Romania va avea, in 2013, 1.798 km de autostrada, aceasta daca se va respecta noua strategie prezentata ieri de Radu Berceanu.

Ministrul Transporturilor are planuri radicale, cuprinse intr-un proiect de strategie pentru constructia de autostrazi, prezentat ieri. Planul urmeaza sa fie aprobat de Guvern saptamina viitoare si va fi chiar dezbatut in Parlament.

Doar 12% din ajutorul UE

Prima parte a programului prevede ca in perioada 2007-2103 se vor cheltui 12,8 miliarde de euro pentru construirea unei adevarate retele. Grosul banilor va veni de la bugetul de stat - 51% din total (de fapt imprumuturi externe accesate prin buget) si concesiuni - 32%. Banca Europeana de Investitii si cea Europeana de Reconstructie si Dezvoltare vor contribui cu 5% din fondurile necesare, iar mult laudatele ajutoare acordate Romaniei de catre UE pentru sectorul transporturilor doar cu 12%. Imprumuturile externe pentru program, aproximativ 6,5 miliarde de euro, vor fi angajate cu o perioada de gratie de 5-7 ani, iar rambursarea se va face in 15-20 de ani.

Critici la UE

Comisia Europeana (CE) nu este de acord ca multe tronsoane sa fie finantate din fondurile nerambursabile acordate Romaniei, spune ministrul, destul de suparat pe institutie. Criticile privesc atit birocratia ridicata a CE care face ca „banii sa-i primesti in ritmul pe care il vor ei", cit si interesele economice ale acesteia.

CE este dispusa sa dea finantari doar pentru Coridorul IV, intre Bucuresti si Constanta, pentru transportul containerizat spre Marea Neagra si pentru Coridorul IX pentru transporturilor materiilor prime dinspre Ucraina catre Grecia.

„Aprobarile dureaza trei luni, apoi la fel cele pentru alegerea constructorilor, trebuie respectate prevederi din tot felul de caietele galbene, rosii, tricolor baltat (n.red. - aluzie la documente de licitatii ale CE prezentate in caiete de culori diferite). Noi contribuim la bugetul UE si de aceea nimeni nu ne da banii degeaba", spune Berceanu.

Autostrada intre Moldova si Ardeal

Ministrul acuza ca pina in prezent nu a existat o strategie coerenta si spune ca s-a construit pe principiul „mai aveam ceva bani, mai faceam citiva kilometri". In plus, ordinea de construire a tronsoanelor era total aleatorie. De aceea a fost pusa la punct o strategie care prevede construirea a trei autostrazi prin concesiune (Ploiesti-Brasov, Ploiesti-Focsani si Pitesti-Sibiu) si o alta noua care sa lege Moldova de Transilvania pe la Roman, Piatra Neamt, Gheorghieni, Sovata, Tg.-Mures.

Se prefera concesiunea deoarece fie CE nu s-a aratat interesata de proiect (cazul Pitesti-Sibiu), fie pe tronsonul respectiv exista un trafic mare care trezeste interesul concedentilor (Ploiesti-Brasov) si nu e normal, de aceea, sa scoti bani de la buget, explica ministrul.

Taxa pe autostrada

Pe cele trei autostrazi concesionate nu este obligatoriu sa fie introdusa o taxa de catre stat, desi aceasta este o practica raspindita in UE si o optiune a ministrului Transporturilor. Portiunile construite din buget, Bucuresti-Ploiesti si Bucuresti-Pitesti, vor reprezenta contributia statului in asociere cu cel care va lua in concesiune. „Nu este normal ca acela care nu foloseste o autostrada sa o plateasca prin TVA, taxe catre bugetul de stat, si cei care folosesc tot asa. Se poate si asa, dar atunci nu va fi posibil sa dam 6% din PIB pentru invatamint", spune Berceanu. Daca va fi introdusa taxa, aceasta se va situa intre trei si sase euro pe suta de km, in functie de sistemul ales.