Pe zi ce trece situatia din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor devine din ce in ce mai tensionata. Conducerea MAI impreuna cu Vasile Blaga sunt contestati de cateva sute de angajati ai ministerului care il acuza pe ministerde abuz in s
Pe zi ce trece situatia din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor devine din ce in ce mai tensionata. Conducerea MAI impreuna cu Vasile Blaga sunt contestati de cateva sute de angajati ai ministerului care il acuza pe ministerde abuz in serviciu si abuz in serviciu in forma calificata. Mai exact, oamenii desemnati sa aplice legea sustin ca Ministerul Administratiei si Internelor este primul care nu o respecta.
De-a lungul anilor, sute de angajati ai MAI au fost sanctionati disciplinar in baza unui ordin a carui valabilitate este pusa sub semnul intrebarii. Este vorba despre Ordinul 400/2004, privind cercetarea disciplinara a politistilor. Ordinul se aplica atat politistilor, care fac parte acum din categoria functionarilor publici, dar si jandarmilor, care inca sunt incadrati intr-o structura militara. Cel mai vehement contestatar al acestui ordin este Sindicatul Politistilor din Romania (SPR) "Diamantul". Intr-o adresa inaintata recent Guvernului Romaniei, sindicalistii-politisti cer revocarea Ordinului 400/2004, pe motiv ca, desi se aplica, acesta nu a intrat niciodata in vigoare, nefiind publicat in Monitorul Oficial, asa cum prevede Legea 24/2000, privind normele de tehnica administrativa. De asemenea, ordinul incalca si Legea 52/2003, privitoare la transparenta decizionala in administratia publica. Daca solicitarea sindicatului ar fi pusa in practica, ar insemna ca toti politistii dati afara sau sanctionati incepand cu 2004 ar trebui reangajati.
Eludarea controlului societatii civile
Intr-o solicitare adresata Guvernului Romaniei, Sindicatul "Diamantul" Politistilor din Romania sustine ca Ordinul MAI 400/2004 a fost elaborat cu incalcarea prevederilor Legii 52/2003, privitoare la transparenta decizionala in administratia publica. Aceasta lege prevede clar ca ordinele si instructiunile cu caracter normativ emise de orice minister si care nu sunt clasificate ori secretizate trebuie aduse la cunostinta opinei publice inca din stadiul elaborarii lor. Iar in cazul ordinului 400/2004 nu se poate vorbi despre secrete de stat, fiind vorba doar de niste norme de procedura a cercetarii disciplinare a unor functionari publici, in speta de fata politisti, norme care trebuie sa fie transparente. Cu toate acestea, ordinul nu a fost supus niciodata dezbaterii publice.
Mai grav este ca, potrivit aceluiasi sindicat, "incalcand aceasta lege (52/2003 - n.r.) MAI a eludat in mod nelegal controlul societatii civile asupra actelor normative ale autoritatilor administrative, control institutionalizat de legea 52/2003". Cu alte cuvinte, multe dintre deciziile luate la nivelul MAI nu sunt cunoscute nici de opinia publica, nici de organizatiile neguvernamentale care trebuie sa participe la luarea unor astfel de decizii.
Acelasi ordin nr. 400/2004, sustin politistii, a fost pus in aplicare cu incalcarea Legii 24/2000 care prevede ca "ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de organele administratiei publice centrale de specialitate se publica in Monitorul Oficial". De asemenea, aceeasi lege stabileste, la articolul 79, ca "la elaborarea proiectelor de hotarari, ordine sau dispozitii se va avea in vedere caracterul lor de acte subordonate legii, hotararilor si ordonantelor Guvernului si altor acte de nivel superior".
Ordinul secret
Nepublicarea Ordinului 400/2004 in Monitorul Oficial a condus deseori la situatii incredibile.
