Marius Nistor (foto), presedintele executiv al Federatiei din Invatamant "Spiru Haret", enumera cateva neclaritati constatate in Proiectul noii Legi a invatamantului preuniversitar.
Ati discutat observatiile dumneavoastra cu reprezentantii MEdC?
Nu a existat pana acum nici o intalnire cu reprezentantii ministerului. La ultima Comisie de dialog social am cerut oficial conducerii Ministerului Educatiei si Cercetarii ca, in regim de urgenta, sa organizeze intalnirea cu reprezentantii organizatiilor sindicale, pentru negocierea acestui proiect de lege a invatamantului preuniversitar. Era un gest de minim bun simt, de respect al partenerului de dialog social ca acel proiect sa intre si in posesia noastra. Nu sa constatam ca a aparut pe site-ul MEdC. Sa fim seriosi: ceea ce face ministerul este o acoperire legala - faptul ca l-au publicat pe site si sta in dezbatere publica 30 de zile. Dar, sa fim rezonabili: cate persoane acceseaza site-ul MEdC? Si cine are garantia ca toate propunerile care vor aparea pe aceasta cale electronica vor fi luate in considerare de catre reprezentantii ministerului?
Sunt doua variante de proiect.
Da. Una dintre variante este invatamantul obligatoriu de 10 ani, ceea ce inseamna, in conceptia ministerului, ca a IX-a devine clasa gimnaziala. Insa nu se stie unde va fi aceasta clasa, la liceu sau la gimnaziu? Daca va fi orientata pe gimnaziu, acesta nu are spatiile necesare pentru cuprinderea unui nou rand de clase. Daca ramane la liceu, apare problema ca e clasa gimnaziala.
Apoi, grupa pregatitoare din invatamantul prescolar devine obligatorie. Care va fi impactul? Unde vor fi grupele pregatitoare, la scoli? Exista clase pentru ele?
Nici acest lucru nu se cunoaste in momenul de fata, daca vor fi la scoli sau la gradinita. Nu stim daca la scoli exista clase. Oricum, gradinite stim sigur ca nu exista. Este o criza de spatii de invatamant prescolar, in Capitala cel putin, de mari proportii. Or, fara investitii masive nu se poate rezolva absolut nimic in acest moment.
Se vorbeste, de asemenea, despre directori - care vor fi managerii unitatilor scolare, vor administra bugete proprii. As vrea sa vad directorul care, intr-adevar, va dispune de un buget alocat unitatii scolare, pe care il cheltuieste in functie de interesele comunitatii si ale elevilor care beneficiaza de serviciile educationale. Important este sa-i asiguri finantarea corespunzatoare, nu doar 40-50% din necesar, pentru ca atunci il incarci cu responsabilitati enorme si cu probleme care nu au nici un fel de rezolvare.