Anumite stiri trec aproape neanalizate de presa. Nu sint comerciale pentru ca deprima cititorul. Sau ii deprima pe advertiseri. Numai ca ele ascund o stare de neincredere in fata unui capitalism salbatic, un sentiment care il leaga pe Basescu de o mare parte a electoratului.

Ma refer la acele texte de 2-3.000 de semne care au inceput sa se inmulteasca in media romanesti despre greve care nu mai sint puse la cale de PSD, ci sint cereri de bun-simt ale sindicatelor: cind patronii anunta profituri uriase, e normal ca muncitorii sa doreasca salarii mai mari. Ma refer la procesele sau la plingerile care au largit frontul luptei dintre consumatori si marile companii care vind electricitate, gaze etc. Ma refer la stresul zilnic provocat de un capitalism nemilos care a dominat sfirsitul anilor ’90 (acela care ne-a facut sa cumparam haine, mobila, telefonie mult mai scump decit o faceau vesticii la care ne uitam cu jind). Acesta este romanul de rind acum. A inceput sa cistige putin peste limita de supravietuire si a inceput sa-si puna intrebari asupra serviciilor, a inceput sa invete sa-si gestioneze banii altfel decit pentru a apuca ziua de miine.

Acesta este electoratul lui Basescu, ceva mai diferit de alegatorii de tip „nostalgic-supravietuitor" ai lui Iliescu. Presedintele si acesti oameni au in comun un nou discurs de stinga care incepe sa se infiripeze in Romania. In plus, a reusit sa hipnotizeze cu discursul sau ferm anticomunist si o mare parte a intelectualilor, in majoritate de dreapta in Romania. Discursul sau de stinga este unul conjunctural, dar extrem de ferm. Oamenii care incep sa invete stinga civilizata, fara puseuri totalitare, urasc in aceeasi masura si comunismul estic, si capitalismul fara reguli. Basescu invoca tot timpul reglementarea, invoca justitia, este banuitor in legatura cu trusturile media, are un tipic discurs al suspiciunii care cultiva in spatiul public romanesc teama de manipulare si teama de forta economica mult prea mare.

Tehnica „atragerii atentiei" - despre care Traian Basescu vorbea in interviul acordat ziarului nostru saptamina trecuta - este singura valabila intr-un mediu de business inca dominat de marile tunuri. Cum altfel decit atragind atentia asupra afacerilor din sanatate sau electricitate poti reglementa situatia? Acuzind manipularea din partea presei, presedintele face de fapt agenda acesteia. Oricit ar urla impotriva lui ca persoana, pina si mediile ostile preiau in sumarul de a doua zi subiecte enuntate la Cotroceni.

E firesc ca mai tot mediul de afaceri sa-i fie ostil presedintelui. Pentru ca el nu e atit un presedinte-jucator, cit un presedinte-consumator. Cind preiei tot discursul consumatorului mediu inca extrem de abuzat intr-o economie rezultata din businessul de jungla, e firesc sa ai atitia sustinatori. Cred ca nici Basescu nu intelege asta, nu intelege ca a batut PSD-ul confiscindu-i ideologia. Probabil de aceea face turnee prin biserici.