Transparenta Ministerului Administratiei si Internelor in jurul careia majoritatea reprezentantilor institutiei isi formuleaza discursurile este pusa sub semnul intrebarii. Dupa ce in repetate randuri, mass-media s-a plans de proasta colaborare cu MAI, fostul ministru al Internelor, deputatul Marian Saniuta, considera ca bilantul pe anul 2006 prezentat de acest minister nu a fost decat un "exercitiu de imagine" care ascunde, de fapt, managementul defectuos. Mai mult, desi pana acum site-ul MAI ar fi trebuit sa afiseze fisele posturilor si salariile pentru cadrele din conducerea institutiei, inclusiv pe cea a ministrului, precum si pe cele ale reprezentantilor din conducerea Politiei, ministrul Blaga (foto) a reactionat prompt doar la initiativa presedintelui Traian Basescu, expusa in cadrul sedintei de prezentare a bilantului, cand a declarat ca acest lucru se va realiza intr-un timp relativ scurt.
Date contradictorii
Potrivit deputatului Saniuta, bilantul MAI pe 2006 ar putea constitui o pagina de istorie din trei motive: este bilantul "unde presedintele si premierul au reusit sa isi vorbeasca prin intermediul ministrului Blaga", este bilantul in care s-au prezentat in mod triumfalist date si din 2005 si este bilantul la care "cetatenii au aflat ca nu sunt aparati in fata evolutiei fenomenului infractional". De asemenea, parasirea ilegala a tarii de catre Frantisek Priplata si Omar Hayssam au fost evenimente care contrazic declaratiile actualului ministru al Internelor, Vasile Blaga, care afirma in mod repetat ca "lucrurile stau bine la frontiere". Inca de la inceputul acestui an, un numar mare de persoane au parasit tara pentru a se sustrage urmaririi penale ceea ce arata inca o data ca sistemul de control vamal si securizarea frontierelor nu functioneaza bine dupa cum sustine actuala conducere a MAI. In plus, deputatul Saniuta a adaugat ca desi numarul angajatilor din Politie si Jandarmerie a crescut in 2006, rata furturilor din buzunare a crescut cu 29%, cea a furturilor de vehicule a crescut cu 19%, la fel ca si rata criminalitatii rurale. "Daca dotarea si numarul de cadre din Politie si Jandarmerie au crescut, cum este posibil ca rata criminalitatii sa creasca intr-un singur an atat de mult?"
"The page cannot be found"
Pentru orice solicitare scrisa, adresata Ministerului Administratei si Internelor, daca nu primesti un raspuns prompt, ti se spune ca orice achizitie pe care ministerul urmeaza sa o realizeze, trebuie facuta publica pe site timp de zece zile lucratoare. Acesta este si unul dintre motivele pentru care angajatii ministerului nu dau curs solicitarilor, motivand ca abia dupa ce cetatenii romani studiaza documentatia cu privire la achizitia respectiva, pot furniza si un raspuns obiectiv la intrebarile adresate de presa sau chiar de persoane fizice. Timp de cateva zile am incercat sa aflu ce contine pagina de Internet www.mai.gov.ro, respectiv sectiunea "Informatii Publice - Dotari/Anunturi. Primul lucru evidentiat este sloganul institutiei, croll-ul care se plimba deasupra rubricilor goale cu achizitii sau dotari, "Administratie pentru toti, siguranta pentru fiecare". Astfel, anunturile de participare privind achizitiile publice, referatele de oportunitate sau cererile de oferte nu pot fi accesate printr-un simplu click. Replica des intalnita in lumea invaziei de bitzi, dar si pe pagina de Internet a MAI este "the webpage cannot be found". De asemenea, daca vrei sa salvezi in calculator documentul in format PDF care ar trebui sa contina documentatia cu privire la dotarile pe care urmeaza sa achizitioneze ministerul, ti se va spune ca nu este disponibila.
Mai putin transparenti
Nici alte ministere nu se vad obligate sa afiseze lista cu achizitii publice, sau unde crezi ca le-ai gasit intampini aceeasi problema ca in pagina de Internet a Ministerul Administratiei si Internelor. Un exemplu atipic de aceasta data este Ministerului Justitiei care vrea sa ne transforme in anglo-saxoni. Sectiunea "achizitii publice" pe acest site se prezinta in limba engleza inca din 2005. De asemenea, Ministerul Economiei si Comertului, desi are o pagina destinata strict achizitiilor publice de produse si servicii, nu furnizeaza nici o informatie cu privire la activitatea intreprinsa in cursul anului trecut in acest sens. Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica stabileste regulile pentru asigurarea transparentei decizionale in cadrul institutiilor statului care folosesc bani publici. Legea urmareste sa accentueze gradul de responsabilitate a administratiei publice fata de cetatean. Romanii sunt singurii beneficiari ai deciziilor administrative. Totodata, legea isi propune sa implice activ cetatenii in procesul de luare a deciziilor administrative, dar si in procesul de elaborare a actelor normative. De asemenea, legea vrea sa sporeasca gradul de transparenta la nivelul intregii administratii publice. Si totusi, in virtutea bunelor relatii dintre institutiile statului si mass-media sau cetatenii romani, nu toate informatiile de acest gen pot fi accesate.