Premierul Calin Popescu Tariceanu nu renunta la taxa de prima inmatriculare - pe care o boteaza "taxa pentru o Romanie curata" sau "taxa de pastrare a slujbelor" - si avertizeaza Bruxelles-ul, intr-un discurs impodobit cu vorbe mari, ca Romania refuz
Premierul Calin Popescu Tariceanu nu renunta la taxa de prima inmatriculare - pe care o boteaza "taxa pentru o Romanie curata" sau "taxa de pastrare a slujbelor" - si avertizeaza Bruxelles-ul, intr-un discurs impodobit cu vorbe mari, ca Romania refuza sa mai fie "elevul cuminte" care sa execute tot ceea ce spune UE.
"Romania are nevoie de politicieni curajosi, care sa se lupte pentru interesele Romaniei, nu de politicieni fricosi, care sa-si schimbe opinia la prima incruntare din partea UE. (...) Cred ca sunt momente in istoria unui popor cand acesta trebuie sa aiba curajul sa spuna si nu unor masuri care ii afecteaza viata pe termen lung", si-a prefatat Tariceanu pledoaria in favoarea pastrarii controversatei taxe. In discursul sustinut ieri, la Adunarea Generala a Asociatiei Oraselor, premierul a insistat ca "trebuie sa avem inclusiv curajul sa contrazicem UE, daca avem dreptate si daca interesele ne-o cer", exemplificand cu taxa de prima inmatriculare. "Eu, ca prim-ministru, insa, va spun un singur lucru foarte clar: Nu voi renunta la aceasta taxa si am sa va explic si de ce. Daca unora nu le convine denumirea de taxa de prima inmatriculare, atunci, foarte bine, o s-o numim taxa pentru o Romanie curata sau taxa de pastrare a slujbelor", a spus Tariceanu.
"Necesitatea de a avea locuri de munca garantate"
In viziunea premierului, "batalia nu este doar pentru mediu", miza cea mare fiind pastrarea a "zeci de mii de locuri de munca din industria automobilului". "Sunt zeci de mii de romani, femei si barbati care, la sfarsitul fiecarei luni, duc acasa la familiile lor banii pe care ii castiga muncind cinstit in aceasta industrie. In momentul in care noi vom lasa ca in Romania sa intre fara nici o opreliste toate masinile second-hand din Europa, puteti fi siguri ca acesti romani isi vor pierde aceste slujbe", a spus primul-ministru liberal. Tariceanu a admis ca se pot gasi solutii impreuna cu Comisia Europeana, iar "daca vor sa vanda masini pe piata auto romaneasca, atunci, imi pare foarte rau, orice constructor poate sa vina sa investeasca, sa construiasca aici, sa creeze locuri de munca si putem sa vindem aceste masini". Inca o data, premierul a subliniat ca refuza ca Romania sa devina lada de gunoi a Europei. "Iar intre necesitatea de a avea o Romanie curata, intre necesitatea de a avea locuri de munca garantate pentru oamenii nostri si a face serviciul celor care se ocupa cu bisnita de masini second-hand, evident ca nu am nici un fel de ezitare in a alege pentru prima categorie. Prin urmare, va spun inca o data ca am sa ma lupt pentru ca interesele miilor de angajati de la Dacia, de la Daewoo, din industria orizontala care si-ar putea pierde slujba, daca pe piata romaneasca ar aparea masini de ocazie, numai pentru ca aceste masini sunt vechi si poluante si de aceea sunt mai ieftine, am sa stau si am sa sustin in continuare aceasta pozitie", a mai spus liberalul.
