Statul a alocat anul trecut transportului public subventii de un miliard de euro.

Sustinerea transportului public de calatori se arata a nu fi o sarcina usoara pentru statul roman si autoritatile locale. Datele prezentate ziarului „Cotidianul" de principalele companii care presteaza servicii publice de transport, respectiv CFR Calatori, Metrorex (transportul cu metroul in Bucuresti) si RATB (transportul de suprafata in Capitala) arata ca anul trecut acestea au primit de la bugetele publice, cu titlul de subventii, nu mai putin de un miliard de euro. Banii au completat cheltuielile furnizorilor de servicii de transport public.

Subventii cu tiriita pe calea ferata

In a doua parte a anului trecut, Guvernul a dat societatii CFR Calatori posibilitatea de a majora trimestrial pretul biletelor, cu cinci la suta peste rata inflatiei. In anii trecuti, in mod constant, subventia acordata prin buget a fost inferioara necesarului si ca urmare CFR Calatori a inregistrat un deficit de 500 de milioane RON. Acesta a fost completat de abia spre finele anului, cu ocazia rectificarii bugetare. Anual, in total 437 de milioane de euro se duc pe subventiile acordate la calea ferata. Nici in acest an nu va fi altfel. „In 2007, nivelul subventiei bugetare repartizate societatii este mai mic cu 10,6% fata de anul 2006", spun cei din conducerea societatii, adaugind ca se asteapta sa vinda 94 de milioane de bilete, adica cu 1% peste nivelul de anul trecut.

Fata de media europeana, de 50 de euro acordati la o mie de calatori transportati pe km, Romania are o pozitie modesta, cu un nivel al subsidiilor care a fluctuat intre 15 si 20 de euro in perioada 1999-2004. Banii sint putini, deoarece costurile de operare sint egale cu cele din restul UE, ca urmare a preturilor identice la carburanti, piese de schimb, material rulant. Pe calea ferata, statul asigura cel putin 48% din costuri.

Metroul, cel mai ieftin pentru stat

Transportul cu metroul este un pic mai ieftin pentru stat. Ponderea subventiilor acordate in totalul nevoilor companiei a fost anul trecut de 45%. Pentru anul acesta, statul aloca 166 de milioane RON, adica 48 de milioane de euro, pentru trasportul a 141 de milioane de calatori. Banii societatii Metrorex, care administreaza transportul cu metroul in Bucuresti, s-au dus anul trecut pentru intretinerea materialului rulant, respectiv 35% din total, salarii - 28%, piesele de schimb, energia electrica, termica si apa detinind 27%.

Autobuzul e mai scump

Subventionarea transportului cu mijloacele de suprafata se arata a fi cea mai scumpa in comparatie cu alte mijloace de transport in comun. Anul trecut, RATB, regia care presteaza transportul de suprafata al Capitalei, a primit din bugetul local suma de 335 de milioane RON pentru sustinerea costurilor celor 876 de milioane de calatorii efectuate, adica 0,38 RON pentru fiecare bilet. „Diferenta de tarif acordata reprezinta 57,26% din bugetul RATB alocat activitatii de transport in comun", spune Mihai Vladarau, reprezentant al Regiei. O treime dintre veniturile societatii a fost reprezentata de biletele si abonamentele vindute, iar a zecea parte a fost obtinuta din activitati diverse, printre care si cele de publicitate.

Conducerea companiei acuza mascat starea infrastructurii de transport din Bucuresti, una dintre cauzele pentru care costurile de exploatare sint mari. „Diferenta de tarif (...) va scadea pe masura dotarii Regiei cu parc nou de vehicule si o data cu modernizarea infrastructurii, ce vor conduce la reducerea cheltuielilor de exploatare", spune Mihai Vladarau.