Prilej sa constat ca dl. Cristian Vasile are si virtuti de moralist. Care se asoneaza excelent cu articolul publicat de d-sa in "Evenimentul zilei" din 6 martie: "Spectacolele de streaptease in comunism".
Dupa lectura paginii din "22", am recit
Prilej sa constat ca dl. Cristian Vasile are si virtuti de moralist. Care se asoneaza excelent cu articolul publicat de d-sa in "Evenimentul zilei" din 6 martie: "Spectacolele de streaptease in comunism".
Dupa lectura paginii din "22", am recitit lucrarea dlui. Cristian Vasile, "Biserica Ortodoxa Romana in primul deceniu comunist", aparuta in anul 2005 la Editura Curtea Veche. Si am constatat ca pasaje din aceasta carte sunt reproduse cuvant cu cuvant sau cu minime modificari stilistice in capitolul "Regimul comunist si cultele religioase" fara ca sursa - volumul dlui Vasile - sa fie pomenita. Concret. Citim in Raportul "Comisiei Tismaneanu" la pagina 460: "Un caz la fel de dramatic il reprezinta represiunea declansata contra calugaritelor de la Vladimiresti. Manastirea cu hramul Adormirii Maicii Domnului, din cuprinsul Episcopiei Buzaului, a constituit pentru autoritatile represive <<un exemplu caracteristic de imbinare a mai multor forme de activitate dusmanoasa>>. Manastirea, situata in raionul Liesti, regiunea Galati, era considerata <<un centru de raspandire a misticismului religios>> in jurul caruia se strangeau mii de credinciosi stapaniti de <<dusmanie si nesupunere>> fata de regimul comunist."
Deschidem acum lucrarea "Biserica Ortodoxa Romana in primul deceniu comunist" la pagina 251: "Un caz mai grav se inregistra insa la manastirea cu hramul Adormirii Maicii Domnului din Vladimiresti, din cuprinsului Episcopiei Buzaului, care reprezenta pentru autoritatile represive <<un exemplu caracteristic de imbinare a mai multor forme de activitate dusmanoasa>>. Manastirea, situata in raionul Liesti, regiunea Galati, era considerata <<un centru de raspandire a misticismului religios>> in jurul caruia se strangeau mii de credinciosi stapaniti de <<dusmanie si nesupunere>> fata de regimul comunist."
Un pasaj de la pagina 461 din Raport incepe astfel: "In memoriile sale, parintele Ioan Iovan sustine ca din cauza acestui memoriu si, probabil, a altora, ierarhia ortodoxa l-a caterisit in mod ilegal. <<Continutul incisiv si curajos al memoriului a suparat conducerea statului.>>"... Iata si pasajul din carte de la pagina 252: "In memoriile sale, parintele Ioan Iovan ofera o alta versiune, mult mai credibila: din cauza unui memoriu inaintat conducerii statului si Sfantului Sinod, ierarhia ortodoxa l-a caterisit in mod ilegal. <<Continutul incisiv si curajos al memoriului a suparat conducerea statului...>>"
La pp. 461-462 ale Raportului, un pasaj mult mai lung, care incepe cu "Lectura memoriilor lui Petre Pandrea..." se regaseste cu minime deosebiri la pp. 252-253 din "Biserica Ortodoxa Romana in primul deceniu comunist". Pasajul de la pagina 462 din Raport, care incepe cu "Noua prigoana declansata contra manastirilor intre 1958-1960 corespunde..." incepe si se continua la fel si in pagina 260 din lucrare...
Spatiul nu imi ingaduie sa reproduc mai mult. Volumul domnului Cristian Vasile nu este citat nici macar o singura data ca sursa bibliografica in capitolul "Regimul comunist si cultele religioase" din Raportul "Comisiei Tismaneanu", dar aparatul critic din subsol este preluat intocmai de acolo.
Intreb pe specialisti, pe istorici: cum se numeste procedeul dlui Cristian Vasile?


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.