"Trei puncte esentiale"
Cu acelasi prilej, Tariceanu a marturisit ca isi propune pentru perioada imediat urmatoare un proiect, care completeaza programul de guvernare, axat pe "trei puncte esentiale pentru viitorul natiunii romane". Primul punct contine masuri menite, potrivit premierului, sa determine cresterea bunastarii romanilor: "Am decis ca este o prioritate pentru anul 2008, reducerea cu pana la 6% a contributiei pentru asigurarile sociale pe care fiecare angajat trebuie sa le plateasca". Al doilea "se numeste promovarea demnitatii valorilor si traditiilor romanesti" si pune accent, intre altele, pe dezvoltarea agriculturii, folosirea resurselor si cresterea competitivitatii: "Ambitia mea este sa transformam Romania in a saptea putere economica din Europa". Ultimul punct al planului reprezinta tot un angajament al premierului: "Voi face tot ceea ce depinde de mine, potrivit atributiilor stabilite de Constitutie si de lege, ca pana la Craciun contingentul militar romanesc dislocat in Irak sa fie adus in tara conform unui calendar convenit cu aliatii si partenerii nostri". (Ovidiu BANCHES)
A cui e taxa?
Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat, sambata, ca taxa auto este o taxa de mediu, in timp ce ministrul Mediului, Sulfina Barbu (foto), sustine cu tarie ca este vorba de o taxa fiscala. "Taxa de prima inmatriculare auto este o taxa de mediu si ea poate face obiectul unei initiative legislative din partea cetatenilor pentru a fi anulata", a declarat, sambata, ministrul liberal al Finantelor. Intr-un dezacord total cu colegul de Cabinet, ministrul democrat al Mediului sustine ca taxa este exclusiv in "curtea" lui Vladescu. "Mentionez ca aceasta taxa este o masura fiscala si sunt convinsa ca Ministerul Finantelor, avand termenele la dispozitie, va gasi solutii pentru ca aceasta masura sa nu fie nici excesiva si nici sa nu incalce Tratatul de aderare", a declarat, saptamana trecuta, Sulfina Barbu. Pe acest fond de controversa, ministrul Finantelor a apreciat recent, intr-o emisiune la Money Channel, ca, oricum, taxa de prima inmatriculare auto nu este relevanta ca pondere in totalul veniturilor bugetare, incasarile din aceasta taxa fiind foarte mici. Potrivit Legii bugetului de stat pe 2007, Finantele au estimat ca vor incasa in aceast an din taxa auto peste 780 de milioane de lei. (G.R.P.)
Reducerea CAS "taie" peste un miliard de euro de la buget
Reducerea contributiilor de asigurari sociale cu sase puncte procentuale, anuntata de premierul Tariceanu, ar echivala cu o suma neincasata la bugetul de stat de aproximativ 4 - 5 miliarde de lei, bani care se vor regasi in proportii diferite in majorari ale veniturilor populatiei.
Suma ramasa la dispozitia salariatilor ar reprezenta echivalentul a aproape 1,5 miliarde euro, adica peste 1% din PIB prognozat pentru 2008. Avand ca baza de calcul incasarile din contributii de asigurari sociale de anul trecut, cele sase puncte procentuale ar reprezenta aproximativ 4,1 miliarde lei. Executia bugetara pe 2006 indica un nivel al contributiilor de asigurari de 33 miliarde de lei, respectiv 9,8% din PIB. Baza de calcul ar urma sa creasca in 2007 cu aproape 16,7%, nivel indicat de Comisia Nationala de Prognoza pentru evolutia salariului mediu brut din Romania, si cu mai mult de 10% in 2008.
