Pe linga minusul de 17 milioane de lei cu care s-a prezentat televiziunea publica in fata Parlamentului, raportul de activitate TVR mai scoate la lumina scaderea ratingului si citeva obiective neindeplinite in privinta calitatii emisiunilor.

Saptamina trecuta, dupa sedinte prelungite cu membrii Consiliului de Administratie, televiziunea publica a trimis celor doua Camere ale Legislativului raportul de activitate pe 2006. Concluzia financiara a celor 93 de pagini de raport arata 17,1 milioane de lei pe minus: veniturile s-au ridicat la 504,9 milioane de lei, in timp ce cheltuielile au totalizat 522 de milioane.

Congresul PCR - 16.000 de lei

20 de secunde cu Ceausescu au adus televiziunii publice 3.000 de lei, iar alte 21 de secunde din Congresul al XIV-lea al PCR folosite in reclama ZAPP au scos peste 16.000 de lei. De altfel, TVR a obtinut anul trecut peste 300.000 de lei „in urma vinzarii de imagini proprii". Tot un exemplu de „imagine vinduta" il reprezinta si secventele cu Stefan Banica Senior, cesionate pentru 13.000 de lei companiei CAT Music. NHK, televiziunea publica japoneza, a platit pentru 15 minute de secvente din programele „D’ale lu’ Mitica", „Ulita spre Europa" si „Bugetul meu" 16.000 de lei, in timp ce France 3 a dat 2.500 de lei pentru 20 de secunde cu imagini de la Revolutia romana (mai exact incendierea Bibliotecii Nationale), iar Vodafone a achitat 18.000 de lei pentru 11 minute cu goluri marcate de Gheorghe Hagi in meciurile disputate de echipa nationala a Romaniei. Arhiva TVR, care contine 250.000 de documente, a fost exploatata si prin lansarea de DVD-uri si CD-uri, care au adus postului public venituri de peste un milion de lei.

Taxa de supravietuire

Taxa a facut, insa, 60% din veniturile TVR pe 2006, adica 301 milioane de lei, in contextul in care restantele la plata birului s-au ridicat la 54 de milioane de lei, iar scutirile totalizeaza alte 30 de milioane de lei. De asemenea, raportul arata ca in Romania se inregistreaza cea mai mica taxa din Europa, de 13,6 euro (45,4 lei) pe an: in Marea Britanie aceasta se ridica la 18 lire sterline (88,2 lei) pe luna, in Franta la 10 euro (33,4 lei), in Polonia la 4 euro (13,3 lei). „O comparatie cu tari precum Cehia, Polonia, Ungaria arata ca valoarea taxei in aceste tari este de aproximativ 3 ori mai mare decit in Romania", se arata in raportul de activitate. Reclamele au adus si ele 76,8 milioane de lei, reprezentind 15% din venituri. Posturile publice au inregistrat o crestere a veniturilor din reclame, de la 48,1 milioane lei la 74,1 milioane de lei, in contextul in care TVR 1 a sarit de la 42,1 milioane de lei la 64,4 milioane de lei, TVR 2 a cunoscut un plus de 3,6 milioane de lei, iar TVR Cultural a adus din publicitate 52.700 de lei. Televiziunea publica a si cheltuit, insa, cu publicitatea, pe diferite campanii si promotii. „Mari Romani" a costat 360.800 lei, suma reprezentind cheltuieli pentru creatie (campania agentiei Gavrila&Asociatii), plus protocolul si barterele care au inlocuit bugetul de media (presa scrisa si radio), in valoare de 571.300 lei. De asemenea, contractul incheiat cu agentia Headvertising pentru campania TVR 2 a fost de 825.300 lei.

Teleshoppingul bate educatia

„Imbunatatirea emisiunilor existente" a ramas un obiectiv neindeplinit in 2006 de TVR 1, lista nereusitelor fiind completata de „costuri excesiv de mari pentru diverse productii care, din diverse motive, nu au performat pe masura investitiilor" si de „absenta unor «formatori de opinie» ai TVR", arata raportul referitor la calitatea programelor. TVR 1 a transmis anul trecut 2.300 de ore de fictiune, din totalul celor 8.760 de ore de emisie. Publicistica (reportaje si anchete pe teme sociale, economice) este pe locul doi cu 1.200 de ore, deasupra stirilor, care au insumat un total de 1.037 de ore. Restul e impartit intre: divertisment (781 ore), sport (732 ore), muzica (479 ore), arta&cultura (322 ore), educatie (168 ore), religie (150 ore) si stiinta (32 ore). Publicitatea a marcat 691 de ore, promourile 496 de ore, iar TV shoppingul inca 222 de ore. 62% din grila TVR 1 au fost destinate productiilor proprii, 36% achizitiilor, iar restul de 2% coproductiilor, 45% din productii fiind transmise in premiera, iar restul in reluare. 68% dintre programele posturilor publice au fost productii europene, iar 32% noneuropene. In ceea ce priveste minoritatile, TVR Cultural le-a acordat cea mai mare atentie, aproximativ 300 de ore de emisie, in timp ce TVR 1 si 2 au depasit impreuna 400 de ceasuri.

