Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a avizat favorabil - cu observatii si propuneri - proiectul Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 131/2006 privind DIICOT, transmis de Comisia Juridica de Disciplina si Imunitati din cadrul Camerei Deputatilor. Una dintre observatiile CSM se refera la interceptarea si supravegherea comunicatiilor, precum si accesarea sistemelor informatice de catre procurorii Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (DIICOT). Astfel, articolul 16 s-a modificat in sensul ca, atunci cand exista indicii temeinice, procurorii pot supraveghea, intercepta si inregistra comunicatii, dar si accesa sisteme informatice doar cu mandat emis de judecator.
Consiliul sustine ca notiunea de "a accesa" presupune, conform Dictionarului Explicativ al Limbii Romane, "actiunea de a deschide, de a intra". In cazul OUG 131, a accesa un sistem informatic inseamna a patrunde in acel dispozitiv, care, potrivit definitiilor date de Legea 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, reprezinta orice dispozitiv sau ansamblu de dispozitive interconectate sau aflate in relatie functionala, dintre care unul sau mai multe asigura prelucrarea automata a datelor, cu ajutorul unui program informatic. "Daca accesul la aceste sisteme nu ar fi presupus decat luarea la cunostinta a unor date privind locul unde se afla aceste dispozitive, legiuitorul nu ar mai fi inteles sa incrimineze accesul, fara drept, la un sistem informatic in articolul 42 alin. (1) din Legea nr.161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Este adevarat ca Legea 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, nu face o distinctie clara intre perchezitie informatica si accesul la un sistem informatic si nici nu explica in ce consta acesta din urma", a motivat CSM.
Consiliul Superior al Magistraturii considera ca "acest acces contribuie la consolidarea materialului probator si nu poate fi apreciat ca un act premergator. Ca atare, in acest caz se impune obtinerea autorizatiei in conditiile prevederilor art.911- 916 Cod procedura penala". (P.C.)