Contributiile de asigurari sociale reprezinta in prezent 45,5% din nivelul salariului brut. Angajatorul plateste 28%, iar restul este achitat de salariat, respectiv 9,5% - contributia individuala de asigurari sociale, 6,5% - asigurarea individuala de sanatate si 1% - asigurare de somaj. In fapt, fiind o taxa cu retinere la sursa, angajatorul achita toate contributiile, iar negocierea veniturilor se realizeaza, de regula, in ceea ce priveste salariul net platit. Reducerea contributiei nu se va traduce automat intr-o crestere a veniturilor salariatilor, pentru ca o serie de angajatori vor proceda la reducerea salariului brut si mentinerea nivelurilor negociate pentru venitul net. Reducerea contributiei va avea, totusi, un impact pozitiv, atat la nivelul veniturilor populatiei, cat si al legalizarii formelor de plata pentru salariati. (Corina SCARLAT)
AOAR cere reducerea CAS din acest an
Asociatia Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR) propune reducerea contributiilor de asigurari sociale (CAS) cu minimum sase puncte procentuale in al doilea semestru, pentru a stimula economia privata. "Una din primele prioritati ale noastre este sa reducem CAS-ul cu 6% in perioada urmatoare, in contextul in care avem excedente bugetare", a spus presedintele asociatiei, Florin Pogonaru, citat de Mediafax. Nivelul contributiilor platite in Romania, printre cele mai ridicate din Europa, este in prezent de 45,5%, cumulat pentru angajat si angajator dupa o reducere de doua puncte la inceputul acestui an. De asemenea, asociatia solicita limitarea plafonului pentru calcularea contributiilor sociale de sanatate si somaj la nivelul dublului salariului mediu pe economie. Pogonaru a afirmat ca rata scazuta de economisire in sectorul privat, estimata la 9,3% din produsul intern brut in 2007, arata ca efectele cotei unice de impozitare sunt erodate de crestere parafiscalitatii si de o pierdere relativa de competitivitate, pe fondul cresteriii rapide a costurilor cu utilitatile si cu forta de munca. "Trebuie sa avem in vedere necesitatea mobilitatii capitalului intern, in acest sens o solutie fiind emiterea de titluri de stat", a precizat Pogonaru. (C.S.)
Basescu contrariat
Presedintele Traian Basescu a declarat ieri la Adunarea Generala a Asociatiei Oraselor ca, pe de o parte, sunt "aruncate in aer" taxe de prima inmatriculare, iar pe de alta parte se cere autoritatilor locale sa reduca taxele, apreciind ca aceasta "este o poveste care nu functioneaza". "Nu am venit aici pentru o contradictie, ca in timp ce pe de o parte aruncam in aer taxe de prima inmatriculare, de nu stiu ce, pe de alta parte cerem autoritatilor locale sa reduca taxele. Dragii mei, asta este o poveste care nu functioneaza", a afirmat Basescu. Problema taxei de prima inmatriculare s-a discutat si in sedinta conducerii Aliantei, democratii fiind tentati sa accepte viziunea Guvernului. Discutiile au ramas in coada de peste in conditiile in care celelalte solicitari ale PNL au fost respinse de pedisti. (R.G.)
Dacia propune un compromis
Vicepresedintele Automobile Dacia, Constantin Stroe (foto), va prezenta premierului Calin Popescu Tariceanu un proiect privind reducerea taxei de prima inmatriculare pentru masinile foarte vechi, pentru a raspunde cerintelor UE, care a inceput o actiune impotriva Romaniei in acest caz. Proiectul tine cont de obiectia principala a Comisiei Europene, care apreciaza ca nivelul taxei de prima inmatriculare trebuie sa scada odata cu cresterea varstei autovehiculelor, in acord cu valoarea reziduala a acestora, a precizat Stroe. Taxa pentru masinile foarte vechi ar urma sa scada, insa va fi mentinuta aproximativ la acelasi nivel pentru masinile cu o vechime medie. Vanzarile de automobile Dacia pe piata romaneasca s-ar reduce cu circa 50% in acest an, in cazul in care taxa de prima inmatriculare ar fi suspendata, spun reprezentantii Dacia. (G.R.P.)
70% din parcul auto romanesc e non-euro
Presedintele Targului de masini la mana a doua din Bucuresti, Autovit, Liviu Dobrin, considera neintemeiat argumentul potrivit caruia aplicarea taxei de prima inmatriculare reprezinta o masura pentru combaterea poluarii, intrucat peste doua treimi din parcul auto romanesc este non-euro.
"Nu cred ca se impun asemenea masuri, pentru ca 70% din parcul auto romanesc este non-euro. Deci aceasta marota cu care ne sperie Guvernul ca Romania ar putea deveni groapa de gunoi a Europei este falsa pentru ca Romania este in momentul de fata groapa de gunoi a Europei, cu parcul cel mai vechi si cel mai poluant", a declarat Dobrin conform BBC. El a anuntat ca, in cazul in care respectiva taxa poate sa faca obiectul unei initiative legislative cetatenesti, "vom porni campania de strangere a 100 de mii de semnaturi" si "vom inainta Parlamentului aceasta initiativa" al carei articol unic va viza abrogarea taxei. (O.B.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.