Postul public va da in judecata firma Telesport pentru ruperea unilaterala a contractului.

Dupa mai multe zile de negocieri, ieri s-a stabilit paternitatea drepturilor de televizare a optiunilor 1 si 4, nu fara scandal. Telesport a ajuns la o intelegere cu noul post de televiziune Kanal D, care se va lansa pe 18 februarie, insa Televiziunea Romana, al carei contract a fost reziliat de televiziunea detinatoare a drepturilor tv, ataca masura luata de postul patronat de Horatiu Nicolau si ameninta cu tribunalul. „Am ales Kanal D pentru ca stiu sigur ca este distribuit foarte bine si datorita garantiilor financiare, nu a ofertei propriu-zise. A fost o oferta superioara, dar comparabila. Nici una dintre televiziunile cu care am vorbit nu mi-a oferit asemenea garantii. Pina la urma, e o piata libera, iar sloganurile TVR cu acoperirea nationala sint cam prafuite. Campionatele din Germania, Anglia, Franta, Spania, toate sint difuzate pe pay-tv, oamenii platesc pentru spectacol", argumenteaza Horatiu Nicolau decizia luata ieri, desi este evident ca meciurile din campionatul intern vor avea o audienta scazuta.

Giurgiu: „E abuz"

Reactia TVR a fost insa prompta si a venit direct din partea presedintelui-director general, Tudor Giurgiu, care considera ca intelegerea pentru transmiterea returului si a sezonului 2006-2007 este inca valabila. „Sint uluit de modul in care a ales Telesport sa procedeze in acest caz. Este evident ca nu se pot face astfel de abuzuri decit din rea-vointa. In plus, avem informatii ca existau negocieri (daca nu cumva s-au si finalizat) intre Telesport si un alt post tv in ceea ce priveste cedarea drepturilor de difuzare a acestor meciuri si chiar preluarea canalului Telesport, intr-o negociere «la pachet». Mi se pare inadmisibil ca interesele cluburilor de fotbal din Liga I sa fie prejudiciate major prin rezilierea acestui contract din motive care tin strict de interese personale. Refuz sa cred ca suporterii, sponsorii echipelor, conducerile de club vor fi indiferente in ceea ce priveste acoperirea nationala a postului tv cu care Telesport negociaza, asta prin comparatie cu TVR. Cred ca TVR a dovedit in timp ca este un partener serios si pe care se poate conta in sprijinul fotbalului romanesc, asa ca singura concluzie e ca la mijloc este rea-vointa", se precizeaza intr-un comunicat al TVR, semnat de Tudor Giurgiu.

Postul public de televiziune sustine ca, potrivit contractului, motivul pentru care Telesport a reziliat contractul - TVR n-a platit o rata din contract scadenta la 10 ianuarie 2007- nu este legitim, chiar daca postul public a demarat o ancheta interna pentru sanctionarea vinovatilor de aceasta neglijenta.

Prejudiciu de milioane

„In conformitate cu clauzele contractului incheiat cu Telesport, astfel de evenimente nu puteau conduce la rezilierea imediata a contractului, existind remedii de natura contractuala, obligativitatea ca partile sa solutioneze orice diferend pe cale amiabila si mai ales termene, de care Telesport era tinut inainte de a notifica rezilierea contractului", se mai precizeaza in comunicatul TVR. „Rezilierea a fost, asadar, abuziva, Telesport incercind «iesirea» din contract pentru a putea negocia cesiunea drepturilor catre o alta televiziune, la un pret mai mare. Sintem decisi sa actionam in justitie pentru recuperarea prejudiciului produs, pe care il evaluam la citeva milioane de euro si, daca este nevoie, pentru blocarea pe cale judiciara a oricarei incercari de cesionare a drepturilor catre o alta societate", concluzioneaza presedintele-director general al TVR.

Clauza cu probleme

Asul din mineca postului public il constituie o clauza contractuala, potrivit careia TVR sustine ca avea ragaz de 30 de zile pina cind intelegerea sa poata fi reziliata pentru neplata. Termenul-limita pina cind televiziunea publica trebuia sa plateasca era 10 ianuarie, iar Telesport a rupt intelegerea pe 31 ianuarie. „Daca este asa cum zic dinsii, de ce au recunoscut ca a fost o neglijenta, apoi au facut o noua oferta, superioara, atit timp cit considerau ca intelegerea era valabila. Pe de alta parte, daca eu acceptam o oferta mai mare de la TVR, nu mi se imputa ca am luat bani publici in plus, atit timp cit contractul era de fapt valabil? Nu pot fi acuzat de rea-credinta atit timp cit l-am sunat pe domnul Giurgiu de trei ori pina sa trimit notificarea si nu mi-a raspuns. Potrivit contractului, puteam sa-l reziliez fara somatie, dar nu s-a intimplat", ne-a declarat Horatiu Nicolau, pe care nu il sensibilizeaza demersul TVR: „Este optiunea dinsului pentru ca este in fruntea unei institutii a statului".

