Aceasta stare de lucruri favorizeaza UDMR. Multa vreme, pluralismul bine temperat al UDMR estompase diferentele si escamotase conflictele. Dupa 2001, datorita colaborarii cu PSD, disputele politice intermaghiare au capatat noi nuante, personale sau ideologice.

De mai bine de zece ani, UDMR se plaseaza discret, dar eficace, in umbra tuturor formulelor de guvernare. Daca prima perioada a existentei sale a fost una a opozitiei deschise, jocul alternantelor a transformat formatiunea maghiara in singura constanta a guvernarii in Romania. Deja disponibilitatea spre colaborare aparuse inca din 1994, cind se infiinta Consiliul pentru Minoritati, iar dupa alternanta prezidentiala si guvernamentala din 1996 rolul UDMR a devenit esential. A fost coalizat cu CDR din 1996 pina la sfirsit, in 2000, a sprijinit constiincios guvernul PSD fara sa participe direct la guvernare, dar obtinind toate concesiile posibile. In 2004, dupa ce sprijinise candidatura lui Adrian Nastase inclusiv la al doilea tur, a schimbat aliatii, permitind formarea guvernului Aliantei. Iar acum, dupa divortul PNL de PD, se asociaza primului la guvernare intr-o aventura minoritara pe care o critica saptaminile trecute. Din acest punct de vedere, reprezentarea politica a comunitatii maghiare din Romania a evoluat diferit de cea a majoritatii romanesti. Evolutia lenta, uneori discontinua, a democratiei romanesti a transformat UDMR intr-un garant al continuitatii proceselor democratice. Cursul sinuos al politicii romanesti postcomuniste a favorizat un tip de democratie consensualista in care formatiunea politica a maghiarilor a devenit punctul de echilibru.

O data cu aderarea Romaniei la UE, aceasta pozitie privilegiata a UDMR pe scena politica romaneasca s-ar putea schimba. Dezvoltarile politice din Slovacia, tara intrata in UE in 2004, pot fi posibile si in Romania. Dupa alegerile din 2006, maghiarii au fost inlaturati de la guvernare, iar noua majoritate socialisto-nationalista a promovat chiar politici antimaghiare. Si, daca Smer-ul, partidul socialist slovac, a fost suspendat -, dar nu exclus - din Partidul socialistilor europeni, reactia Europei a fost ca si inexistenta. Si cum, in Romania, efectul puseului actual al crizei politice favorizeaza in primul rind neopopulismul, istoria s-ar putea repeta.

Paradoxal, aceasta stare de lucruri favorizeaza UDMR. Multa vreme pluralismul bine temperat al UDMR estompase diferentele si escamotase conflictele. Dupa 2001, datorita colaborarii cu PSD, disputele politice intermaghiare au capatat noi nuante, personale sau ideologice. Aparitia UCM punea in pericol hegemonia UDMR, iar Consiliul National Secuiesc ataca insasi filosofia constitutiva a formatiunii maghiare: reprezentarea unitara a intereselor etnice. Ambiguitatea ideologica fondatoare a UDMR a fost supusa criticilor, iar caracteristica sa federativa a fost considerata desueta. Pusa sub semnul intrebarii. Sub umbrela autoritara a UDMR, scena politica maghiara din Romania inghetase. Noul puseu nationalist si pericolul neopopulist relegitimeaza demersul UDMR, iar participarea permanenta la guvernare asigura beneficii si acces la resurse de care incep sa beneficieze si judetele secuiesti. Investitiile in infrastructura din ultimii ani au dovedit, fie si partial, avantajele pe termen mediu ale strategiei udemeriste.

Strategia „frontista" si longevitatea lui Marko Bela, cel mai vechi sef politic inca in functie, au asigurat stabilitatea organizationala a UDMR. Daca lipsa variantelor politice a favorizat tendintele de oligarhizare la nivelul formatiunii, o data cu ofensiva miscarilor pronuntat identitare si autonomiste precum Consiliului National Secuiesc, supravietuirea politica a UDMR depinde de capacitatea de a asigura accesul la resurse.

Radicalizarea unei parti a societatii maghiare din Romania, ca si din Ungaria, pune UDMR in fata a doua solutii: sau participa la guvernare si asigura distribuirea de beneficii publice si private spre rezervoarele sale electorale, sau se adapteaza tendintei si isi radicalizeaza discursul, raminind insa in afara jocului guvernamental. Pina acum, pragmatismul a invins. Desi membru al PPE, UDMR nu are complexe doctrinare. Dar colaborarea cu socialistii, si la Bucuresti, si la Budapesta, a tensionat relatiile cu partidul-frate din PPE, Fidesz, care a sprijinit fatis constructia alternativei UCM. De aceea si UDMR, ca si celelalte partide parlamentare, are marja de manevra limitata. Inevitabil, formatiunea maghiara devine partidul din umbra oricarei guvernari. Altfel risca sa treaca din centru la margine, si apoi incet sa dispara.