Autoritatile de la Bruxelles au decis, ieri, sa declanseze procedura de "infringement" (incalcarea tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pentru ca taxa de prima inmatriculare contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare, fapt semnalat si
Autoritatile de la Bruxelles au decis, ieri, sa declanseze procedura de "infringement" (incalcarea tratatului de aderare) impotriva Romaniei, pentru ca taxa de prima inmatriculare contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare, fapt semnalat si in raportul Comisiei Europene din septembrie 2006.
Decizia a fost luata de Colegiul Comisarilor, care s-au reunit in sedinta saptamanala. Astfel, Comisia Europeana (CE) va trimite Romaniei o notificare oficiala, prin care ii cere sa amendeze taxa auto care discrimineaza masinile la mana a doua aduse din alte state membre, se arata intr-un comunicat al Comisiei. Scrisoarea trimisa Romaniei este prima etapa in cadrul procedurii de "infringement" prevazuta in Tratatul de aderare. In cazul in care CE nu va primi un raspuns satisfacator in cel mult doua luni, va trece la a doua etapa si, in cele din urma, va aduce Romania in fata Curtii Europene de Justitie. "In ciuda discutiilor intense cu autoritatile romane, CE considera ca taxa este, inca, neconforma cu prevederile Tratatului", se arata in comunicatul transmis miercuri de catre CE. "In legislatia romaneasca, taxa de inmatriculare pentru masinile uzate nu respecta reglementarile referitoare la gradul de uzura, dimpotriva nivelul taxei creste in functie de vechimea masinii", se mai precizeaza in comunicat.
Legislatia romana trebuie modificata
Dat fiind ca taxa de inmatriculare se aplica exclusiv masinilor care intra in Romania, masinile taxate cel mai mult sunt cele la mana a doua aduse din alte tari. In opinia CE, astfel de modele de taxare sunt discriminatorii si contravin articolului 90 din Tratatul de aderare. "CE considera, de asemenea, ca sistemul romanesc nu reuseste sa raspunda ingrijorarilor privind protectia mediului, intrucat doar factorul de vechime nu poate sa reflecte in ce masura masina afecteaza mediul, desi taxa este mult mai mare pentru astfel de masini", se subliniaza in notificarea CE. Documentul aminteste ca, in conformitate cu legislatia comunitara, statele membre trebuie sa incurajeze un comportament care sa duca la protejarea mediului, dar criteriile aplicate in acest scop trebuie sa fie obiective si pertinente, astfel incat sa evite orice discriminare impotriva bunurilor din alte state. Oficialii europeni considera ca "legislatia romaneasca nu indeplineste criteriile de completa neutralitate si, din acest motiv, trebuie modificata astfel incat sa fie conforma cu Tratatul de aderare". Curtea a mai decis ca taxa platita pentru un autoturism nou face parte din valoarea sa de piata si ca un stat membru trebuie sa ia in calcul gradul de uzura a masinii atunci cand aplica o taxa de inmatriculare. Proceduri de incalcare a tratatului au mai fost declansate impotriva statelor: Cipru, Polonia si Ungaria, in momentul in care au devenit state membre, conchide comunicatul CE.
Sulfina Barbu: Parlamentul e de vina
Scaderea cuantumului taxei de prima inmatriculare reprezinta solutia cea mai corecta, intrucat nivelul acesteia a crescut in momentul in care Parlamentul a aprobat Codul Fiscal, a declarat, ieri, ministrul Mediului, Sulfina Barbu. "Taxa de prima imnatriculare reprezinta o masura fiscala, iar atunci cand Codul Fiscal a fost aprobat in Parlament, cuantumul acestei taxe a crescut foarte mult. Prin urmare, consider ca solutia cea mai corecta este scaderea cuantumului", a declarat, ieri, Sulfina Barbu, potrivit Rompres. In opinia sa, taxa de prima inmatriculare reprezinta o masura de mediu corecta, care, in acelasi timp, "ar trebui sa fie suportabila pentru cetatean".
PLD: Tariceanu sa achite penalitatile
Partidul Liberal Democrat ii cere premierului Calin Popescu Tariceanu sa suporte in nume personal penalitatile pe care UE le va aplica Romaniei din cauza taxei de prima inmatriculare si il acuza pe acesta ca a sustinut taxa din cauza intereselor personale. "Obstinatia cu care Calin Popescu Tariceanu a sustinut aceasta taxa tradeaza interesele personale de afaceri ale premierului, binecunoscut investitor in industria de automobile", afirma PLD intr-un comunicat transmis ieri ca reactie la anuntul CE. In opinia PLD, Uniunea Europeana da deja, dupa numai trei luni de la data aderarii, "un vot de blam politicii iresponsabile prestata de Cabinetul Tariceanu". PLD ii cere premierului sa suporte in nume personal penalitatile cu care UE va taxa Romania din cauza "politicii nerealiste dusa de acesta".


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.