Stiri incoerente

Un capitol intreg din raport a fost dedicat criticilor adresate „Jurnalului", descris ca fiind „fara identitate proprie si fara o politica editoriala clara". „Desi structura redactiei a fost simplificata si s-a redus numarul de functii de conducere, procesul managerial nu a fost eficientizat, deciziile nu s-au luat cu promptitudine, raspunderea editoriala a fost pasata intre editor general si producator si, de asemenea, lipsa indelungata a unui redactor-sef a generat probleme in managementul redactiei Stiri si Actualitati", se noteaza in raport. Audienta „Jurnalului TVR" de la ora 19.00 a scazut anul trecut, ratingul mediu la nivel national fiind de 6,8%, fata de 7,7% in 2005. Oricum, cele mai urmarite editii ale programului principal de stiri au fost cele din timpul Campionatului Mondial de fotbal.

Mari si multi romani

„TVR 50", „Mari Romani", concursul „Eurovision Junior" si serialul „La urgenta" sint productiile majore cu care televiziunea publica se lauda in raportul de activitate. Prima si ultima editie ale „Marilor Romani" au fost lideri de audienta, 1.511.000 de telespectatori si respectiv 1.468.000 urmarindu-le. Desi filmarile celei de-a doua serii au fost sistate din cauza costurilor uriase, serialul romanesc „La urgenta" este prezentat ca o reusita a TVR. 6,8 puncte de rating a adunat la nivel national filmul si 3,5 pe urban, conform datelor furnizate de TNS AGB si prelucrate de Directia Marketing a TVR.

Sportul, de 19 ori in top 20

Locurile 1 si 5 in clasamentul ratingului mediu pe toata ziua revin TVR 1 (2,8%) si TVR 2 (0,9%). Cu toate astea, numarul telespectatorilor a scazut fata de anul trecut, in trend cu posturile private. „Sigur ca nu ne luptam cu arme egale cu cele ale televiziunilor comerciale - insa nici nu ne putem permite sa devenim un post perfect, dar fara telespectatori", mai scrie in raport. Cele mai mari cresteri de audienta au fost observate la TVR 1 pe tronsonul 22.00-24.00, in rindul orasenilor cu virste cuprinse intre 40 si 49 de ani. Acelasi post a pierdut la nivel national 1,1% din numarul privitorilor din prime-time, mai ales din rindul celor cu virste intre 30 si 39 de ani (-0,6%). „La aceasta configurare a audientelor au contribuit atit meciurile din Campionatul Mondial de fotbal 2006, cit si campania «Mari Romani», emisiunile «Surprize, surprize... », «Iarta-ma!» si «Minutul 91», dar si talk-show-ul «Prim plan» si emisiunile de ancheta «Ochiul magic» si «Reflector», serialele «La Urgenta», «Lost», «Neveste disperate»", reiese din raport. In topul 20 al celor mai vizionate emisiuni la nivel urban, primele 19 pozitii revin transmisiunilor fotbalistice, pe primul loc aflindu-se meciul din Cupa UEFA Middlesbrough-Steaua, cu 33,7% rating, ultima pozitie fiind ocupata de editia din 25 martie a emisiunii „Surprize, surprize..." (partea I), cu 16,2% rating.

Pe locul 7 la angajati Personalul a costat TVR 175,9 milioane de lei, adica 33,8% din cheltuieli. Televiziunea publica are, de altfel, 3.262 de angajati, numarul lor situindu-se pe locul 7 printre tarile UE, dupa Franta, care conduce topul cu 7.700 de angajati, Italia cu 7.300 sau Spania cu 5.200. BBC-ul Marii Britanii este, insa, cu 4 locuri mai jos decit TVR, cu 2.300 de angajati, si tot mai putin personal au si serviciile publice de televiziune din Bulgaria (1.800), Ungaria (1.500) sau Austria (700).