Oamenii sunt capabili sa inregistreze o imagine in mod inconstient, chiar daca nu o pot vedea, este concluzia unui studiu care vizeaza puterea mesajelor subliminale, relateaza presa britanica. Acum, oamenii de stiinta au demonstrat ca imaginile su
Oamenii sunt capabili sa inregistreze o imagine in mod inconstient, chiar daca nu o pot vedea, este concluzia unui studiu care vizeaza puterea mesajelor subliminale, relateaza presa britanica. Acum, oamenii de stiinta au demonstrat ca imaginile subliminale ascunse sub diverse forme pot atrage atentia creierului, chiar daca persoana respectiva nu este constienta ca este stimulata de respectiva imagine.
Aceste descoperiri explica multe fenomene "de fiecare zi" cum ar fi, de exemplu, cazul panourilor publicitare stradale. Acestea, desi aflate in zone foarte aglomerate, sunt sesizate de catre soferi, desi acestia de fapt nu-si opresc privirile constient asupra lor. Un alt caz ar fi cel al reclamelor flash, "ascunse" in diverse pagini de web.
Cercetatorii au descoperit ca, desi pare imposibil, creierul uman este capabil sa perceapa imagini vagi sau care apar pentru foarte scurt timp in raza vizuala, desi persoanele in cauza insista ca nu au vazut nici un obiect sau un mesaj.
"Am cautat sa vedem daca este adevarat ca atentia noastra este captata numai de ceea ce vedem sau observam, pentru ca asa se stia pana acum. Insa noi am descoperit ca nu este asa. Am aflat ca exista un raspuns al creierului in zona cortexului vizual la perceperea imaginilor subliminale care ne trag atentia fara sa avem impresia ca am fi vazut ceva. Descoperirile noastre doresc sa traga un semnal de alarma in ceea ce priveste efectul reclamelor care utilizeaza astfel de imagini sau mesaje subliminale" a explicat dr. Bahador Bahrami.
Inca de cand s-a ridicat problema reclamelor subliminale acum 50 de ani, cercetatorii au incercat sa stabileasca daca imaginile care apar doar pentru o fractiune de secunda pe marile sau micile ecrane pot fi inregistrate de creier.
Acum, dupa ce s-a stabilit ca acestea sunt percepute de creier, oamenii de stiinta doresc sa stabileasca pe viitor daca aceste mesaje pot afecta cu adevarat decizia de cumparare a persoanelor care "vad" aceste imagini.
Acum 50 de ani, un cercetator, James Vicary, a declarat ca ii poate determina pe americanii care merg la cinematograf sa consume mai multa Coca-Cola si floricele, prin difuzarea unor imagini care apareau pe ecran pentru doar o fractiune de secunda. El a pretins ca astfel vanzarile la Cola au crescut cu 57.5%, insa ulterior a recunoscut ca anuntul a fost fabricat, si ca nu era nimic adevarat.
In 1978, un post de televiziune din Wichita, Kansas, a difuzat, la cererea politiei locale o serie de mesaje subliminale, care erau menite sa-i ajute pe acestia sa prinda un criminal deosebit de periculos. Mesajele, care au fost difuzate in timpul unor emisiuni timp de fractiuni de secunde, constau intr-o serie de imagini pe care ei le credeau relevante pentru criminal, iar sub acestea scria "acum suna la Politie". Initiativa a dat gres, iar cazul nu a fost rezolvat decat abia in 2005.
In timpul cursei pentru Presedintia SUA din 2000, in cadrul unei campanii electorale pentru George Bush, in momentul in care se difuzau imagini cu contracandidatul Al Gore, aparea, tot pentru o fractiune de secunda, cuvantul "birocrati" sau chiar "sobolani". Descoperirea acestor mesaje a dus la o ancheta, insa nimeni nu a fost pedepsit.
Recent autoritatile au ridicat peste 80 de jocuri automate dintr-un cazino canadian, dupa ce s-a descoperit ca acestea emiteau o serie de mesaje subliminale.
Descoperirea a fost facuta de postul canadian TV CBC, care a filmat aceste aparate (fabricate la Las Vegas) si a inregistrat cum acestea emiteau semnale de fractiuni de secunda ale unui jackpot imaginar, iar unii oficiali s-au temut ca aceste mesaje ii pot determina pe jucatori sa mai ramana in fata aparatelor.
Mesajele de tip "jackpot" au fost descoperite dupa ce reporterii de la televiziune au privit filmarea din cazino cu incetinitorul. Atunci s-a putut observa imaginea a cinci simboluri identice - adica jackpot castigator - aparea pentru cateva fractiuni de secunda pe masura ce jucatorii se asezau la aparate.
Astfel de mesaje puteau induce in subconstientul jucatorului ca a castigat sau ca va castiga - indiferent de care era realitatea.
Specialistii au declarat ca imaginea nu se poate percepe cu ochiul liber. "Poti sa stai in fata unui astfel de aparat si 20 de ore si sa nu vezi nimic. Unii experti spun ca este vorba despre mesaje subliminale, pentru ca jucatorii vad aceasta imagine care le induce ideea sa joace din ce in ce mai mult. Am scos aceste aparate din uz pentru ca noi nu toleram astfel de mesaje subliminale" au declarat autoritatile. In orice caz, desi sunt declarate ilegale, mesajele subliminale sunt extrem de greu de depistat si controlat, mai ales ca nu exista un argument stiintific solid care sa le combata.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.