TVR a platit o parte

O alta problema legata de ruperea contractului cu TVR o reprezinta faptul ca postul public a dat in avans o parte din banii pentru transmiterea returului. „Intr-adevar, TVR a platit toti banii pentru tur si o parte din cei pentru retur. Vom vedea zilele viitoare cum vom proceda pentru despagubiri, mai ales ca, sa nu uitam, postul public a transmis doua etape din retur" (n.r. - primele doua partide din returul campionatului au fost programate la finalul anului trecut), ne-a precizat patronul Telesport.

Dragomir: „Pe Giurgiu nu-l intereseaza"

In scandalul drepturilor TV s-a implicat si presedintele LPF, Dumitru Dragomir, care a incercat sa medieze neintelegerile cu Telesport. „L-am chemat si pe Horatiu Nicolau, m-am certat cu el, ca nu poate sa ramina TVR fara meciuri. Acum doua zile (n.r. - luni), m-am dus la Tudor Giurgiu pentru a gasi o solutie sa transmita si TVR un meci. Dinsul a zis ca nu-l intereseaza, ca-i da pe toti de sub el afara, ca nu vrea decit optiunea 1, de parca stie el ce meciuri or sa fie peste cinci etape", sustine Dragomir, care totusi saluta decizia lui Nicolau: „Pe mine nu ma intereseaza cine are drepturile, atit timp cit primesc banii. Eu am facut presiuni ca Nicolau sa-mi dea banii mai repede, ca au cluburile nevoie, si TVR n-a platit. Foarte bine atunci ca le-a dat celor de la Kanal D. Putea sa le dea oricui de pe aceasta planeta. Giurgiu sa nu-l acuze pe Nicolau daca nu plateste".

Negocieri pentru trei milioane de dolari

In urma cu doi ani si jumatate, presedintele Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), Dumitru Dragomir, anunta triumfator ca a vindut drepturile tv pentru mult mai multi bani decit inainte. Intelegerea cu Telesport s-a semnat pe patru ani, pentru o suma totala de 28 de milioane de dolari, un record la vremea respectiva. Contractul stipula ca transele anuale platibile catre Liga sa fie crescatoare, astfel ca s-a ajuns ca, pentru sezonul in curs, LPF sa aiba de primit 7,35 milioane de dolari, iar anul viitor - aproximativ opt milioane de dolari. Pentru acoperirea acestor sume, Telesport a subcontractat drepturile, la momentul respectiv, catre TVR, Antena 1 si National TV. Fosta detinatoare a optiunii 1 si 4, TVR avea de platit catre Telesport cea mai mare suma, de aproximativ 2,5 milioane de dolari in primul an, ajungind, in prezent, la aproximativ trei milioane de dolari. In contractul cu Kanal D, se pare ca sumele stipulate s-au schimbat in euro.

Puci in TVR? Dupa ce Tudor Giurgiu a anuntat intr-un comunicat ca, pe linga factorii de decizie ai Departamentului Economic, au fost luati in vizor si cei de la Departamentul Sport, redactorul-sef al „Gazetei Sporturilor", Catalin Tolontan, vorbeste intr-un editorial despre complicitatea din interiorul institutiei. „Angajatii nu-si explica de ce Telesport, partener care a incasat bani de la TVR si a produs citiva ani inclusiv emisiunea lui Vlad Enachescu, «Minutul 91», a actionat dintr-o data ostil fata de TVR si cum ar fi putut face acest lucru fara complicitatea factorilor de decizie din televiziunea publica", scrie Tolontan.

Ralu Filip: „Licitatie la toamna" Noul contract incheiat intre Telesport si Kanal D este valabil pentru acest retur de campionat si pentru sezonul 2007-2008. In acest sens insa, presedintele CNA, Ralu Filip, a trimis o scrisoare catre FRF si LPF pentru a organiza, la finele campionatului, o noua licitatie care sa corespunda Tratatului de aderare a Romaniei la UE. In speta, drepturile ar trebui acordate pentru o perioada de maximum trei ani, in „pachete mici". „Nu stiu ce are domnul Filip cu mine sau cu Telesport. Cred ca are o problema personala. Face parti-pris-uri cu anumite televiziuni, altfel nu-mi explic", a fost reactia lui Horatiu Nicolau.