Exporturile reprezinta un procent din ce in ce mai mare din productia totala a marilor producatori de vin din Romania.

Principalii jucatori de pe piata vinului trimit la export intre 5 si 20% din productia totala de vin, valorificind produsele romanesti atit pe piete europene, cit si la nivel mondial. Astfel, in 2006, Murfatlar, unul dintre liderii autohtoni, a exportat 20% din productia totala in tari precum Statele Unite, Israel, Spania, Italia, Finlanda, Danemarca sau China. Pentru 2007, compania estimeaza ca 25% din productie vor merge la export, cresterea exporturilor in ultimii doi ani fiind astfel de sapte puncte procentuale. „Cantitativ, productia anului 2006 se aliniaza cu media ultimilor cinci ani. Volumul exporturilor a fost de aproximativ 5%", spune si Dan Ghejan, director de marketing si vinzari la Vincon Vrancea.

Si in materie de importuri, piata vinurilor este un segment in crestere, desi productia din 2006 a fost, din cauza vremii nefavorabile, la jumatate din media anuala de 6-6,5 milioane de hectolitri. „Disparitia taxelor vamale aplicate vinurilor straine atrage din ce in ce mai multe companii in aceasta afacere", spune Laura Musat, PR Manager Murfatlar Romania.

Aflata intr-un stadiu de dezvoltare si educare, piata romaneasca a vinului a fost evaluata in 2006 la 400 de milioane de euro, rata de crestere pentru 2007 fiind estimata la 10-15%. Principalii jucatori sint Murfatlar, Vincon Vrancea, Cotnari, Jidvei si Vinexport Focsani.

Cel contrafacut dispare

Desi reprezinta un segment important si o problema majora cu care se confrunta piata vinului, specialistii estimeaza ca vinurile contrafacute vor fi scoase de pe piata de competitie. „Lupta strinsa pe segmentul vinurilor de masa va fi benefica. Integrarea va determina aparitia mai multor branduri pe piata", sustine Laura Musat, PR Manager Murfatlar. Totodata, armonizarea legislatiei romanesti cu cea europeana a determinat scaderea procentului vinului neconform.

Desi vinul rosu se afla in crestere, iar cel alb este in usoara scadere, un studiu al companiei de cercetare de piata MEMRB Romania arata ca romanii prefera categoric vinul alb. Daca in 2005 vinul alb inregistra 74,3% la vinzarile in volum, in 2006 a ajuns sa aiba 71,7%. In schimb, vinul rosu a inregistrat in ultimii doi ani o crestere in vinzari, volumic si valoric. Astfel, ca volum al vinzarilor, in 2006 fata de 2005, cresterea a fost de aproximativ trei puncte procentuale, pina la 28%. In valoare, cresterea vinului rosu a fost de la 29 la 32%.

Vinul de soi si de masa, la egalitate

Potrivit aceluiasi studiu, in ultimii doi ani, romanii au preferat in proportie relativ egala vinurile din categoria „de soi" (49,5%) si „vinurile de masa" (50,5%). „In conditiile unei concurente acerbe, vor ramine pe piata doar branduri puternic construite", spune directorul de marketing de la Vincon.

In prezent, consumul anual de vin pe cap de locuitor se ridica la 26,6 l, aici fiind inclus si autoconsumul sau vinul produs in gospodaria proprie. Consumul de vin imbuteliat se ridica la doar 3 l/cap de locuitor, mult mai redus comparativ cu Franta (59 l/cap de consumator) sau cu Spania (47 l/cap de consumator).