Doua linii s-au intersectat in evolutia presei postdecembriste: o linie traditionalista, militanta, conservatoare, exaltand valorile nationale in prelungirea presei comuniste si una de import, adusa de valul ager al globalizarii, cu dezvoltare spre divertisment, infotainment, tabloidizare. Ambiguitatea discursului media in reprezentarea femeii de aici provine: pe de o parte viziunea patriarhal-autoritara a femeii secunde, neimplicate in treburile publice, quasi-invizibile social, pe de alta imaginea femeii de consum, stralucitoare, preocupate de frumusete, lux, celebritate, sub influenta star system-ului. Usurinta cu care mass-media est-europeana a acceptat ca postulat ideea ca in orice conditii "sexul vinde"(este si titlul cartii americane a lui Rodger Streitmatter), denota inexperienta si graba in arderea etapelor profesionalizarii ei.
N-a fost greu ca excesul de fete frumoase si sumar imbracate sa migreze pe prima pagina a ziarelor sau in emisiuni de prime-time, ca revers la restrictiile sexuale ale regimului comunist, altoite in socialismul multilateral dezvoltat romanesc cu obligatia natalitatii. Industria pornografica a luat si ea avant pe aceste noi piete, pentru a confirma definitia lui Robert Jensen ca pornografia este produsul vicios al inegalitatii de gen. Hibridizarea viziunii est-europene asupra subiectelor de gen se invedereaza in felul cum este tratat subiectul prostitutiei si al traficului de femei. Presa romaneasca, educata din mers si fara piloni fermi in cultura sa profesionala, si-a insusit terminologia campaniilor occidentale in apararea victimelor, dar a pastrat prejudecatile locului conform carora femeile traficate sunt blamate in subtext, ca prostituate benevole care fac pe victimele. In ultimii ani, tema sclaviei sexuale - copii oferiti pedofililor, femei vandute etc. - s-a etnicizat, atat in mass-media occidentala, cat si in cea est-europeana: femeile Estului sarac vin in Vestul bogat sa vanda servicii sexuale pentru a-si castiga existenta. Daca zici prostituata, zici rusoaica, moldoveanca, romanca, ucraineanca, slovaca, tiganca etc., spune presa dand nastere unui stereotip nou-nout.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
She's Next: femeile adună mai ușor oameni. Cum se aplică asta în antreprenoriat?
Sursa: start-up.ro
-
Cora devine Carrefour: până la începutul lunii mai toate hipermarketurile vor...
Sursa: retail.ro
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Creștere de 40% a portofoliului Ecofinance România
Sursa: futurebanking.ro
-
De ce te lasă Dumnezeu să urli de durere?
Sursa: garbo.ro
-
Sondaj Libris: Când, unde, cât și de ce citesc românii. Ce buget alocă lunar...
Sursa: wall-street.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 24 aprilie?
Sursa: kudika.ro