Greenpeace reia campania pentru protejarea peisajului forestier intact din muntii Retezat-Godeanu, ultimul de acest fel din Europa Centrala, Sudica si de Vest.

Risul face lobby pentru salvarea zoneiprotejate din Masivul Retezat. Campania Greenpeace vine dupa ce constructia ilegala a drumului national 66A a revenit in actualitate. Initial, in octombrie 2006, Prefectura judetului Hunedoara a oprit investitia care ar fi sectionat peisajul forestier intact din Retezat. Prefectul de Hunedoara, Cristian Marius Vladu, declara atunci ca lucrarile au fost suspendate pina la finalizarea planului urbanistic zonal si pina la obtinerea tuturor aprobarilor necesare. Greenpeace a reactionat dupa ce a aflat ca aceeasi prefectura planifica sa reia constructia drumului in cauza. Replica aliaza activistii si publicitarii

Cu ajutorul pro bono furnizat de agentia de publicitate Leo Burnett, organizatia neguvernamentala Greenpeace lanseaza in citeva zile o campanie pentru a opri constructia DN 66A si pentru a proteja peisajul forestier. Primul pas il constituie publicarea in presa a unor imagini cu citeva animale – linxul, lupul, vulpea – care traiesc in aceasta zona si, implicit, sint si ele amenintate. Sloganul care insoteste pozele cu animale este: „In curind, numai in magazinele de jucarii".

Organizatia a descoperit ca peisajul este ultimul de acest fel din Europa, situat la sud de Cercul Polar. Un inventar al padurilor virgine din octombrie 2006 arata ca, in aceasta zona, sint concentrate cele mai multe paduri de acest fel din Romania. La momentul respectiv, Greenpeace a cerut Ministerului Mediului sa includa intregul peisaj forestier intact din vestul Carpatilor Meridionali printre ariile naturale cu cel mai ridicat nivel de protectie.

Impact uman rutier

In octombrie 2006, organizatiile Greenpeace si WWF au protestat fata de constructia DN 66A, initiata de Directia Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara (DRDPT) fara a detine studiul de impact asupra mediului, acordul de mediu si avizele parcurilor nationale afectate, Retezat si Domogled Valea Cernei. Drumul urma sa lege localitatile Petrosani si Baile Herculane pe terasamentul unei cai forestiere vechi. Cele doua ONG-uri considerau ca DN 66A va fi doar un alt Transfagarasan, inchis opt luni pe an, deoarece exista deja o legatura intre cele doua orase. Prefectura a oprit constructiile in asteptarea avizelor de mediu, dupa ce Garda de Mediu a amendat DRDPT.