Anul acesta, piata mezelurilor va fi marcata de mari achizitii. Companii spaniole, italiene, grecesti sint interesate sa cumpere firmele cunoscute de pe piata romaneasca.

O data cu aderarea tarii noastre la UE, mezelarii autohtoni s-au trezit asaltati de oferte de cumparare din partea companiilor europene care vor sa investeasca in Romania. „Sint numeroase oferte de cumparare din partea unor firme din Italia, Spania, Grecia, Germania", a spus Sorin Minea, reprezentantul firmei Angst, care a refuzat sa dea nume pe motiv ca acum au loc negocieri. Investitorii oferteaza insa numai firmele mari care activeaza pe piata interna. „Sint interesati doar de companiile care au un nume cunoscut. Nu conteaza unitatea de productie pe care ar fi mai usor si chiar mai ieftin sa o construiasca. Firmele straine nu sint interesate de o piata de productie, ci de una de desfacere. Pentru a putea vinde cu succes este nevoie de un brand cunoscut", a spus Minea. In acest context, specialistii apreciaza ca vor avea loc unele schimbari pe piata mezelurilor. „Integrarea europeana va aduce cu siguranta o reasezare a pietei. Va exista o tendinta de consolidare a pietei prin achizitii. Ne asteptam la un an intens, caracterizat de o evolutie dinamica, o crestere a competitiei si, in acelasi timp, deschiderea unor noi oportunitati pe pietele europene. Va creste competitia prin intrarea de noi jucatori, va creste numarul furnizorilor de materii prime si materiale", considera Talal El-Solh, presedintele grupului Caroli Foods.

Investitia in brand e singura solutie

Daca firmele mari au tot mai multe posibilitati, cele medii si mici au destul de putine sanse de supravietuire. „Necesitatea alinierii la standarde europene a productiei va duce la disparitia unor producatori care nu pot face investitii pentru a respecta aceste standarde", a spus Talal El-Solh. Pentru a rezista totusi pe piata, firmele trebuie sa investeasca foarte mult in retehnologizare, dar mai ales in promovare. „O solutie pentru firmele mici ar putea fi sa se orienteze spre vinzarea directa de la poarta fabricii sau spre distributie locala, adica doar pe teritoriul Romaniei. Cu o vinzare directa nu se poate insa progresa pentru ca la o productie de o tona pe saptamina sau chiar o tona pe zi nu se poate reinvesti", a spus Sorin Minea. Pentru a se mentine pe piata locala, o firma trebuie sa aiba o productie de cel putin 6 tone pe zi, iar pentru a ajunge aici este nevoie de o investitie de cel putin un milion de euro. „Acesti bani sint necesari ridicarii unei constructii, achizitionarii unor utilaje. Mai greu va fi de obtinut o piata de desfacere. Pentru a te face cunoscut este nevoie de investitii majore", a spus Minea.

Cert este, dupa parerea specialistilor, ca acest an va fi unul al investitiilor. „Unitatile din categoria C trebuie sa se modernizeze pentru a fi acceptate pe piata comuna, iar cele care sint deja acreditate au nevoie de investitii pentru a face fata competitiei companiilor straine", a aratat reprezentantul Angst.

Piata va creste cu peste 10% in acest an

Mezelarii estimeaza pentru acest an o evolutie pozitiva. „Pentru 2007, estimam o crestere a pietei mezelurilor cu 10% si atingerea unei cifre de afaceri de 125 de milioane de euro, ceea ce ar corespunde unei cresteri de peste 30% fata de 2006", spune presedintele Caroli Foods. Reprezentantul Angst considera ca se va inregistra o crestere de peste 20%. „Daca se va reusi diminuarea pietei negre se va inregistra chiar o crestere de peste 30%", a spus Minea.

Cinci fac legea Potrivit datelor Asociatiei Romane a Carnii, in tara noastra sint aproximativ 1.700 de firme de mezeluri din care in jur de 30 sint de marime medie. Legea pe piata mezelurilor este facuta insa de cinci companii: Campofrio, Cris Tim, Angst, Aldis si Caroli. Acestea detin 35% din vinzarile de mezeluri, fiecare dintre ele avind o cota de piata intre 3 si 8%.