Un caz de acest gen a fost descris de un avocat care a publicat cazul si pe Internet. "Am un jandarm (ofiter) care a fost judecat in consiliul de judecata al IGJR (Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane - n.r.) (...). Dupa un simulacru de proces, l-au gasit vinovat (...) Eu cer actele care au stat la baza emiterii ordinului atacat, judecatorul (Curtii de Apel Bucuresti - n.r.) cere declasificarea, iar Ministerul tace si cere judecarea in lipsa". Acelasi avocat sustine ca "modul in care se face cercetarea disciplinara si abaterile de care se fac vinovate cadrele militare este reglementat prin Ordinul 400/2004 care, ca sa vezi, este secret, nu e publicat in Monitorul Oficial".
Pe de alta parte, asemenea ordine trebuie sa fie cunoscute atat de functionarii din MAI cat si de catre opinia pubica. "Cetateanul care este amendat de politist sau politistul care este cercetat sub diferite acuzatii de sefii sai trebuie sa stie cum se poate apara in fata unor acuzatii. Este un drept esential al cetateanului roman sa cunoasca actele administrativ-normative pe care se intemeiaza deciziile autoritatilor publice prin care ii este afectata existenta. Si noi, politistii, suntem tot cetateni ai Romaniei, si avem aceleasi drepturi ca si ceilalti. Din cauza ignorantei in care este tinut politistul roman, suntem un <<Minister al Orbilor>> in care o clica de <<chiori>>, slujiti de niste mercenari care se pretind juristi, isi fac in continuare legi proprii in acest minister", ne-a declarat Vasile Anghel, presedintele SPR "Diamantul".
Raspunsul ministerului
ZIUA a cerut din partea Ministerului Administratiei si Internelor un raspuns privind problema publicarii ordinului 400/2004 in Monitorul Oficial.
MAI recunoaste ca potrivit prevederilor art.10 din Legea nr. 24/2000, "in vederea intrarii lor in vigoare legile si celelalte acte normative adoptate de Parlament, ordonantele si hotararile Guvernului, actele normative ale autoritatilor administrative autonome, precum si ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de organele administratiei publice centrale de specialitate se publica in Monitorul Oficial". Ordinul 400/2004 nu a fost insa publicat in Monitorul Oficial. Iar MAI ne si spune de ce: "Potrivit HG 50/2005 sintagma <<daca legea nu dispune altfel>> din cuprinsul art. 35 alin (3) actul normativ mentionat trebuie raportata la acele reglementari speciale (de nivel superior) prin care se instituie obligatia in sarcina autoritatilor/institutiilor publice de a initia un act normativ (de nivel inferior) care se refera la sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala. Prin urmare este vizat temeiul in care se emit aceste acte normative".
MAI precizeaza si ca "potrivit art.75 teza I din Legea nr. 24/2000, republicata, "ordinele cu caracter normativ, instructiunile si alte asemenea acte ale conducatorilor ministerelor si ai celorlalte organe ale administratiei publice centrale de specialitate sau ale autoritatilor administrative autonome se emit numai pe baza si in executarea legilor, a hotararilor si a ordonantelor Guvernului". Astfel, aceste acte normative se emit in baza si in aplicarea dispozitiilor actelor normative de nivel superior, respectand, totodata, normele de tehnica legislativa reglementate de Legea nr. 24/2000, republicata. Ca sa completeze motivarea aplicarii acestui ordin, este adus ca argument statutul politistului: "In context, precizam ca art.59, alin. (2) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia <<procedura cercetarii prealabile se reglementeaza prin ordin al ministrului Administratiei si Internelor>> (care constituie, asadar, temei al emiterii OMAI nr. 400/2004, cu modificarile si completarile ulterioare) nu instituie obligatia publicarii unui asemenea ordin cu caracter normativ in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I".
"Judecatorii" Vizitiu si Fainisi
Cei care decid asupra sanctionarii politistilor sunt chestorul Petrica Vizitiu (foto), directorul Directiei Management si Resurse Umane din cadrul MAI, si comisarul sef Cristian Fainisi, adjunctul primului.
