Romania are la dispozitie cel mult 6 luni pentru a modifica taxa de prima inmatriculare, a declarat Laszlo Kovacs, comisar european pentru taxe si impozite. In caz contrar, Comisia Europeana (CE) se va adresa Curtii Europene de Justitie. Reprezentantii Ministerului Finantelor arata ca Romania se afla inca in perioada de negociere cu expertii de la Bruxelles, tocmai pentru a gasi o solutie la problemele ridicate de CE.
"Romania trebuie sa se conformeze principiilor europene in privinta taxarii daca vrea sa evite sa ajunga in fata Curtii Europene de Justitie", a declarat Laszlo Kovacs, aflat intr-o vizita privata la Bucuresti, la invitatia PricewaterhouseCoopers. Kovacs a adaugat ca oficialii de la Bucuresti au la dispozitie inca cinci-sase luni pentru a modifica legislatia referitoare la taxa auto, potrivit site-ului Euractiv. Actuala taxa are trei probleme majore: este discriminatorie, nu face bine corelarea intre vechimea masinii si gradul de poluare si nu acopera decat o perioada limitata din durata de viata a unui automobil, sustine Kovacs. Comisarul a contestat modul in care taxa face din vechimea masinii un factor dominant, exemplificand cu diferenta de taxa dintre masinile mai vechi cu Euro 3 si cele noi cu Euro 2. Referitor la aceste declaratii, purtatorul de cuvant al Ministerului Finantelor, Stelian Negrea, arata ca "suntem in negocieri cu UE pe aceasta tema, urmand ca, in prima saptamana a lunii martie, Ministerul Finantelor sa inainteze Comisiei Europene solutii cu privire la taxa de inmatriculare". El a precizat ca, in momentul de fata, Romania nu se afla in procedura de incalcare a Tratatului UE.
Ungaria s-a "fript"
In prezent, in urma discutiilor purtate de catre expertii DG Taxud cu cei ai Ministerului de Finante, pe 16 februarie, CE a primit asigurari ca Romania va modifica taxa auto, astfel incat sa respecte principiile europene. Laszlo Kovacs a afirmat ca nu stie cum vor proceda in practica autoritatile romane, dar a precizat ca stadiul actual al consultarilor se indreapta catre o solutie convenabila pentru ambele parti. Comisarul a adaugat ca sunt mai multe tari in situatia Romaniei, inclusiv Ungaria, impotriva careia CE va incepe procedura de "infringement", in urma careia Ungaria va fi obligata sa schimbe legislatia si sa plateasca despagubiri. Ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu, a declarat sapamana trecuta ca decizia politica a Executivului este de a mentine taxa de prima inmatriculare auto. In privinta unei eventuale declansari a procedurii de infringement din partea CE, Vladescu a afirmat ca isi asuma acest risc, atat timp cat Guvernul de la Bucuresti isi atinge scopul, respectiv protejarea mediului.
UE vrea o taxa unica
Kovacs a mai declarat ca UE ar putea adopta, inca din acest an, propunerea sa de a aplica o taxa unica pentru autoturisme, care sa inlocuiasca actualele taxe de inmatriculare si taxe de drum. "Taxa le combina pe cele doua si va avea aceeasi structura in toate statele membre. Nu se pune problema armonizarii nivelului de taxare, respectiv a sumei, in toate statele, ci numai a structurii bazei de taxare", a precizat Kovacs.
Comisarul european a aratat ca, in momentul de fata propunerea a fost discutata numai la nivel de experti, exprimandu-si speranta ca aceasta va fi adoptata in acest an, in urma discutiilor la nivelul ECOFIN (Consiliul ministrilor de finante din statele membre UE). Rolul taxei va fi, simultan, unul ecologic datorita unei componente semnificative referitoare la nivelul emisiilor de dioxid de carbon.
Hop si Flutur!
Partidul Liberal Democrat va depune, saptamana viitoare, un proiect de lege privind scutirea de la taxe de prima inmatriculare pentru persoanele care, inainte de 1989, au depus bani la CEC pentru achizitionarea unui autoturism Dacia, a anuntat ieri vicepresedintele partidului, Gheorghe Flutur, citat de Mediafax. Potrivit lui Flutur, aproximativ 37.000 de persoane au fost prejudiciate.