Democratia autohtona este prost asezata. Desi a fost mentionat explicit in Constitutie abia in 2003, la noi tot nu functioneaza principiul separarii puterilor in stat. Puterile legislativa, executiva si judecatoreasca au functionat de la bun inceput
Democratia autohtona este prost asezata. Desi a fost mentionat explicit in Constitutie abia in 2003, la noi tot nu functioneaza principiul separarii puterilor in stat. Puterile legislativa, executiva si judecatoreasca au functionat de la bun inceput prost, pentru ca au fost subordonate unor interese meschine, de grup, gasca sau clan politic. Desi a fost ales tocmai pentru ca reprezenta alternativa democratica, Basescu s-a dovedit a fi dupa 2004 factorul subversiv al celor trei puteri in stat. El este tipul de politician "innascut," puternic, dar care n-are habar - si nici ca-i pasa - de modul in care functioneaza institutiile democratiei. Pacatul lui suprem este subminarea constanta a Guvernului, Parlamentului, Justitiei (atacand mai ales judecatorii, ca pe procurori i-a folosit in scopuri partizane). Pretextele lui Basescu au fost Tariceanu, politicienii corupti care "fac legi pentru infractori", judecatorii care dau alte sentinte decat cele propuse de procurori sau care sunt pe placul Monicai Macovei. Daca ar fi citit si el vreo doua-trei carti de politologie, actualul sef al statului ar fi aflat ca institutiile democratiei functioneaza dupa o logica atat de puternica incat influenta diferitelor personaje politice asupra lor se diminueaza pe masura consolidarii institutionale.
Marea problema a democratiei actuale este intarirea constructiei institutionale si limitarea influentei diferitelor personaje individuale asupra lor, inclusiv a sefului statului. Nu doar Basescu trebuie controlat, ci orice presedinte viitor, cu un profil psihologic si moral similar. Populistul Basescu crede ca el intruchipeaza "vointa poporului," iar in numele acestei autolegitimari ataca cele trei puteri ale statului. Cea mai mare greseala pe care ar putea-o comite partea care se prezinta la vot a natiunii ar fi sa fie de acord cu transformarea tarii noastre in sistem prezidential. Mijlocul democratic infailibil pentru controlarea populistilor care ajung presedinti este intarirea institutiilor democratice. Romania are nevoie - precum majoritatea tarilor din Uniunea Europeana - de un sistem parlamentar. Avem nevoie de un Parlament puternic, cu doua camere, cu atributii distincte. Romania nu are nevoie de presedinti puternici, de care sa se teama mereu ca pot deveni dictatori sau pot abuza de putere, ci de presedinti decorativi, alesi de Parlament, care sa se ocupe de chestiuni de protocol.
Basescu nu este un dictator. Dar nici un democrat autentic. El nu trebuie suspendat din functie pentru ca asa vor partide precum PSD, PRM sau PC. Dar Basescu trebuie supus acestui test politic dur, ca un avertisment pentru comiterea celui mai greu pacat din democratie. Ipoteza dizolvarii Parlamentului in cazul ca Basescu nu ar fi suspendat prin referendum popular este o aberatie neconstitutionala, izvorata din gandirea antidemocratica a presedintelui si a sustinatorilor sai politici. Nu Parlamentul are probleme, ci presedintele Basescu. Atacul dat de Basescu impotriva institutiilor democratiei trebuie contracarat prin intarirea institutiilor respective. Pe masura ce vom avea un Parlament puternic, un Guvern eficient si o Justitie dreapta, Basescu si altii ca el vor deveni inutili.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.