estimarilor, la ora actuala, 10-15% din serviciile de call center se desfasoara prin intermediul Internetului.