Dupa aproape opt ani de la tragicul accident de avion in care si-a pierdut viata John F. Kennedy Jr., oficialii federali au dat publicitatii o inregistrare audio a unei discutii intre un angajat al aeroportului si un dispecer al Administratiei Fed
Dupa aproape opt ani de la tragicul accident de avion in care si-a pierdut viata John F. Kennedy Jr., oficialii federali au dat publicitatii o inregistrare audio a unei discutii intre un angajat al aeroportului si un dispecer al Administratiei Federale de Aviatie. Cei doi discutau despre disparitia avionului de pe radar, relateaza presa americana.
Desi inregistrarea audio a fost facuta publica abia acum, transcrierea conversatiei dintre Adam Budd, un student de 21 de ani, angajat al Aeroportului Martha's Vineyard si centrul FAA din Bridgeport, a fost facuta publica dupa patru zile de la tragicul accident care a avut loc la data de 16 iulie 1999.
Inregistrarea audio a fost data publicitatii de catre Departamentul Transporturilor pe baza Actului de Libertate a Informatiilor, invocat de opinia publica. Se pare ca nici acum, americanii, sau cel putin o parte dintre ei, nu cred ca JFK Jr. a murit intr-un simplu accident. O portiune din aceasta inregistrare a fost difuzata de catre postul de televiziune din Boston, WFXT-TV.
In fragmentul audio, tanarul Budd, care se ocupa la aeroport pe atunci mai mult de sarcini "de birou", este auzit cum discuta, pe un ton soptit, tremurat, cu dispecerul FAA, pe care-l intreaba daca poate intercepta avionul lui Kennedy.
"Cine esti tu?" intreaba un dispecer neidentificat al FAA. "Ma ocup cu diverse operatiuni ale aeroportului", raspunde Budd, care uita sa specifice initial la ce aeroport lucreaza, dar mentioneaza ulterior, fiind intrebat de dispecer.
Apoi, Budd sopteste: "La bordul aeronavei se afla Kennedy Jr... aaaa. El... adica ei vor sa stie... dac... unde se afla avionul".
Cand operatorul ii spune lui Budd ca nu ii poate da astfel de informatii prin telefon, Budd renunta sa mai puna si alte intrebari: "Ok, daca e prea mare deranjul... e... lasa, ca il vor astepta atunci sa apara... nu e mare scofala", a declarat acesta conform transcrierilor.
Telefonul lui Budd a survenit la ora 10:05 p.m., cu patru ore inainte de declansarea operatiunilor de cautare si salvare a disparutilor. Autoritatile fusesera alarmate de catre un prieten de familie al cuplului, ingrijorat de intarzierea acestora.
Kennedy, fiul de 38 de ani al celui de-al 35-lea presedinte al Statelor Unite ale Americii zbura cu sotia sa, Carolyn Bessette Kennedy, de 33 de ani si cu cumnata sa, Lauren Bessette, de 34 de ani. Avionul sau Piper Saratoga, de sase locuri, cu un singur motor, s-a prabusit la doar sapte mile de casa sa de vacanta din insula Martha's Vineyard. Nu au existat supravietuitori.
Intr-un raport al autoritatilor aeriene s-a declarat ca accidentul a survenit din cauza pilotului, si anume Kennedy, care zbura de doar 15 luni si care nu ar fi avut suficienta experienta pentru a face fata unui zbor pe timp de noapte, in conditii de vizibilitate redusa. Specialistii au declarat atunci ca probabil pilotul nu s-a mai putut orienta din cauza norilor.
Teorii ale conspiratiei
Desi inregistrarea audio facuta publica acum nu aduce dezvaluiri spectaculoase ci este doar un fragment al anchetei de atunci care apare in mass-media, aceasta aduce in prim-plan, din nou, tragicul accident al celui care era poreclit "fermecatorul print al Americii". Desi rezultatele anchetei de atunci au condus spre verdictul de accident provocat din cauza unei erori umane, au ramas totusi numeroase semne de intrebare la care nimeni nu a avut raspuns. Ca si moartea tatalui sau, decesul lui John F. Kennedy Jr. a atras numeroase teorii ale conspiratiei, conform carora adevarul a fost ascuns cu atentie din interese obscure.
Atunci, multa lume s-a intrebat de ce presedintele Bill Clinton a ordonat ca nave de razboi ale Marinei SUA sa supervizeze cautarile avionului, o procedura destul de neobisnuita.
Apoi se mai spune ca familia Kennedy a dat rudelor lui Bessette o suma mare de bani, care ar reprezenta un soi de despagubire, astfel incat sa nu existe un proces care cu siguranta ar fi fost extrem de mediatizat in intreaga lume. Procesul ar fi fost posibil pentru ca accidentul s-ar fi produs, oficial, din cauza unei erori umane. Aceiasi sustinatori ai teoriilor conspiratiei sustin ca JFK Jr. nu era nici pe departe un pilot neexperimentat si ca ar fi avut 300 de ore de zbor, nu 40. (40 ar fi fost orele de zbor de pe avionul cu care se prabusise). Mai mult decat atat, intial a existat informatia conform careia, pe timpul zborului, acesta ar fi cerut aeroportului permisiunea de aterizare, cu o voce calma care nu indica sub nici o forma concluziile ulterioare, cum ca ar fi fost derutat sau speriat de conditiile meteorologice. Ulterior, aceasta informatie a fost negata, iar oficial s-a declarat ca John F. Kennedy Jr. nu a comunicat prin radio cu nimeni. Apoi, desi s-a stabilit ca pilotul a fost derutat de nori si ca nu s-a mai putut orienta, se pare ca in acea zi, cerul nu era innorat, fapt certificat si de imaginile prin satelit si de martorii oculari. In dimineata urmatoare accidentului, CNN declara ca este imposibil ca vremea sa fie un factor care sa fi contribuit la producerea tragediei. In acelasi raport al autoritatilor se scria ca aeroportul insulei Martha's Vineyard era intunecat, si din aceasta cauza pilotul a ratat probabil aterizarea. Insa, se pare ca doar cu cateva zile inainte de accident, un grup de locuitori ai insulei s-a plans intr-o scrisoare trimisa editorilor editiei locale a Times ca luminile aeroportului sunt atat de puternice, incat ii deranjeaza pe cei care locuiesc in apropiere. Crima sau nu, moartea lui John F. Kennedy se inscrie in mod clar in lungul sir al deceselor din familia Kennedy, decese care au uimit si intristat o lume intreaga si care au dat nastere la zeci de carti, filme si documentare care au incercat sa explice, pas cu pas, tragediile care s-au tinut lant in familia Kennedy. (M. BICA)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.