Cei doi, in calitate de gestionari ai aplicarii sanctiunilor in cadrul MAI, au pus in aplicare orbeste reglementarea interna a MAI fara sa tina cont de articolul 10 din Legea 24/2000, privitor la normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative (republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 777/25.08.2004, partea I), dar si a jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului. Astfel, articolul 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului garanteaza dreptul oricarei persoane la judecarea in mod echitabil si intr-un termen rezonabil a cauzei sale de catre o instanta independenta si impartiala. Din pacate, in cazurile sanctionarilor din MAI, judecatori au fost doar cadrele din conducerea acestui minister.
Mii de sanctiuni
Cateva mii de politisti au fost sanctionati disciplinar in baza Ordinului 400/2004. Potrivit unor date neoficiale, asa cum reiese si din plangerile adresate MAI ori sindicatelor, aproximativ 90 la suta dintre politisti au fost pedepsiti pentru fapte banale, pe motiv ca sanctionau o persoana "cu pile" sau chiar un infractor cu relatii, pentru "comportament necorespunzator in societate" etc. Numeroase astfel de cazuri fac obiectul unor plangeri ale angajatilor MAI aflate pe masa conducerii ministerului. Conform datelor oficiale comunicate de Ministerul Administratiei si Internelor, in Romania sunt incadrati 75.056 politisti. Dintre acestia, 4745 au fost sanctionati disciplinar de la data intrarii in vigoare a OMAI nr. 400/2004. Tot in baza acestui ordin, 99 au fost destituiti din Politie.
Ingineri in uniforme
In alta ordine de idei, daca ministrul Vasile Blaga s-ar uita mai atent in propria ograda, ar observa ca in structurile MAI bantuie inca politisti cu specializari stranii pentru un functionar care trebuie sa cunoasca si sa aplice legea. Este vorba despre absolventi ai unor facultati de inginerie, instalatii sau agronomie. De altfel, insusi Vasile Blaga este absolvent al Institutului Politehnic. In aceste conditii, nu este de mirare de ce un inginer agronom face dosare penale in timp ce aceia care au absolvit Academia de Politie sau Facultatati de Drept nu prea sunt promovati in functii de conducere.
Nu in ultimul rand, vechile practici de nepotism sunt inca mai presus de profesionalismul unora dintre politisti. Astfel, promovarile se fac pe criterii de "pile" si cunostinte, iar cei care isi tocesc coatele pe bancile unei academii de politie sau a unei facultati de specialitate sunt lasati deoparte. Dovada in acest sens este ca faptul ca multi dintre cei care au absolvit Facultatea de Drept din cadrul Academiei de Politie, in special ofiterii de cercetare penala, fug spre alte ocupatii juridice intrucat nu sunt motivati profesional.
Asigurare lipsa
Chiar daca Romania a intrat in Uniunea Europeana, nu exista nici o lege prin care Ministerul Administratiei si Internelor sa isi asigure propriii angajati pentru riscuri profesionale sau asigurari de viata. Fapt firesc in toate tarile civilizate, membre UE. Asigurarea de viata este absolut necesara pentru familia unui politist care este ranit sau moare in timpul unei interventii de risc maxim. La noi, nici macar "mascatii" adica politistii de la SPIR, de la IGPR sau chiar cei de la Jandarmerie nu au parte de asa ceva. Se ofera doar trei salarii compensatorii, ca pe vremea lui Ceausescu, si li se plateste sicriul si cheltuielile de inmormantare. "De cele mai multe ori fac cheta colegii pentru a ajuta familia. Dar cei ramasi in urma, copii sau neveste, Dumnezeu cu mila", ne-a precizat Marian Stoica, vicepresedintele sindicatului "Diamantul". Pana in prezent, toti angajatii MAI sunt asigurati in baza Legii nr. 179/2004 privitoare la pensiile de stat si alte drepturi de asigurari sociale, precum oricare functionar public. Abia la sfarsitul anului trecut, MAI a initiat un proiect de lege care sa prevada si asigurarile de viata ale angajatilor ministerului. Proiectul este inca in faza de dezbatere si aprobare.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.